Gå til innhold

Hvordan avlede hunder som sloss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to beagle. Den ene fikk jeg for 6mnd siden. Den andre for 4mnd siden. Det gikk veldig fint i begynnelsen. De er gode venner. Leker mye sammen innendørs. De begge dro en del i båndet så jeg begynte tidlig å trene på dette og nå er de mye flinkere. De har også begge to bjeffet en del mot andre hunder på tur. Dersom jeg har gått på tur med en og en (prøvde for å se om de bjeffet like mye) så har bjeffing variert noe, fra ingen bjeffing til mye og kun et par bjeff. Men nå den siste måneden så har de begynt å gå løs på hverandre når de treffer på andre hunder. De prøver å bite hverandre og sloss (ikke leke-sloss). De går heldigvis ikke til angrep på de hundene de treffer på, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med denne adferden. Det har plutselig begynt å skje, og jeg kan ikke se at jeg har gjort noe annerledes heller. Det er vanskelig å få de til å stoppe og jeg må skille de fra hverandre. Dersom jeg går på tur med venninner osv og vi går med hver sin hund så begynner de ikke å sloss. 

Har dere noen ideer til hva dette kan komme av og hvordan jeg kan avlede? Jeg har prøvd å komme de i forkant for avlede med å gå på motsatt side av fortau, prøve å få de til å sitte (men de blir for distrahert), snakke rolig. 

Og hvordan skal jeg fortelle hundene at dette ikke er ok, på en slik måte at de forstår det, men samtidig så skal det jo ikke blir brukt straff. 

Anonymkode: 5add9...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det kun skjer når de møter andre hunder, så kan det være overslagsaggresjon. At de stresser seg opp og tar det ut på hverandre. I så fall ville jeg trent dem til å klare å passere andre hunder èn og èn først, slik at er faktisk er rolige når andre hunder kommer.

En slik trening kan enten være kindereggmetoden eller BAT/gradvis tilvenning. Dette er metoder som blir svært vanskelig å bare forklare skriftlig - og utføre basert på det man leser. Så jeg vil anbefale deg å kontakte en instruktør/klubb/hundeskole som har privattimer eller kurs som bruker en av disse teknikkene for å hjelpe deg. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tabris skrev:

Hvis det kun skjer når de møter andre hunder, så kan det være overslagsaggresjon. At de stresser seg opp og tar det ut på hverandre. I så fall ville jeg trent dem til å klare å passere andre hunder èn og èn først, slik at er faktisk er rolige når andre hunder kommer.

En slik trening kan enten være kindereggmetoden eller BAT/gradvis tilvenning. Dette er metoder som blir svært vanskelig å bare forklare skriftlig - og utføre basert på det man leser. Så jeg vil anbefale deg å kontakte en instruktør/klubb/hundeskole som har privattimer eller kurs som bruker en av disse teknikkene for å hjelpe deg. :)

Tusen takk for svar! Hva mer går overslagsaggresjon ut på? Jeg har merket at det som oftest er den ene som begynner, også tar den andre igjen fordi den blir forsøkt bitt. Merker at andre hundeeiere blir redd og trekker hunden sin unna. Jeg forstår det godt og det er forferdelig å føle at andre tror jeg ikke har noe kontroll på hundene mine. 

Anonymkode: 5add9...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overslagshandlinger er når man ikke har mulighet/ikke tør å ta reaksjonen ut over det som egentlig utløser stresset (her: passerende hund) og tar det ut over det som er i nærheten. Hos mennesker kan vi se det hvis vi f.eks har hatt en dårlig dag på jobben og den minste ting fører til at man glefser til kone/mann og barna når man kommer hjem. ;)

Dine er i bånd så de kommer seg ikke bort fra hverken hverandre eller situasjonen, og stresset som bygger seg opp fører da til overslagsaggresjon mot hverandre (er i hvert fall det som det høres ut som etter slik du beskriver det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...