Gå til innhold

Folk uten sosiale antenner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er de selv klar over at de mangler disse antennene eller er de helt uvitende?

Tenker ikke på folk som har diagnoser altså.

Anonymkode: 86c53...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av oss er klar over at vi sliter og prøver å gjøre noe med det (observere hvordan andre oppfører seg i forskjellige situasjoner osv), mens andre tydeligvis ikke skjønner det selv.

Anonymkode: 189b5...2de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med noen eksempler? 

Anonymkode: ae8b2...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være begge deler, både at de er ubetenksomme, eller ikke klar over det, og at de gir blanke i hvordan folk reagerer på adferden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er folk som TROR de har sosiale antenner, ja så sosiale at de nærmest er synske... og overkjører andre og vet alt, og styrer hele samtalen uten å la andre slippe til. DET er mangel på sosiale antenner det!

Anonymkode: 71509...880

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekssvigerinna mi mangler fullstendig sosiale antenner. Hun tenker alltid på seg selv og sine egne behov først, og det virker ikke som hun har evne til å se andres behov. Til og med barna hennes kommer i andre rekke. Hun er somregel alltid sur og grinete, og snakker til andre med hevet stemme helt uten grunn. Hun er bare interessert i å snakke om seg og sitt. Det virker rett og slett ikke som hun forstår hvordan hun fremstår for andre, eller at hun av og til burde ta hensyn til andre. Mangel på selvinnsikt og empati virker det som. Jeg tror virkelig ikke hun forstår selv at hun mangler sosiale antenner. 

Anonymkode: 0faa9...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan vel ikke så mye råd for det, jeg tenker nok at en del bare ikke vet bedre eller bryr seg. Ganske mange har vel en ad/hd-diagnose også. Slitsomme folk..

Anonymkode: d696b...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det verste er folk som TROR de har sosiale antenner, ja så sosiale at de nærmest er synske... og overkjører andre og vet alt, og styrer hele samtalen uten å la andre slippe til. DET er mangel på sosiale antenner det!

Anonymkode: 71509...880

Høres ut som frisøren min. 

Anonymkode: 15494...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med dårlige sosiale antenner og er klar over dette selv. Men folk er som regel ganske kyniske, og har lav toleranse for sånt. Derfor blir jeg ofte litt utstøtt. Det er synd, for jeg får aldri kommet så langt at jeg får vist de sidene av meg selv som betyr noe. Men jeg har noen få venner som aksepterer meg som jeg er. 

Likevel hadde det vært fint å f eks kunne være med de i klassen på universitetet, uten å føle at man må "trenge seg på" for å i det hele tatt snakke med noen i løpet av dagen. Egentlig en litt ensom tilværelse :/ 

Anonymkode: df299...cbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over årene har jeg jobbet med to som manglet sosiale antenner. Mitt inntrykk er at de forstår at de gjør noe feil, men at de ikke helt skjønner hva de gjør feil. Begge var snille mennesker, men det var likevel ubehagelig. Nr 1 hadde ingen forståelse for intimsoner og hvordan man tilnærmer seg mennesker. Snek seg nærmest innpå folk, og sto plutselig helt oppi deg. Gikk helt opp i ansiktet på dem hun snakket med, så andre instinktivt rygget. Satt man i stol når hun plutselig hadde ansiktet 2-3 cm fra deg var det spesielt ekkelt, for da er det ikke så enkelt å rygge. Sto flere og snakket sammen stilte hun seg konsekvent mellom dem som snakket. Nr 2 kom brått med svært personlige og intime betroelser (vi snakket om været og hun sier "jeg har aldri hatt sex" for eksempel ), og dersom mannlige kolleger var kollegialt høflige mot henne tolket hun det straks som at vedkommende likte henne. Hver eneste jobbfest måtte vi stoppe henne fra å be ut den ene etter den andre kollega, som vi visste at absolutt ikke likte henne, selv om de selvsagt var høflige. 

Vi kolleger forsøkte å forklare begge hva de gjorde, og hvorfor det var feil, men virket ikke som det gikk inn. De forsto det bare ikke. Begge slet med å føle seg utenfor, men kunne ikke forstå hvorfor, så for oss andre var det da ekstra rart at de ikke tok til seg tilbakemeldinger de faktisk fikk. 

Anonymkode: b750b...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt ikke alle ser det selv. Har en kollega som kan være litt spesiell. Vi har flere ganger hatt turer med jobben hvor opplegget har vært en blanding av faglig og sosialt fellesskap. Hun bidrar faglig, men så faller hun helt utenfor sosialt. Bidrar ikke til fellesskapet i det hele tatt. Dårlig på smalltalk, og hjelper aldri til med noe. Alle andre tar sin tur til å dekke bord, lage mat, vaske etc. Hun sitter og blir vartet opp, tar bare med en sjokolade til seg selv, en sånn mini-flaske med vin sånn at hun ikke kan spandere etc. Hun jobber ikke på mitt arbeidssted lengre nå og for alt jeg vet, kan det ha forandret seg, men jeg tviler.

Anonymkode: 90236...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med ei som er mye sur og overkjører meg, kommenterer alt jeg gjør og sier jeg heller burde gjøre det sånn og sånn (som henne). Grusomt. Har sagt ifra flere ganger, blandt annet at jeg gjør en dårligere jobb og blir veldig stresset når folk henger over meg. Hva gjør hun? Henger over og kommenterer videre. 

Det verste er at hun nå virker snurt når jeg har begynt å overse henne :kari:

Anonymkode: 59354...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er de selv klar over at de mangler disse antennene eller er de helt uvitende?

Tenker ikke på folk som har diagnoser altså.

Anonymkode: 86c53...f63

Tror noen av de er klar over det og ikke klarer å komme over problemet.

Noen er uvitene

Så har vi de som gir en faen og er lykkelig slik som de er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...