Gå til innhold

Slurvete hygiene hos kjeveortopedist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som har tannregulering og er jevnlig til kontroll/justering hos kjeveortoped.

Men det jeg reagerer på er den utrolig slette og slurvete hygienen de praktiserer!

Sekretæren tar i telefoner, pcer, dørhåndtak, skuffer, skap, bokser med utstyr etc, uten å vaske hender. Hun tok seg endatil i øret og nesen! 😳 Så skal hun inn i munnen til barnet mitt for å hjelpe til, da tar hun i hanskene, uten å vaske hender, før hun tar på hanskene og graver i munnen. Hanskene var allerede forrutenset av hennes skitne hender.

Kjeveortopeden var ikke et hakk bedre. Hun spritet hendene i full fart, deretter grafset hun i munnen på barnet, uten hansker. Hun vasket ikke hendene før hun spritet dem. Hun hadde "normalt" lange negler, og hun gned vel den spriten i 5-10 sekunder. Skal man ikke bruke 30 sek? Det har jeg lært. Tviler på at de hendene var rene, og under neglene, på fingertuppene og mellom tommel og pekefinger tør jeg ikke tenke på hvor skitten hun var. 

Så tok hun i boksen med utstyr med hendene, den sekretæren tok i med uvaskede hender før hun igjen gravde i munnen på barnet. Etter undersøkelsen vasket hun hendene i full fart (5-6 sek), tørket hendene og gikk og satte seg på pcen hun satt med før vi kom inn. Sekretæren tar boksen med utstyr og setter det i skapet, fortsatt med uvaskede hender, uten å sprite boksen, som kjeveortopeden hadde tatt i etter å ha hatt hendene i munnen på mitt barn.

Så går sekretæren til pcen og skriver ut timekort for neste time, valser inn på et siderom for å hente mer papir. 

Jeg fikk helt hakeslepp over at det går an å opptre så slurvete!! Ble helt målløs, og fikk ikke til å si noe.

Hva faen sier man til slikt? Jeg har bedre hygiene før jeg lager istand en brødskive i mitt eget hjem enn de som er i munnen på 10-15 barn iløpet av en dag har. Er så sint, og kjenner at jeg er kvalm. Det er munnen vi snakker om her. Ikke en fot eller en skulder de jobber med. Det er munnen.

Hvor sender man klager på slikt?

Anonymkode: fbff2...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig syns jeg man skal opprettholde bedre hygiene enn det. Men kjeften til ungen din er skitten i utgangspunktet, og hun blir nok ikke syk av det som skjer der. 

Anonymkode: 108b4...4e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke som regel tenåring når man får tannregulering? Er du med tenåringen din til tannlegen? :fnise:

Anonymkode: e41a6...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man ikke som regel tenåring når man får tannregulering? Er du med tenåringen din til tannlegen? :fnise:

Anonymkode: e41a6...a7e

Min fikk det når de var 11 år - så ikke tenåringer her nei- helt håpløs og dum kommentar. 

Endret av Outlander
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fysj. Husker når jeg hadde regulering (16 år) og kjeveortopeden begynte å greve i munnen min uten hansker, dette var langt ifra akseptabelt fra min side og jeg sa rett og slett i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd, bytt til en annen.

Anonymkode: f0f55...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med hansker hvis håndhygienen er bra (faktisk så kan det som TS observerte være verre med hansker enn rene hender, man har en tendens til å glemme at hanskene blir like skitne som hendene hvis du tar på ting med hansker på...). Så lenge hendene ikke er synlig skitne så er det ikke nødvendig med håndvask før spriting. Fuktige hender kan faktisk hindre spriten i å fungere som den skal. 5-10 sekunder er ikke lenge nok for tilfredsstillende desinfisering av hender.

Send denne til kjeveortopeden :): https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/

Anonymkode: 3049d...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er man ikke som regel tenåring når man får tannregulering? Er du med tenåringen din til tannlegen? :fnise:

Anonymkode: e41a6...a7e

Hva er så spesielt med det. To av tanteungene mine bruker tannregulering og der er alltid en av foreldrene med, siden de må reise et stykke. Disse to er 13 og 15 år gamle

Anonymkode: 6a3c9...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...