Gå til innhold

Tristhetsutbrydd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette, tror jeg bare må få ut bekymringene mine, håper alikevel selvfølgelig at noen (mange!) svarer "null stress, ordner seg, har skjedd meg, skjedd mange jeg kjenner, osv"... Men vet jo realiteten og slikt, og jeg skal ta disse bekymringene mine opp med gynekologen neste gang jeg er der... som ikke er så lenge til. Jeg må bare bestille time.

Så til hva som bekymrer meg og gjør meg så trist - jeg er snart 36 år og har ingen barn (hatt to MA, en i 2010 og en i 2016, her gikk jeg på ppiller og hadde "uhell" - kanskje glemt tablett og en gang med omgangssyke. Siden vi er et fast stabilt forhold og barn ikke hadde gjort oss noe var jeg kanskje ikke alltid nøye på pillen. Men dessverre endte jo begge i MA). Men NÅ er nå blitt prøvere på ordentlig, så har vært av ppiller et halvt år. Vi har relativt mye sex men blir ikke gravide. Men bekymringene mine er kreft og ikke få muligheten til å få egne barn. Fordi jeg har tatt celleprøver siden jeg var 24, men ikke slavisk hvert tredje år, og testene har alltid vært fine, så plutselig fikk jeg en endring og måtte inn på ny test, men da var det blitt borte, så ny test der jeg måtte ta biopsi, fikk beskjed om at alt var fint etter denne (2013). Så ny celleprøve med endring (2016), som endte med enda en biopsi (slutten av 2016) og her ble det videre til en konisering. Så var det ny celleprøve for å sjekke om dette var fint (2017) og nå får jeg innkallelse til enda en biopsi (i går) da ting ikke var helt i orden enda heller. SÅ jeg har 2 (snart 3) biopsier og en konisering på "rullebladet". Jeg er livredd for at jeg må 'biopsies og koniseres' "ihjel" og ikke får muligheten til å bli gravid og få barn.

Som sagt, dette er mest for å få ut frustrasjon etter å få brev i posten i går ettermiddag om NOK EN biopsi. Vet om flere som har hatt mange koniseringer også, men disse har heller ikke barn. Og ei jeg har jobbet med har hatt 5 koniseringer og endt med å fjerne alt. Hun er barnløs og vil alltid være uten egenfødte barn. Fantastisk dame med godt liv, men jeg vil helst unngå den barnløse biten.

Og, ja, jeg skal ta alt dette med gynekologen min, men det er alltid fint å høre fra kvinner som er som meg og ikke de som jobber med dette hver dag og har litt mer klinisk forhold til dette og meg - de som er triste og leie og ønsker seg barn men sliter med forskjellige årsaker. Det er ikke bare å legge seg ned og så er man gravid...

Anonymkode: 6a799...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ble jeg bekymret! Jeg har ikke fått mensen etter min konisering (over fire mnd siden og jeg er IKKE gravid)! Kan det være at jeg ikke blir gravid fordi sædcellene ikke kommer gjennom??

NHI.no :

Konisering er et lite inngrep der den nederste delen av livmorhalsen, livmortappen, fjernes. Inngrepet gjøres for å hindre celleforandringer fra å utvikle seg til livmorhalskreft. Årlig gjennomgår ca. 2500-3000 kvinner i Norge dette inngrepet.

Les også: Konisering

Ifølge UpToDate blir de fleste kvinner rådet til å vente i 6-12 måneder etter konisering før de prøver å bli gravide. Dette er for at vevet skal få tid til å heles fullstending.

Økt risiko

Ifølge en nyhetsartikkel som ble publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening i 2009, har norske forskere funnet at kvinner som gjennomgår konisering har 3-4 ganger høyere risiko for å føde for tidlig, sammenlignet med kvinner som ikke har vært gjennom dette inngrepet. 17 prosent av kvinnene som hadde gjennomgått konisering, fødte før svangerskapsuke 37.

 

Forskerne fant resultatene ved å bruke data fra Kreftregisteret og koble disse opp i mot alle registrerte svangerskap i perioden 1967-2003. Studien omfattet 2.1 millioner fødsler, hvorav 72 000 hadde fått utført konisering.

I den norske studien som ble publisert i BMJ i 2008, konkluderer forfatterne med at studien understreker behovet for informasjon til kvinner som har gjennomgått konisering når de blir gravide. Kvinner, særlig de som enda ikke har født barn, bør informeres om den økte risikoen for abort og for tidlig fødsel.

Kan sy igjen livmorhalsen

Ifølge Cancer Research UK1 er det en svært liten sjanse for at livmorhalsen kan bli så tett/trang etter konisering at sædceller ikke kommer seg gjennom. Dette kalles i så fall cervical stenose. Hvis dette skjer, kan du ikke bli gravid på den naturlige måten. Hvis du har menstruasjon etter konisering, har du ikke komplett cervical stenose siden menstruasjonsblodet fra livmoren passerer ut gjennom livmorhalsen. Kan menstruasjonsblodet komme ut, så kan også sædceller komme inn.

Årsaken til at kvinner som har gjennomgått konisering har økt risiko for sen abort og for tidlig fødsel, er at inngrepet har svekket livmorhalsen. Dette er en muskel som holder inngangen til livmoren lukket frem til fødselen. Vekten av den voksende babyen kan etter konisering føre til at livmorhalsen åpner seg for tidlig. Dersom legen din tror at livmorhalsen kan åpne seg for tidlig, kan legen sy den sammen - anlegge såkalt serclage. Stingene blir løsnet før fødselen, vanligvis rundt uke 37, slik at livmorhalsen kan åpne seg normalt til riktig tid og babyen komme ut.

Koniserte gravide følges vanligvis opp med hyppigere kontroller enn andre gravide.

Anonymkode: 6a799...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg har hatt konisering tre ganger og har fått begge barna mine etter dette. Ta ikke sorger på forskudd. Lykke til!

Anonymkode: 6a799...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,jeg har hatt konisering tre ganger og har fått begge barna mine etter dette. Ta ikke sorger på forskudd. Lykke til!

Anonymkode: 6a799...03e

Hvorfor svarer du deg selv ts? :klo:

Anonymkode: 31cd2...24e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du deg selv ts? :klo:

Anonymkode: 31cd2...24e

Haha, skikkelig burned! :hoho: 

Anonymkode: b5c62...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, skikkelig burned! :hoho: 

Anonymkode: b5c62...1c5

Jeg skjønner ikke poenget. Skrive om noe så alvorlig og så skrive en koslig respons på det. Kan det kalles trolling? Trille seg selv på en koslig måte liksom?

Anonymkode: 31cd2...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...