Gå til innhold

Verv i styre i borettslag - tidenes mest utakknemlige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en utblåsning. Jeg sitter i styret i et borettslag, og vi sliter (selvsagt) med rekrutteringen. Det er tre medlemmer som fortsetter neste periode, og mangler to stykker. I flere uker har vi forsøkt å rekruttere, men ingen er villig. "Har ikke tid", "har ikke lyst", "orker ikke" er svarene som kommer. Altså, jeg har verken tid, lyst eller ork, men jeg føler jeg . Det er til sammen over 150 andelseiere, og ikke en eneste av disse er villig til å gjør en innsats. Jeg finner det dypt provoserende, og jeg kjenner jeg blir forbanna og sur. Uten et (velfungerende) styre vil ikke borettslaget kunne eksistere. Uten et styre vil ikke regninger bli betalt, det vil ikke bli ordnet med vaktmester, bygningen vil ikke bli vedlikeholdt, det vil ikke være noen til å mekle i nabokonflikter, det vil heller ikke være noen som ser til at fellesarealer blir vasket. Det vil heller ikke være noen til å hjelpe deg dersom du mener naboen fester urimelig mye eller som sørger for at den døren som har gått i vranglås blir fikset. Og så videre, og så videre.

 

Til dere som sitter i styrer i borettslag; hvordan orker dere dette uten å få både magesår og grått hår?

Til dere som ikke har tid, ikke har lyst eller ikke orker å være med å styret; hva tenker dere? Tror dere virkelig at vi som er med i styret er ildsjelder og Narvestader som ønsker å gjøre denne jobben som kommer alle til gode? Hvor mye penger skal til for at dere bli villige? Hvorfor mener dere at noen andre bør jobben du selv kan gjøre? Hvorfor er det ikke rimelig at disse vervene går på rundgang og at alle som kan bidrar til fellesskapet? Jeg er oppriktig interessert i hvordan dere tenker.

Anonymkode: 92c97...6d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kastet inn håndkleet. Ble for utakknemlig for min del. Styreleder i sameie var jeg da. 

Anonymkode: e6e71...67c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begge borettslagene jeg har bodd er det rikelig med kandidater og reelt valg på alle passene. Jeg skulle gjerne sittet i styret jeg, men så lenge det er flust av andre som brenner for det så holder jeg meg på sidelinjen til behovet dukker opp. Styret her jeg bor nå har gjort mye bra de, tror egentlig styreleder ser på det som hobbyen sin, og det er jo fint at han får holde på med det han trives med. Faktisk er han en Narvestad, du skal være glad det ikke var ditt firma som kjørte over deler av den ene rododendronbusken innkjørselen, de måtte faktisk komme tilbake og klippe og fikse ny busk etter masse krangling (jeg kunne gjort det hele på tre min med en hekkesaks) :fnise:  Men så skal det sies at vi betaler for å slippe dugnad og lignende ræl, så den kranglingen er ute av bildet. Her er det firma som tar trappevask, spyling av fellesarealer om våren, strør og brøyter om vinteren, gartnere som vedlikeholder ute, firma som vasker garasjen osv. Betaler gladelig det fremfor å ha folk som hytter med neven fordi dugnaden ikke har nok deltakere. 

Anonymkode: 15840...c11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed om at dersom ingen melder seg frivillig innen dato x så blir det loddtrekning om hvem som tar de to plassene som mangler.

Anonymkode: 6c779...74a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gi beskjed om at dersom ingen melder seg frivillig innen dato x så blir det loddtrekning om hvem som tar de to plassene som mangler.

Anonymkode: 6c779...74a

Haha. Har du gjort lignende selv?

Anonymkode: 92c97...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Har du gjort lignende selv?

Anonymkode: 92c97...6d7

Ja, men dog ikke et borettslag-styre. Man kan ikke bo i et borettslag om man ikke er interessert i å ta på seg verv en gang i blant, da får man finne seg andre steder å bo tenker jeg.

Anonymkode: 6c779...74a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men dog ikke et borettslag-styre. Man kan ikke bo i et borettslag om man ikke er interessert i å ta på seg verv en gang i blant, da får man finne seg andre steder å bo tenker jeg.

Anonymkode: 6c779...74a

Dette!

Anonymkode: 92c97...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i styret i 11 år, måtte faktisk flytte for å komme meg ut. Prøvde å trekke meg fra styret da jeg ble alvorlig syk, men fikk bare kjeft fordi jeg ikke kom på årsmøtet (jeg lå på sykehuset, og det var usikkert om jeg kom til å overleve...). Aldri mer noe styreverv for meg.

Anonymkode: 7da0c...c7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg satt i styret i 11 år, måtte faktisk flytte for å komme meg ut. Prøvde å trekke meg fra styret da jeg ble alvorlig syk, men fikk bare kjeft fordi jeg ikke kom på årsmøtet (jeg lå på sykehuset, og det var usikkert om jeg kom til å overleve...). Aldri mer noe styreverv for meg.

Anonymkode: 7da0c...c7d

Det er forbi drøyt.

Anonymkode: 92c97...6d7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor er det ganske ettertraktet å være i styret. De tjener 25 000 (styreleder får 37 000) på å gjøre nesten ingenting. Vi betaler en ekstern vaktmester som ordner det meste. Om man prøver å få tak i noen av styrets medlemmer får man kun tak i dem vha. intens spaning og bakholdsangrep. Et par år har naboer som ikke er med i styret måttet ordne med generalforsamling, og skrive saksliste fordi ingen i styret hadde anledning til å komme fordi de skulle på hytta eller på konsert. 

Anonymkode: 5fccc...92e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest siste uken på KG at dugnader er dritt, de vil ha fri 17. mai og betaler seg gjerne fri fra alt de ikke bestemmer og initierer selv. Den gjengen er det som ikke tar styreverv.

Jeg satt i styret her jeg bor. Styreleder hadde bodd i borettslaget i 25 år, og alle som hadde bodd der kortere enn 20 år var å se på som nyinnflyttede. Han sørget ikke akkurat for rekrutteringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker bare å bo. Ikke interessert i å være med i tullestyrer med liksompolitikere.

Dere må bare drive på, men det blir uten meg.

Anonymkode: 22927...3fd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som sitter i styrer i borettslag; hvordan orker dere dette uten å få både magesår og grått hår?

Anonymkode: 92c97...6d7

Jeg er vanlig styremedlem, noe som innebærer at jeg annenhver måned deltar på et styremøte som varer 1 - 2 timer. Jeg skummer igjennom noen papirer på forhånd, og så sitter jeg og hører på det styrelederen forteller. That's it. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det også et pes å få nye inn i styret. Loddtrekning var kanskje ingen dum ide, men at vi velger ut en vi vil ha i styret;) Har prøvd å komme meg ut selv, men det er umulig siden det ikke er noen til å erstatte meg. Styreleder har sittet i 14 år siden ingen vil ta over. Vi som er kjernen i styret har vært de samme i 8 år nå, fordi vi sliter med rekrutteringen. Og det er kun fordi folk er LATE å ikke vil bidra til et godt miljø der de bor. 

Anonymkode: fc11d...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, TS. Er ganske merkelig at voksne mennesker ikke skjønner at et borettslag/sameie faktisk må drives. Det er ikke nødvendigvis all verdens arbeid, men man blir fort klagemur for allting galt i verden. Styrelederen der jeg bor er kjempeflink og står på, likevel klager folk over småting og at "alt" er galt. Men når man foreslår at de selv kan stille til valg så er det utenkelig for dem.

Mitt forslag: Dere som vil ut må bare gjøre det. Melder det seg ikke kandidater i borettslaget, får dere hyre inn et profesjonelt styre. Så får de 150 som ikke gidder noe heller finne seg i å måtte betale høyere felleskostnader for å dekke inn de økte utgiftene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sittet i borettslag styre,  men har sittet i styre til en temmelig stor fritidsklubb. Og for et mas!!! Gørr kjedelige timeslange styremøter, krangling, kjefting og X antall dugnader i året. Og siden man er i styret må man delta på alle sammen.  

Samtidig så forstår jeg at klubben ikke kan bestå uten dugnader og frivillig arbeid, det bør gå på rundgang. Jeg har sittet 2 år og er ferdig for en veeeeeldig lang tid.

Anonymkode: 1eb01...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har sittet ett år som vara, nå er jeg innstilt som vanlig styremedlem.

Hvorfor? Vel, jeg synes faktisk det er interessant og spennende. Jo, det er kanskje litt utakknemlig jobb, og med møter hver tredje uke som varer fra ca 18-22 hver gang, så er det mye å gå gjennom, men jeg liker å bidra. Jeg synes dog ikke det er så mye mas, sånn egentlig, det kunne vært mye verre. Noen må bidra, så jeg gjør det både fordi jeg føler det er min plikt, og fordi det er interessant.

Vi sliter heldigvis ikke med rekruttering, men forstår at det må være slitsomt å være i et borettslag der få føler et visst ansvar.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger en utblåsning. Jeg sitter i styret i et borettslag, og vi sliter (selvsagt) med rekrutteringen. Det er tre medlemmer som fortsetter neste periode, og mangler to stykker. I flere uker har vi forsøkt å rekruttere, men ingen er villig. "Har ikke tid", "har ikke lyst", "orker ikke" er svarene som kommer. Altså, jeg har verken tid, lyst eller ork, men jeg føler jeg . Det er til sammen over 150 andelseiere, og ikke en eneste av disse er villig til å gjør en innsats. Jeg finner det dypt provoserende, og jeg kjenner jeg blir forbanna og sur. Uten et (velfungerende) styre vil ikke borettslaget kunne eksistere. Uten et styre vil ikke regninger bli betalt, det vil ikke bli ordnet med vaktmester, bygningen vil ikke bli vedlikeholdt, det vil ikke være noen til å mekle i nabokonflikter, det vil heller ikke være noen som ser til at fellesarealer blir vasket. Det vil heller ikke være noen til å hjelpe deg dersom du mener naboen fester urimelig mye eller som sørger for at den døren som har gått i vranglås blir fikset. Og så videre, og så videre.

 

Til dere som sitter i styrer i borettslag; hvordan orker dere dette uten å få både magesår og grått hår?

Til dere som ikke har tid, ikke har lyst eller ikke orker å være med å styret; hva tenker dere? Tror dere virkelig at vi som er med i styret er ildsjelder og Narvestader som ønsker å gjøre denne jobben som kommer alle til gode? Hvor mye penger skal til for at dere bli villige? Hvorfor mener dere at noen andre bør jobben du selv kan gjøre? Hvorfor er det ikke rimelig at disse vervene går på rundgang og at alle som kan bidrar til fellesskapet? Jeg er oppriktig interessert i hvordan dere tenker.

Anonymkode: 92c97...6d7

Jeg betviler på det sterkste at dere har spurt mer enn 150 andelseiere om verv i styret og at alle over 150 har takket nei.

Jeg vet hva styrearbeid medfører. Spør du meg er ikke det et ansvar jeg påtar meg uansett honorar. Fordi du er prisgitt at de andre i styret oppfører seg etterretterlig, og at ingen tidligere har gjort noen brølerter som kan gjøre deg personlig ansvarlig og dermed medføre økonomisk ruin i verste fall. 

For å unngå dette, og for å få ordning og reda velger stadig flere brl. å få inn en advokatfullmektig eller en advokat til styreldervervet. 

En annen sak er at mange velger inn "varakorpset" med beskjed om at de må påregne styreverv om ett år eller to.

Anonymkode: 4da29...a52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker bare å bo. Ikke interessert i å være med i tullestyrer med liksompolitikere.

Dere må bare drive på, men det blir uten meg.

Anonymkode: 22927...3fd

Regner med at du kanskje tøyser, men dersom du ikke gjør; du forstår at det er i din interesse at borettslaget går bra? Du forstår at dersom styret ikke gidder eller rett og slett bare gjør en dårlig jobb så påvirker det din egen lommebok og kan forringe verdien av leiligheten? 

Anonymkode: 92c97...6d7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Testosteron skrev:

Jeg er vanlig styremedlem, noe som innebærer at jeg annenhver måned deltar på et styremøte som varer 1 - 2 timer. Jeg skummer igjennom noen papirer på forhånd, og så sitter jeg og hører på det styrelederen forteller. That's it. 

Vel, da er du heldig. De som er mindre heldige sitter med svarteper fordi tidligere styrer i en årrekke har gjort en pinlig dårlig jobb. Man kan f.eks. sitte med et stort vedlikeholdsetterslep - det koster mye penger, men også mye tid og energi fra styrets medlemmer. Du er heldig som slipper befaringer, anbudsrunder, arbeid med internkontroll, kontakt med prosjektledere, håndtering av naboklager osv. osv. Poenget mitt er at styrearbeid kan være slik du beskriver, eller veldig mye mer. Selv om du opplever det som lite og lett, er det mest sannsynlig en eller flere av de du sitter i styre med som foretar seg litt mer enn deg.

Anonymkode: 92c97...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...