Gå til innhold

Er det frekt å kaste søppel i naboens søppeldunk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser mange ikke hadde vært så begeistra for å få litt ekstra søppel i dunken sin. Kanskje det bare er jeg som er sær som ikke ser på dette som er problem.

Jeg fyller selvsagt ikke opp naboenes dunker til randen, det er snakk om litt ekstra innimellom. 

Her har vi egne dunker for matavfall, restavfall og papp/papir. Matavfall blir hentet annen hver uke, rest- og papiravfall hentes en gang i måneden. Vi betaler kommunale avgifter en gang i året, og prisen er den samme om dunkene er fulle eller ikke.

Dunkene blir hentet klokka 7 om morgenen, og når jeg da triller ut våre, samt legger oppi litt ekstra i naboenes allerede utplasserte dunk seint på kvelden, tviler jeg på det er et reelt problem for noen, men som mange sier kan det godt være en prinsippsak for enkelte.

Jaja, jeg tror allikevel jeg fortsetter som før, men da vet jeg i hvert fall at mannen min ikke er urimelig som ikke deler mitt syn på saken ☺

Anonymkode: e6140...273

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av og til er litt glad for at jeg bor i en bitteliten by hvor det ikke er noen form for sortering..Ja..Sett bort fra miljøstasjonen som ligger 8mil unna :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange ikke hadde vært så begeistra for å få litt ekstra søppel i dunken sin. Kanskje det bare er jeg som er sær som ikke ser på dette som er problem.

Jeg fyller selvsagt ikke opp naboenes dunker til randen, det er snakk om litt ekstra innimellom. 

Her har vi egne dunker for matavfall, restavfall og papp/papir. Matavfall blir hentet annen hver uke, rest- og papiravfall hentes en gang i måneden. Vi betaler kommunale avgifter en gang i året, og prisen er den samme om dunkene er fulle eller ikke.

Dunkene blir hentet klokka 7 om morgenen, og når jeg da triller ut våre, samt legger oppi litt ekstra i naboenes allerede utplasserte dunk seint på kvelden, tviler jeg på det er et reelt problem for noen, men som mange sier kan det godt være en prinsippsak for enkelte.

Jaja, jeg tror allikevel jeg fortsetter som før, men da vet jeg i hvert fall at mannen min ikke er urimelig som ikke deler mitt syn på saken ☺

Anonymkode: e6140...273

Litt ekstra innimellom? Så ikke bare ved tømming?

Anonymkode: b4358...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig egoistisk mener jeg, men ser jo at det ofte er den mentaliteten der ute ellers i samfunnet også. Kan man ikke bare la andres greier være i fred? Neida, meg-meg- meg...

Anonymkode: 4b617...1dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig folkeskikk å spørre først, synes nå jeg...

Hadde gitt deg lov, men om du regelmessig kastet søppel i min dunk, så hadde jeg nok tenkt du var frekk, ja. Jeg betaler for den dunken, om jeg fyller den eller ikke er ikke din sak, og ikke dermed sagt at det er fritt frem for deg å kaste ditt søppel der. Har du så mye søppel til overs hver uke, så må du skaffe deg større dunk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du absolutt bør spørre.

Hadde naboen kastet søpla si i min dunk hadde jeg blitt sint. Enten søppeldunken er full eller tom, jeg hadde reagert kraftig. Jeg betaler for den dunken selv. Hvis noen andre må tømme søpla si får de gjøre det selv. Men hadde de spurt meg på forhånd på en fin måte hadde jeg helt sikkert sagt ja - så lenge det faktisk er plass i dunken.

Men hvis dette er noe som skjer regelmessig anbefaler jeg at du heller skaffer deg en større søppeldunk (hvis du har mulighet).  Eller kanskje du kan skaffe en ekstra dunk til deg selv?

Og mulig det fungerer annerledes andre steder, men her kan vi levere søppel på søppelplassen gratis, så lenge det er sortert på forhånd. Kan du gjøre det der dere bor? Vi har også mulighet til å sette ut søppelsekker ved siden av dunkene, og da får vi en liten regning i posten. Har dere noen slike løsninger?

Anonymkode: 9b950...d2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt merkelig hva slags forhold enkelte har til søppelet sitt. "Hvordan kan noen våge å legge papp i min halvfulle konteiner som er satt ut for tømming?!" For ordens skyld kan det være greit å spørre når det skjer regelmessig, men jeg ser virkelig ikke noe galt i dette. Mennesker er utrolig rare, og jeg håper ikke dine naboer er like ille på dette som flere av brukerne her inne. 

Anonymkode: c0f3e...9f5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt merkelig hva slags forhold enkelte har til søppelet sitt. "Hvordan kan noen våge å legge papp i min halvfulle konteiner som er satt ut for tømming?!" For ordens skyld kan det være greit å spørre når det skjer regelmessig, men jeg ser virkelig ikke noe galt i dette. Mennesker er utrolig rare, og jeg håper ikke dine naboer er like ille på dette som flere av brukerne her inne. 

Anonymkode: c0f3e...9f5

Handler vel mest om å være frekk og bare ta seg til rette. Hva med å spørre pent først i det minste? Folkeskikk, hvor tok du veien?

Anonymkode: 4b617...1dd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke turt å gjøre det selv, og hadde vært flau om mannen hadde gjort det. Vet egentlig ikke hvorfor. Hvis dunken er satt ut til tømming, og jeg ikke skal fylle mer i den, så er det jo ikke forskjell for meg om naboen sparer penger på å fylle i tomrommet i dunken min med rent søppel.

Jeg hadde en gang en nabo som var mye frekkere. Da hans søppeldunk var full, så bare byttet han om søppeldunkene våre (jeg hadde ikke husnr på den på det tidspunktet). Jeg trodde jo først at det var noen andre i familien som hadde fylt opp, helt til jeg så deler av en støvsuger (slangen) som stakk opp ved siden av posene... Men det TS gjør plager jo ingen. Naboen hadde sikkert ikke tenkt å fylle opp dunken kl 6:55 uansett - spesielt siden han allerede hadde rullet ut dunken tidligere.

Anonymkode: 9009d...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare frekt, men ulovlig.

Anonymkode: 42668...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frekt hvis det skjer ofte. Er det en sjelden gang, så ser ikke jeg det store problemet og ikke noe man trenger å lage drama ut av. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i den byen jeg bor i. Her har vi egen dunk for papir. 

Anonymkode: 28922...ad1

Vi og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snylter jo strengt tatt på naboen da, all den tid du selv ikke gidder å betale for en dunk som dekker ditt behov. 

Du burde hvertfall spørre naboen om det er greit før du gjør det..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig frekt. Dessuten burde jo du som næringsdrivende budsjettere med ekstrautgifter til avfallsbehandling i forbindelse med firmaet ditt. 

Det at jeg triller frem søppeldunkene kvelden før avfallet hentes, betyr IKKE at jeg gir hvem som helst tilgang til dem. Det hender mer enn en gang at jeg gjør en ekstra runde og finner avfall som jeg går ut med etter at søppeldunkene er trillet fram. Hvis jeg da hadde funnet søppeldunkene mine fulle av naboens avfall, så hadde jeg ikke blitt særlig blid. Veldig mange steder koster det ingen ting ekstra å få større avfallsdunker for alt unntatt restavfall, så det er en smal sak å skaffe seg. Når du også nevner at du har for mye restavfall, så får du i alle fall se til å tegne et eget abonnement på virksomheten din.

Anonymkode: aff29...60d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frekt å gjøre det regelmessig uten å engang gidde å spørre. Vi triller ut dunken om kvelden, og det hender rett som det er at vi stikker ut om morgenen med ekstra søppel. Søppelbilen kommer ikke så tidlig om morgenen heller, så det er god tid til å fylle på med litt ekstra søppel fra heimen. 

Anonymkode: e41f9...27f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er frekt og ville ikke leet det minste på et eneste øyelokk om du var min nabo. Vi har samme søppelsystem som ts og papirdunken er sjelden full. Vi betaler en fast avgift, dermed koster det meg ikke et øre om naboen kaster papp i min papirdunk. 

Det eneste som ikke hadde vært greit var om naboen fylte opp min papirdunk så jeg ikke fikk plass til det jeg kaster. Men det er ikke problemet her.. 

Det er tydeligvis mange som har et sterkt eieforhold til tomrommet i papirdunken sin. "Det er mitt, mitt, mitt."  Jeg tror det er typisk for vår tid, vi skal ha rettighetene våre, ellers blir vi krenket. Vi innbiller oss at vi er tråkket på om noen våger å låne tomrommet i søppeldunken vår, for det er et kortvarig lån, når dunken er tømt så er hele plassen i den vår igjen. Å puh...

Anonymkode: 4cade...dbe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det koster vel så lite å spørre, så det hadde jeg gjort - i stedet for å lure på om naboen irriterte seg over meg...

Anonymkode: 1797a...7a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er frekt og ville ikke leet det minste på et eneste øyelokk om du var min nabo. Vi har samme søppelsystem som ts og papirdunken er sjelden full. Vi betaler en fast avgift, dermed koster det meg ikke et øre om naboen kaster papp i min papirdunk. 

Det eneste som ikke hadde vært greit var om naboen fylte opp min papirdunk så jeg ikke fikk plass til det jeg kaster. Men det er ikke problemet her.. 

Det er tydeligvis mange som har et sterkt eieforhold til tomrommet i papirdunken sin. "Det er mitt, mitt, mitt."  Jeg tror det er typisk for vår tid, vi skal ha rettighetene våre, ellers blir vi krenket. Vi innbiller oss at vi er tråkket på om noen våger å låne tomrommet i søppeldunken vår, for det er et kortvarig lån, når dunken er tømt så er hele plassen i den vår igjen. Å puh...

Anonymkode: 4cade...dbe

Saken er den at man ikke kan vite om det er et problem for naboen fordi han eller hun ikke er forespurt og kanskje ikke vet hvem som fyller opp dunken. Og nå er det faktisk slik at man eier tomrommet i sin egen papirdunk og da er det veil ikke så rart at man gjerne vil ha førsterett til å bruke det selv. TS kan jo ikke vite om naboen har planer om å bruke dette tomrommet selv om det så er ett minutt før søppelbilen kommer. Det blir akkurat som alle andre ting man gjerne vil låne: Man spør først og låner etterpå!

I mine øyne blir dette på samme måte som ledig plass på gårdsplassen min. Den brukes vanligvis ikke til noe om vinteren og det er ikke noe problem for meg at naboen legger snø som han ikke har plass til selv der når han brøyter. Men han hadde han begynt med det uten å spørre først hadde jeg blitt forbannet for det er tross alt min eiendom og han kunne ikke vite om jeg hadde behov for plassen før han faktisk hadde spurt. Samme med når han spør om å få låne parkering til gjester etc. At noe er ledig betyr ikke at det er bare å ta seg til rette. Og jeg forstår da altså ikke helt problemet med å utvise vanlig høflighet og spørre først.

Endret av Leo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er best å spørre, det koster ikke mange kaloriene. Jeg hadde syntes det var ok at nabo gjorde det, men det hadde gitt et negativt inntrykk at han gjorde det regelmessig uten å ha spurt noen gang. Det handler litt om at det er snakk om andre sine eiendeler og jeg synes det er høflig å spørre. Det gir inntrykk av at man tar seg til rette. Jeg vet at jeg selv aldri kunne gjort det uten å spørre. 

Anonymkode: 75651...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
19 timer siden, FarDareisMai skrev:

Men hadde jeg for eksempel gått langs veien med en ispinne eller spist på en sjokolade/hatt et tomt pappkrus, og den nærmeste søppeldunken var en annens private, så kunne jeg nok diskret smettet det oppi. 

Jeg selv gjør aldri det. Føler at det er gruelig frekt. Når man kildesorterer så blir det et lite irritasjonsmoment med diverse som folk har funnet på å hive oppi dunken. Og man kan faktisk få tilsnakk av de som henter søppelet hvis det er for mye av ymse utenfor grønne og blå sekker. Hadde problemet før, men ikke lenger nå fordi nå has det lås på dunken 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...