Gå til innhold

Hvordan det var å leve før i forhold til i dag? (Romania)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan de levde i Romania før i tiden? Og hvordan det er ulikt fra hvordan de lever den dag i dag?

Anonymkode: bfd4f...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt problemstillingen? Romania har store klasseforskjeller, men deler av befolkningen lever da nokså likt som oss i dag? For den fattigste delen av befolkningen, spesielt på landsbygda har nok livet endret seg lite for mange. Noen har biler men mange har stadig hest og kjerre og der er landsbyer uten infrastruktur.

Anonymkode: 62bf7...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt problemstillingen? Romania har store klasseforskjeller, men deler av befolkningen lever da nokså likt som oss i dag? For den fattigste delen av befolkningen, spesielt på landsbygda har nok livet endret seg lite for mange. Noen har biler men mange har stadig hest og kjerre og der er landsbyer uten infrastruktur.

Anonymkode: 62bf7...c18

Jeg trenger et spesifikt svar på hvordan de levde, hvordan de bodde, var det fattig, hvordan det var med skole, familitradisjoner osv

Anonymkode: bfd4f...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på Romania før Nicolae Ceaușescu? 

Han rævkjørte hele landet fra 1965-1989. 

Anbefaler dok. Ceaușescus barn, ligger på YouTube. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Antoinette skrev:

Tenker du på Romania før Nicolae Ceaușescu? 

Han rævkjørte hele landet fra 1965-1989. 

Anbefaler dok. Ceaușescus barn, ligger på YouTube. 

Ja blant annet. Takk for tips :)

Anonymkode: bfd4f...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet hvordan de levde i Romania før i tiden? Og hvordan det er ulikt fra hvordan de lever den dag i dag?

Anonymkode: bfd4f...b16

Hvorfor vil du vite det? 

Anonymkode: d0079...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en skolelekse TS ikke har gjort

Anonymkode: c557d...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en skolelekse TS ikke har gjort

Anonymkode: c557d...646

Det stemmer. Har prøvd og prøvd uten å finne noe fornuftig

Anonymkode: bfd4f...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2017 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Har prøvd og prøvd uten å finne noe fornuftig

Anonymkode: bfd4f...b16

Kanskje inngangen din kan vere slaveriet (liveigenskapen). Det mest spennande (syns eg, då) er at slaveriet i Romania vart avskaffa ganske seint, midten av 1800-talet. Og dette var altså i midten av Europa.

Dei aller fleste av dei liveigne var av romfolket, som helst arbeidde med jorda og i landbruket. Dei var kjøpte og hadde ingen påverknad på kor dei havna eller hos kva eigar dei kom til. Før slaveriet var avskaffa hadde dei liveigne i det minste tak over hovudet og mat, sjølv om livet og arbeidet må ha vore hardt. 

Etter at slaveriet vart oppheva vart dei ikkje gjeven eigen jord, men nærast forvist frå sine gamle "jobbar" og hadde derfor ikkje mulighet til å dyrke sin eigen mat. Det var derfor på denne tida at romfolket i Romania begynte å reise omkring. Mange vart jaga frå stad til stad, og ein kan derfor sei at ein del hadde derfor verre levekår etter at dei vart sett fri. 

Dette var berre nokre tanker. Lykke til! :) 

 

Edit: eg fann no litt info på wikipedia om dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Romania 

Endret av Smascha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anbefaler hele denne serien om livet under kommunismen. Men denne episoden handler altså spesifikt om Romania.

Anonymkode: 8c44e...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Smascha skrev:

Kanskje inngangen din kan vere slaveriet (liveigenskapen). Det mest spennande (syns eg, då) er at slaveriet i Romania vart avskaffa ganske seint, midten av 1800-talet. Og dette var altså i midten av Europa.

Dei aller fleste av dei liveigne var av romfolket, som helst arbeidde med jorda og i landbruket. Dei var kjøpte og hadde ingen påverknad på kor dei havna eller hos kva eigar dei kom til. Før slaveriet var avskaffa hadde dei liveigne i det minste tak over hovudet og mat, sjølv om livet og arbeidet må ha vore hardt. 

Etter at slaveriet vart oppheva vart dei ikkje gjeven eigen jord, men nærast forvist frå sine gamle "jobbar" og hadde derfor ikkje mulighet til å dyrke sin eigen mat. Det var derfor på denne tida at romfolket i Romania begynte å reise omkring. Mange vart jaga frå stad til stad, og ein kan derfor sei at ein del hadde derfor verre levekår etter at dei vart sett fri. 

Dette var berre nokre tanker. Lykke til! :) 

 

Edit: eg fann no litt info på wikipedia om dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Romania 

Tusen takk for svar. Vet du hvordan de som opprinnelig var fra Romania hadde det i forhold til slavene? 

Anonymkode: bfd4f...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 9.41, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Vet du hvordan de som opprinnelig var fra Romania hadde det i forhold til slavene? 

Anonymkode: bfd4f...b16

Hmm. Eg trur ikkje eg forstår heilt kva du meiner her. Både etnisk rom og ikkje-etnisk rom var liveigne, men romfolket var i fleirtal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Smascha skrev:

Hmm. Eg trur ikkje eg forstår heilt kva du meiner her. Både etnisk rom og ikkje-etnisk rom var liveigne, men romfolket var i fleirtal. 

Jeg tenker på hvordan de levde? Hadde de det bra? Hvordan var hverdagen deres osv. 

Anonymkode: bfd4f...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...