Gå til innhold

Bokanbefalinger til kommende førstegangs hundeeier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha gått hele livet med ønske om hund begynner det endelig å nærme seg realitet. Jeg er (dessverre) lite hundevant, og det samme gjelder samboer, så vi ønsker å forberede oss så godt som mulig. Noen som har tips til gode bøker, evt. filmer, som kan leses i forkant av valpekjøpet?

Jeg kan lite om hund, men vet at vi ønsker å trene positivt. Er interessert i klikkertrening uten at jeg kan særlig mye om det. Alle gode "nybegynnerbøker" både innen valpestell, trening og annet. Engelsk eller norsk. Og gjerne noe spesifikt for eurasier om noen har tips der, det er den rasen vi regner med å gå for (enda ikke helt bestemt, venter på å besøke oppdrettere og snakke nærmere med dem først for å forsikre oss om at det er rett valg).

På forhånd takk for alle anbefalinger!

Anonymkode: 8f3f3...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en del hundetreningsvideoer på youtube. Kan være interessant å følge med på. Litt vanskelig å anbefale en, da hva man liker kommer veldig an på personligheten din. Disse oppdateres gjerne jevnlig, og kan inneholde på treningstips og hundehistorier man kan lære av

Anonymkode: 81ab3...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en del hundetreningsvideoer på youtube. Kan være interessant å følge med på. Litt vanskelig å anbefale en, da hva man liker kommer veldig an på personligheten din. Disse oppdateres gjerne jevnlig, og kan inneholde på treningstips og hundehistorier man kan lære av

Anonymkode: 81ab3...333

Takk for tips. Synes YouTube er litt overveldende, det er så SYKT mye der og du aner liksom aldri hva slags folk som har lagt ut ting (sånn er det jo til en viss grad med bøker og såklart, men ikke like mye). Så sleng gjerne ut noen navn, så kan jeg ta en titt og se om noe faller i smak :)

Anonymkode: 8f3f3...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste boka jeg noen gang har eid er -100% positiv hverdagslydighet🙏🏼 

Anonymkode: 60c6c...f9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beste boka jeg noen gang har eid er -100% positiv hverdagslydighet🙏🏼 

Anonymkode: 60c6c...f9e

Takk, ser mye bra om den. Og jaggu har de den på biblioteket også, så da blir det en tur dit i morgen :) 

Anonymkode: 8f3f3...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, ser mye bra om den. Og jaggu har de den på biblioteket også, så da blir det en tur dit i morgen :) 

Anonymkode: 8f3f3...b20

Skulle fått mitt eksemplar til en billig penge om du vil :) jeg har ikke hund mer så den står bare i hylla å samler støv :P 

Anonymkode: 60c6c...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den Lille Heksa

100% Hverdagslydighet

Valpen flytter hjemmefra

Klikkertrening for din hund

Lær å gå i bånd: https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Kontaktlyd: https://www.youtube.com/watch?v=Nh88yuh_1Vs

Ellers noen positive hundetrenere som har mange gode artikler/videoer/bøker:

Jean Donaldson - Kulturkollisjonen/Culture Clash

Nando Brown (YouTube)

Sophia Yin (nettside, bøker og YouTube)

Kikopup (YouTube)

Domesticated Manners (YouTube)

Karen Pryor https://clickertraining.com Reaching the Animal mind: http://reachingtheanimalmind.com

Denne videoen anbefaler jeg: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hundeeiere bør lære seg hvordan hunder kommuniserer så en av de viktigste bøkene er:
På talefot med hunden av Turid Rugaas

Så anbefaler jeg:
Valpen flytter hjemmefra, Linn Palm
Hundens tause språk, Rosie Lowry
Dominans, fakta eller fiksjon, Barry Eaton
Div. bøker av Marc Bekoff og Anders Hallgren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...