Gå til innhold

Jeg må slutte å drikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo på en måte positivt at det ikke har gått utover jobb.

Må du reise? Siden du frykter det, og har de tankene rundt det.

Det er vanskelig hele den prosessen, alt henger jo i sammen på en veldig vond måte. 

Hva slags antidepressive bruker du?

Jeg brukte cipralex i et års tid etter den største knekken, kombinert med alkohol var ikke dette veldig bra. Jeg måtte slutte med det følte ikke at det ga meg noe. Ble helt avflatet og gråt såvidt på et år sammenliknet med normalen. Det er et år siden jeg sluttet nå.

Men alkoholen er fortsatt et problem. Var det slik at du aldri drakk deg full? 

 

Anonymkode: 84890...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker ikke enorme mengder alkohol, men kombinert med medisiner gjør det sitt til at jeg ikke husker deler av kvelden før. Jeg bruker Efexor. Og ja, jeg vil reise, det er liksom en gave til meg selv, fordi jeg elsker å reise. Men en storby på åtte millioner og fri tilgang på alkohol...

Anonymkode: d218a...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner at det bekymrer deg da. Men kanskje det kan ha motsatt virkning på deg? 

Anonymkode: 84890...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Nå har jeg drukket en sixpack. Drar ut på byen nå.

Anonymkode: d218a...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Men barna dine kommer ikke hjem?

 

Dumt dere drar ut uten hverandre, du og mannen. Hadde dere dratt sammen hadde det kanskje blitt sjeldnere. 

Anonymkode: 84890...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts.

Les hva du selv har skrevet i denne tråden. Hovedproblemet ditt, slik jeg ser det, er at du har opplevd overgrep og andre traumatiske hendelser i livet ditt. Dvs, du har fått et dårlig forhold til deg selv og ødelagt selvbilde. Du har mange destruktive handlinger, som tidligere selvskading, med arr på kroppen, og nå alkohol ( som du kanskje har drevet med i mange år ). Du må begynne å skrive ned alle konsekvensene av ditt alkoholmisbruk. Skriv ned HVER gang når du føler deg skikkelig kjip og dårlig. Du VET innerst inne at dette er destruktivt for deg, da MÅ du BESTEMME deg for å KUTTE UT ALKOHOLEN TOTALT. Fordi, den hjelper deg ikke! Kanskje i øyeblikket, da klarer den å dekke over dine dype, sorte hull, den er god på å viske ut i øyeblikket, men på sikt vil de hullene bare vokse og vokse. Du gir "din indre demon" om du vil, næring, og alt man gir næring, fokus og oppmerksomhet VOKSER. Derfor skal du nå ta den kampen om å KUTTE UT ALKOHOLEN TOTALT fra livet ditt.

Du skrev her at du klarte det i 8 dager uten abstinenser. Da vil du klare det! Men du må ha et langt tidsperspektiv, der du ser at du er uten. Visualiser at du ikke trenger alkoholen mer. Se deg for deg, DAGLIG. Skriv det ned! Og du vil etterhvert ikke savne det, for da har alle de tunge, kjipe stundene blitt erstattet med gode følelser, som f.eks trening kan gi deg. Si til deg selv at imorgen 1 mai skal du gå deg en lang tur i hurtig tempo. Så tar du en tur nesten dag også, neste dag der igjen.  Gå UT hver gang du skulle få lyst til å drikke. Beveg deg. Bevegelse gjør noe med en. Du får tanker, og du blir sliten på en god måte etterhvert. Så kan du begynne å jogge en gang i uka mellom turene. Kjenne at du virkelig bruker kroppen og musklene. Etterhvert vil kroppen ønske mer sunn mat, egenpleie, en god dusj/godt bad, en god kopp varm te, IKKE alkohol.

Alkohol BRYTER DEG NED. Du må BYGGE DEG SELV OPP IGJEN.

Du fortsetter hos psykologen din, og der må du til bunns i det hatet du har i deg selv. Tenk på at du er bare en versjon av deg i dette livet. Du må se på overgrepene som noe som selvsagt ikke er din feil. Du må slutte å straffe deg selv! Du må LÆRE DEG TIL Å BLI GLAD I DEG SELV. Dette tror jeg er hovedproblemet, rota til alle selvdestruktive handlinger du holder på med. Lær deg å tilgi, lær deg å sette pris på deg selv. Bli mer kjent med deg selv. Dine ønsker, dine egenskaper, dine tanker, dine talenter. Du har ikke gitt dem noe oppmerksomhet, Du har bare fulgt dine følelser i øyeblikket, uten å lytte til de stemmene i deg som synes det egentlig er for jævlig å drikke. For de stemmene er jo også der. Var jo derfor du skrev dette innlegget med overskrifta : "jeg må slutte å drikke". Da er det på tide å la de stemmene bli hørt. Samt de andre stemmene som også vil få deg frem i et godt lys , der du har det bra med deg selv. 

Bestem deg for å skrive dagbok HVER dag, hva du tenker, men også hva du er takknemlig over. Skriv ned gode ting du opplever. For da vil de vokse. Og du vil kunne oppleve kjærlighet til deg selv. Bli med ydmyk over livet. Naturen. Du vil kjenne at fordi du er god mot deg selv, som i f.eks trening er, sunn mat, gode relasjoner rundt deg til dine barn og mann, ting du liker å gjøre, se filmer du liker, lese bøker, kjøpe deg et fint klesplagg, gjøre det beste av det du har,  så vil disse opplevelsene sakte men sikkert ta bort det tomme destruktive rommet du så lenge har gitt alt for mye plass og makt  i livet ditt.

 

Kjære ts. Les det jeg har skrevet. Mange ganger. Håper det hjelper deg til å DROPPE alkoholen helt.

 

Klem fra meg

Anonymkode: 01b0b...b54

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det siste innlegget var veldig fint. Håper ts tar det til seg. Det skal jeg 😃

Anonymkode: 84890...b50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør fysisk vondt at dere er snille med meg. Jeg kjenner med et hvert fiber i kroppen at jeg ikke fortjener den omtanken dere gir meg. Å lese det du skriver, AB b54 river og sliter i meg, for jeg vet så inderlig at du har rett. Men jeg klarer det ikke. 

Anonymkode: d218a...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS og dere andre som sliter m alkoholmisbruk. Jeg er en godt viksen kvinne som holdt på m dette i 4 år. Jeg var helt sikker på at jeg måtte drikke for å kunne føle litt glede, glemme det kjipe livet mitt for en periode. Jeg la meg inn på Vangseter for nesten 2 år siden, og der lærte jeg å slitte å drikke og lærte meg teknikker for hva jeg skal gjøre når lysten kommer over meg. Det er de best anvendte pengene jeg noen gang har brukt. Det reddet livet mitt fra full havari. Det viser seg at selv om jeg trodde jeg klarte å skjule det meste av drikkingen så gikk det utover barna mine. Jeg er sjeleglad for valget jeg tok og håper dere har anledning til å gjøre det samme. Ring feks Vangseter, det koster ca 90 000. Dersom du har mulighet så ikke gå via fastlegen, for da ryker lappen. Lykke til på din veg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør fysisk vondt at dere er snille med meg. Jeg kjenner med et hvert fiber i kroppen at jeg ikke fortjener den omtanken dere gir meg. Å lese det du skriver, AB b54 river og sliter i meg, for jeg vet så inderlig at du har rett. Men jeg klarer det ikke. 

Anonymkode: d218a...757

Jo, ts, du klarer det, men da MÅ du sette inn VILJEN din! Den har du inne i deg selv. Du skrev tidligere ikveld at du begynte å drikke idag, og da er det DEN stemmen du lytter til  DEN stemmen som får ALL makt over deg. Dette må du SNU, men da skal du være edru!

BESTEM DEG TS.

Anonymkode: 01b0b...b54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fruenge skrev:

Kjære TS og dere andre som sliter m alkoholmisbruk. Jeg er en godt viksen kvinne som holdt på m dette i 4 år. Jeg var helt sikker på at jeg måtte drikke for å kunne føle litt glede, glemme det kjipe livet mitt for en periode. Jeg la meg inn på Vangseter for nesten 2 år siden, og der lærte jeg å slitte å drikke og lærte meg teknikker for hva jeg skal gjøre når lysten kommer over meg. Det er de best anvendte pengene jeg noen gang har brukt. Det reddet livet mitt fra full havari. Det viser seg at selv om jeg trodde jeg klarte å skjule det meste av drikkingen så gikk det utover barna mine. Jeg er sjeleglad for valget jeg tok og håper dere har anledning til å gjøre det samme. Ring feks Vangseter, det koster ca 90 000. Dersom du har mulighet så ikke gå via fastlegen, for da ryker lappen. Lykke til på din veg

Kan du fortelle noe om teknikkene du lærte for å stå imot lysten på alkohol? Jeg er enslig og har hatt en veldig god oppvekst så jeg føler jo på en måte jeg ikke trenger hjelp som andre her, men jeg drikker for mye jeg og. Det er blitt vane, jeg forbinder det med kos og hvis jeg ikke drikker på noen dager kjenner jeg det sitre i kroppen. Da er det lett å ta seg noe. Jeg fungerer godt, men kjenner at dette er en fysisk dragning som blir sterkere og sterkere. (Ikke meninga å kuppe tråden, men jeg skulle veldig gjerne ha hørt litt om disse teknikkene!)

Anonymkode: 0c2ce...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker veldig lite selv, så sjeldent at jeg er nesten avholds. Men, jeg vet alt for godt hvordan det er å vokse opp med alkoholmisbruk rundt meg. 

Jeg ønsker deg alt godt TS, jeg håper du kommer deg igjennom dette. Jeg heier på deg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode ting jeg leser i denne tråden, og kjære TS, jeg føler med deg. 

Det er fantastisk mange dumme svar her også, men det er så mange uvitende folk som tror at alles verden er like enkle som deres. Og det er da vi skjønner at vi blir ikke så dumme av alkohol, folk som ikke har dette problemet er jo ikke akkurat smarte de heller :D.

Rus og intelligens har ingen sammenheng. Jeg kjenner mange fine folk jeg har masse respekt for som har vært tunge heroinbrukere.

Jeg har slitt med alkohol i mange år, ødelagt mye for meg selv om gravd meg lengre og lengre ned. Og jeg har prøvd det meste; AA møter, det syntes jeg var veldig hyggelig de første gangene. Men alt som skjedde var at jeg skulle høre på andres tragedier og det hjalp ikke meg. Enden på visa var at jeg kjøpte meg en 6-pakk etter endt møte.

Vangseter. Joda, vært der også. Alle jeg hadde kontakt med etterpå gikk tilbake til sine gamle rusliv, og det var voksne ressursterke flotte folk. Jeg også gikk fort tilbake til gamle mønstre. 

Lege; etter mye om og men tok han alkoholforbruket mitt litt alvorlig og ville henvise meg til sånn poliklinisk...ett eller annet. De tok ikke imot meg fordi jeg ikke drakk nok. Og takk for det i ettertid, for da ville førekortet røket og det kan jeg ikke leve uten.

Terapeuter, psykologer, selvhjelp og herregud jeg vet ikke hva. Det har vært som å lete etter nåla i høystakken. Og hvor er problemet? De før alkoholen eller på grunn av alkoholen?

Svaret er som gitt hos noen kloke hoder over her. Alkoholen kom som følge av en selvmedisinering, og dermed kom problemene som perler på snor. Jo mer jeg drakk, jo dårligere ble jeg selvfølgelig. Og jo dårligere jeg ble, jo mer ville jeg drikke... selvfølgelig!

Nå har jeg full fokus på et alkoholfri liv, hver eneste dag. Jeg nyter kaffe om morgen, vel viten om at jeg husker alt fra dagen før. Jeg kuttet ut drikkevenner og holder meg unna fristelser. Ikke minst tør jeg å kjenne etter de gangene jeg kjenner suget. Det kan komme som lyn fra klar himmel, men det har et mønster. Jeg vil enten drikke meg opp, eller ned. På gode og dårlige følelser. Eller som belønning, eller fordi jeg kjeder meg.

Først fikk jeg litt tak i mindfullness, så yoga og nå også meditasjon. Jeg trener mye og begynner etterhvert å like og ta vare på meg selv. Alt jeg har lært av kognetiv tenking og alt annet selvhjelp, kommer sakte, men sikkert til nytte nå. Det er dager jeg aksepterer å kjede meg, andre dager aksepterer jeg at jeg har det rævva og bare kjemper meg gjennom, og flere dager begynner å bli gode. Jeg tenker sånn at all endring av mønster er vanskelig, men jeg er så spent på hva som venter meg i den andre enden nå. Og jeg er så sikker på at det blir godt, selv om veien kan være både humpete og tøff. 

Ikke minst har jeg lært meg å tilgi meg selv. Jeg havnet i klørne på disse kreftene (som alkohol og rus er), det har sin grunn til at jeg begynte, det er også mye genetisk at den tok over meg. Jeg vil aldri kunne håndtere alkohol som jeg skulle ønske, og det er ikke min skyld. Det har ingenting med vilje å gjøre, det har med den kjemiske reaksjonen det gjør med meg. Men det er utrolig mye annet jeg kan. Jeg er frisk, har friske armer og ben, og bare det gjør at jeg faktisk kan gjøre mye. Kreativiteten begynner å komme tilbake, jeg blir mer tålmodig, jeg kan glede meg over små ting, jeg elsker å le og jeg elsker når andre ler. 

Du må finne din greie TS, om du så skal lete herfra til evigheten. Mitt siste råd til deg er dette;

Hver gang du kjenner alkoholtrollet banke på, bli sint på det å be det gå. Hvis du ikke tillater deg selv å tenke på alkohol som et alternativ, så går det mye lettere. Det er IKKE et alternativ, alternativet er å kjempe seg gjennom de dagene som river mest. Alkotrollet er ikke sterkere enn vi tillater det å være. Etter en stund med kjefting på det så krymper den seg og gjemmer seg skamfult i et hjørne inne i deg. Men der vil den alltid være, sitte i et hjørne og vente til du er svak. Derfor må du hver eneste dag gjøre det du kan for å holde den nede. Og jo bedre du har det, jo mindre blir trollet.  

Og ikke ta et tilbakefall som et totalt nederlag. Kom deg bare fort opp igjen og fortsett kampen. 

Lykke til til deg, til dere andre som sliter og til meg :)

Anonymkode: 2e9d4...7f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så fint å lese at det finnes så mange gode mennesker med så kloke ord.

Det er alt for lett for enkelte å dømme og være ekkel, men det hjelper ikke den som sliter.

Det som hjelper er støtte og man må støtte hverandre og motivere.

Anonymkode: 84890...b50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym under meg har beskrevet mye av teknikkene. Et utrolig bra innlegg. Det handler om å kunne bygge mestring på at vi kan fikse livet uten alkohol. 

 

Noen snakker om lysten/det kribler etter å drikke. Og forskning viser at vi stimulerer vellyst senteret vårt i hjernen når vi drikker. På samme måte som v bruk Sv feks heroin, spise godtrri. Ha sex. Ja nær sagt alt som vi synes er godt. Oog når anonym sier at du må finne din greie så er det nok det vedkommende  referer til. Du må finne. Noe som kan gi deg vellyst og glrde slik at dette kan erstahtte alkoholen. Så bruker du dette når du trenger god følelsen og så bygger du mestringstillit til deg selv ved at du klare det. Så kan du hente det frem når du trenger godfølelsen. Yoga, meditasjon mindfullness er og min greie. Ved hjelp av bevisst pusting så kan jeg klare å fremskaffe samme gode roen i kroppen som etter. Å ha drukket 1 glass vin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fruenge skrev:

Anonym under meg har beskrevet mye av teknikkene. Et utrolig bra innlegg. Det handler om å kunne bygge mestring på at vi kan fikse livet uten alkohol. 

 

Noen snakker om lysten/det kribler etter å drikke. Og forskning viser at vi stimulerer vellyst senteret vårt i hjernen når vi drikker. På samme måte som v bruk Sv feks heroin, spise godtrri. Ha sex. Ja nær sagt alt som vi synes er godt. Oog når anonym sier at du må finne din greie så er det nok det vedkommende  referer til. Du må finne. Noe som kan gi deg vellyst og glrde slik at dette kan erstahtte alkoholen. Så bruker du dette når du trenger god følelsen og så bygger du mestringstillit til deg selv ved at du klare det. Så kan du hente det frem når du trenger godfølelsen. Yoga, meditasjon mindfullness er og min greie. Ved hjelp av bevisst pusting så kan jeg klare å fremskaffe samme gode roen i kroppen som etter. Å ha drukket 1 glass vin. 

For meg er det akkurat motsatt. Jeg drikker når jeg ønsker å føle meg elendig. Jeg drikker for å minne meg selv på hvilket elendig menneske jeg er. For en god mor drikker jo ikke. Jeg har en grunntanke om at jeg er verdiløs, og jeg jobber hardt i fredstid med å klare å være glad i meg selv. Nå er det dessverre ikke fredstid lenger og alt er mye, mye vanskeligere. 

Anonymkode: d218a...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det akkurat motsatt. Jeg drikker når jeg ønsker å føle meg elendig. Jeg drikker for å minne meg selv på hvilket elendig menneske jeg er. For en god mor drikker jo ikke. Jeg har en grunntanke om at jeg er verdiløs, og jeg jobber hardt i fredstid med å klare å være glad i meg selv. Nå er det dessverre ikke fredstid lenger og alt er mye, mye vanskeligere. 

Anonymkode: d218a...757

Men kjære ts,

vil du være et offer? For det er jo det du blir....et offer for alkoholen.

Du skriver at du har barn. Vil du at de skal gå i samme mønster som deg? For de får sikkert med seg mer enn du tror...

Eller vil du bryte mønsteret? Bli fri?

Synes innlegg #73 tidligere idag var veldig bra. Vedkommende har slitt, på samme måte som deg, men klart nå å kutte ut alkoholen. Vedkommende skriver blandt annet : "Alkoholtrollet er ikke strekere enn vi tillater det å være."

Synes det var veldig bra skrevet og at du må tenke på dette. DU ts, har makt, men du må begynne å bruke den makta. Ikke la alkoholtrollet styre deg! Jo mindre du lar alkohotrollet få makt, jo mer krymper det, som vedkommende skrev. Men da må du begynne å vise hvem som bestemmer! At DU ts, skal ha kontroll over deg selv. 

Anonymkode: 01b0b...b54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker fordi jeg ikke har venner og fordi jeg kjeder meg i hverdagen. Det er ekstremt sjeldent jeg møter noen jeg kunne vært venn med. Går på AAP og de dagene jeg føler meg noe friskere er ganske tomme. Noen dager kjeder jeg meg og skulle ønske jeg hadde venner å snakke dritt med. Men i stedet drikker jeg og skriver på kg

Anonymkode: d9772...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære ts,

vil du være et offer? For det er jo det du blir....et offer for alkoholen.

 

Jeg er et offer, men jeg jobber meg bort fra den rollen. Jeg nekter å la ham vinne, han som voldtok meg da jeg var ti. Men jeg trenger tid, og jeg skal ha målrettet, intensiv behandling om en måned - fire ukers innleggelse. Da skal jeg jobbe med alt dette, alkoholen  også.

Anonymkode: d218a...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts hvordan gikk det med deg i går?

Dro du ut og resulterte det i noe bra?

Anonymkode: 84890...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...