Gå til innhold

Lydbøker, nesten kun menn som leser inn?


JackIost

Anbefalte innlegg

Det er ikke BARE menn som leser inn, men i all hovedsak, men jeg har lyttet til en del lydbøker, et par titalls i hvert fall, og alle sammen har blitt lest inn av mannlige skuespillere.

Hva er årsaken til dette? Hva hadde du foretrukket? Er hva slags type bok relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lyttet til mange lydbøker og mange er da kvinnelige stemmer. 

Anonymkode: afd52...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok hørt 200-250 bøker, og det er mye kvinner og. Litt forskjell fra sjanger til sjanger. Synes det er flere kvinner som leser på svensk og engelsk enn norsk da. Kanskje de ikke blir spurt, og kanskje de takker nei og kanskje vi har ikke gode nok kvinnelige opplesere i Norge. 

Synes ofte menn har hatt litt mer å spille på med stemme. Det er ikke vanskelig å høre hvem som har replikken eksempel. 

Hører på svensk bok med kvinnelig innleser nå, og eneste forskjellen er hva som er replikker og hva som ikke er replikker. Altså kun to variasjoner på stemme. 

Men gode opplesere er gode uansett kjønn. :) 

Anonymkode: aae97...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er mye menn... foretrekker kvinner når det erkvinnelihe forfattere i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er tilfeldig at du har hørt mest menn. Jeg har ingen tall, men det er ikke stort flertall av mannlige innlesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt lydbøker nesten daglig i over 20 år. 

Kanskje 60% mannlige lesere?

Det kommer helt ann på hva slags bøker du hører på. Har boken en mannlig hovedperson så er det ofte en mannlig leser.

Jo Nesbø bøker med Harry Hole: Logisk med en mannlig leser, Jane Austen bøker: Kvinnelig leser. 

Ti lydbøker er jo ikke så mye...

Det står jo navnet på oppleser, så se etter en kvinne neste gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette stemmer da ikke. Jeg bruker lydbøker fra nlb.no. De samme bøkene er ofte i salg med samme innleser og det er skjelden bare menn. Hvem som leser kommer ofte an på sjanger. 

Anonymkode: 75664...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/15/2017 den 22.02, Puny skrev:

Enig at det er mye menn... foretrekker kvinner når det erkvinnelihe forfattere i alle fall...

Synes du det ikke er mer naturlig at hovedpersonen bestemmer kjønnet på leseren enn forfatteren?

Anonymkode: c63b7...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det ikke er mer naturlig at hovedpersonen bestemmer kjønnet på leseren enn forfatteren?

Anonymkode: c63b7...d19

Tja... tenker kanskje at det er vel så naturlig at fortelleren som formidler historien er samme kjønn som forfatteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...