Gå til innhold

Tips til førstegangshund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker at den skal ville gå turer på to timer enkelte dager, vi er en familie som liker turer men er jo selvfølgelig ikke på "langtur" daglig. Og med ikke for stort aktivitetsbehov mener jeg at den ikke er avhengig av mange turer daglig som strekker seg over en time hver gang, og at den kan roe seg fint inne. Vi har også nære naboer, så en hund som ikke bjeffer mye er også ønskelig.

Hm, to timer aktivitet per døgn er ikke all verdens. F.eks. halvannen time tur og en halvtime med litt lek, trening eller lignende. De aller fleste ''midt på tre''-hunder burde få såpass (selv har jeg border collier og gjør lett det dobbelte sånn til daglig), en del små selskapshunder kan nok være fornøyde med litt mindre. 

Jeg tenker fortsatt puddel jeg, selv om den er ''søt''. Men de andre jeg nevnte er også alternativer. Vannhunder kan kanskje passe, portugisisk/spansk/italiensk. Sheltier som nevnt under her er supre hunder (det jeg selv ville valgt om jeg skulle ''nedgradert'' fra BC, veldig lettlærte og fine) - men da får du kanskje (sannsynligvis) bjeffing, samt at de er aktive hunder, selv om de er små. Mer enn de andre jeg har nevnt, vil jeg si. Italiensk mynde og whippet som også er nevnt er også fine hunder (har hatt sistnevnte selv), men ikke spesielt lettlærte egentlig. Samtidig er de ofte så rolige av seg at mange ikke trenger å ha kommandoer som sitter 100% da, men jeg trivdes ikke helt med det selv i alle fall. :tongue: Whippeten har jaktinstinkt og, vet ikke hvordan det er på italiensk mynde, men sikkert lettere å håndtere.

Lapphunder o.l. kan være fine familiehunder, men de har fort litt lyd de også. Terriere av ulike slag kan jo passe (Jack Russel/Parson/Border/etc). Men da må du finne ut om du liker terriertypen, de kan fort være litt tøffe. Men små da, hehe. Dansk-svensk gårdshund er også et alternativ.

Anonymkode: 5cedd...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring med Sheltier er at de ikke er overbegeistret for barn. Og selvsagt, den høyfrekvente bjeffingen.. Våre har i alle fall alltid ville unngå barn, men det kan jo være noe annet med barn i familien. Og de har aldri vært skumle med barn, bare uintressert (eller regelrett unnvikende dersom det er snakk om viltre/høylydte barn). Ellers er de flotte hunder!!

Puddel virker som en morsom rase, hvis jeg skulle valgt ny hund ville jeg helt klart snust på puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
1 time siden, AnonymBruker skrev:

La meg bare si først at jeg finnes ikke objektiv, da jeg har en puddelvalp selv, men de er flotte førstegangshunder. Fine familiehunder. Min er kjempeglad i alle slags mennesker, store som små. Han er aktiv og kan gå laaange turer, men roer seg godt inne, selv etter dager med lite tur. I dag har vi vært ute én gang, og nå ligger han på fanget mitt og sover. 

Pudler er kjent for å være smarte og lettlærte, noe jeg kan skrive under på.

Det er en del pelsstell, men dette er noe som kan settes bort til andre hvis man har økonomi til det. Ellers er det ikke så vanskelig å ta seg av det selv heller. Fordelen med at det blir mye pelsstell er jo at de ikke røyter - ubeskrivelig digg!

De pudlene jeg har kjent har vært hunder med masse personlighet, og gjerne noen sære, artige vaner. 

Denne rasen passer ønskene dine perfekt, det kommer bare an på om du tror det blir for mye stell med pels, eller om du syns de blir for søte. Bare husk at en puddel trenger absolutt ikke være nystrigla i rar utstillingsfrisyre til enhver tid... 😊

Anonymkode: 4f077...fc2

Litt morsomt, men før kunne jeg ikke fordra pudler, pga alle disse teite frisyrene deres, men det var til jeg møtte naboens kongepudler (som alltid er shaina og klipt etter alle kunstens regler, med pomponger og dilldall) og innså at de har jo verdens nydeligste personligheter. Så nå er jeg totalt fan av pudler, spesielt kongepudler. Det er mer bak alt det der fluffet enn det man tror:rodmer:

Endret av FarDareisMai
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye pelsstell det er med pudler kommer jo an på om du vil drive med utstilling eller ikke. Har en venninne som har puddel og han er alltid ganske kortklipt. Litt lengre pels om vinteren og lite om sommeren. 

Anonymkode: 9072b...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderer å anskaffe en hund etterhvert. Har aldri hatt hund så jeg leter etter en rase som er "enkel" å lære opp, altså en som tåler at man kan gjøre noen småfeil underveis uten at det ødelegger alt. Den skal helst være liten/middels, og må like seg sammen med barn. Vil ha en hund som kan gå litt lengre turer, men helst ikke ha et enormt aktivitetsbehov. Håper noen kan komme med erfaringer og tips :)

Anonymkode: ff025...19e

Etter det jeg har sett av svar i denne tråden, vil jeg anbefale Labrador. Det er en hund som krever aktivitet hver dag, og den krever også å få brukt hodet sitt. Kan dere gi den det, så har dere en god hund! 

Labradoren er en stor hund, men den er forsiktig med barn. Og den tåler at dere gjør noen feil i oppdragelsen. Likevel krever den aktivitet i livet sitt, så det gjør at dere må investere tid og energi til det. I tillegg til alt unger og jobb krever av dere. 

Min labrador er en hund som passer inn i alt. Han er en hund som jeg kan ta med meg overalt uten å måtte tenke på om han passer inn og om han kan takle det. Han går like fint i bymiljø, med barn og alle steder, og det er det ikke alle hunder som gjør. 

Jeg har også en annen grei hund som ikke passer inn alle steder. Og hun er ikke like ok å ha med seg til steder der det foregår mye. Jeg oppfatter henne som grei og ok, fordi hun godtar andre enn oss, og er glad i folk. Det er ikke det samme som at hun er uproblematisk. Hun liker ikke unger under en viss alder, da må hun ta på seg en oppdragerrolle som ikke hører hjemme hos folk. Da setter hun ungene på plass, og det blir de skremt av, så derfor er hun utelukket fra det. Da er hun på et annet rom enn barna.

Skaffer du en mindre hund, så vil du kanskje oppleve at den er mindre rolig inne enn en større hund er. Det er min erfaring. Jeg hører stadig om små hunder som aldri er rolige inne, til tross for at de får nok tur og trening. Selv opplever jeg aldri at mine er urolige inne. De sover inne, og kan godt ta en dag eller to uten tur og trening hvis jeg er syk. Men alle hunder krever en tur om dagen, og mine hunder får trent seg godt hver dag.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet kanskje? De er ofte ganske ate, men må få løpe fra seg jevnlig. Mitt inntrykk av whippeter er at de enten går i vanlig trasketempo eller galopperer, men trives godt pakket inn i et teppe i sofaen :P tror jeg kjenner 4 whippeter.

Anonymkode: e6af1...cb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså - hvor mye tid er det realistisk å bruke daglig? Ikke innimellom, men daglig?

Hvor mye tid er du villig til å bruke på pelsstell?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/19/2017 den 2.51, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg syns slike "tøffe" hunder er de aller flotteste, men det skal jo være en hund som passer i en barnefamilie.

Anonymkode: ff025...19e

Syns Ts virker kun opptatt av utseende, typisk for enkelte totalt uerfarne eiere. Har en følelse beklageligvis at dette ender i dumping av hund  om 4/5 mnd tid.  Du aner virkelig ikke hva det kreves.

Meget spesielt at Ts ikke liker "søte hunder" .Som en hundeelsker syns jeg ALLE hunder er søte! Og det inkluderer min milde foster  pitbull, og cane corso.

De som velger muskelhunder pga "tøffe"utseendet  er etter min soleklare erfaring de mest håpløse eierbe

Anonymkode: 3f1cd...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/19/2017 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Whippet kanskje? De er ofte ganske ate, men må få løpe fra seg jevnlig. Mitt inntrykk av whippeter er at de enten går i vanlig trasketempo eller galopperer, men trives godt pakket inn i et teppe i sofaen :P tror jeg kjenner 4 whippeter.

Anonymkode: e6af1...cb0

Jeg syns også en whippet høres ut som en passende hund for Ts.

Anonymkode: 3f1cd...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...