Gå til innhold

Jeg må slutte å drikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du sett hvordan mennesker blir etter lang tids alkoholmisbruk hadde du sluttet på dagen. Du inntar en gift for kroppen din hver gang du drikker og den skader deg. Det bør være motivasjon nok. 

Anbefaler deg å bruke trening som en måte å glemme det vonde på. Begynn med yoga f.eks. Alkoholen gjør bare skade både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 5e71a...dd7

Enig i denne! Selv sliter jeg med litt forskjellig etter barndommen og ungdommen. Har alltid pleid å døyve ting med alkohol eller andre ting. 

Men jeg begynte å trene tung styrke og fikk ut veldig mye aggresjon der. Ga meg voldsomt med mestringsfølelse, og mye mer ro. Hvis det skjer noe kjipt i livet nå løper jeg på trening og får ut dritten der.

Anonymkode: 6b274...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om "sunn fornuft". Det handler om assosiasjoner, Om en alkoholiker assosierer alkohol med fred og distanse fra problemer er det det den vil oppleve. Om en alkoholiker assosierer alkohol med hukommelse og personlighetsproblemer er det det den vil huske

Anonymkode: d9772...65b

Jeg forstår ikke helt at du setter det opp som motsetninger. Jeg assosierer det med både skade på mentale evner, personlighetsproblemer og distanse fra problemer på samme tid. Det er ikke enten eller. Det er alt sammen. 

Det er jo årsaken til at man selvmedisinerer med alkohol som er problemet, og løsningen ligger også i å ta tak i dette. Å tenke skikkelig hardt på at alkohol er skadelig løser ikke barndomstraumer. Det vonde blir ikke borte. 

Anonymkode: 0e42a...d5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt at du setter det opp som motsetninger. Jeg assosierer det med både skade på mentale evner, personlighetsproblemer og distanse fra problemer på samme tid. Det er ikke enten eller. Det er alt sammen. 

Det er jo årsaken til at man selvmedisinerer med alkohol som er problemet, og løsningen ligger også i å ta tak i dette. Å tenke skikkelig hardt på at alkohol er skadelig løser ikke barndomstraumer. Det vonde blir ikke borte. 

Anonymkode: 0e42a...d5b

Om du ikke setter pris på egne mentale evner kan jeg forstå det. Ikke alle syns det er viktig å være intelligent eller å forstå ting på en komplisert måte. Om man er en person viss eksistens er avhengig av en evne til å reflektere og tenke er det veldig alvorlig

Anonymkode: d9772...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke setter pris på egne mentale evner kan jeg forstå det. Ikke alle syns det er viktig å være intelligent eller å forstå ting på en komplisert måte. Om man er en person viss eksistens er avhengig av en evne til å reflektere og tenke er det veldig alvorlig

Anonymkode: d9772...65b

Min eksistens er i aller høyeste grad avhengig av min evne til å reflektere og å tenke, jeg har heller ikke påstått at dette ikke er viktig for meg. Men du påstår at folk med alkoholproblemer ganske enkelt ikke verdsetter mentale evner? Er det derfor noen blir alkholikere, fordi de simpelthen ikke er så innmari opptatt av å tenke? 

Jeg synes ikke du skal påberope deg en høyere evne til å forstå ting på en komplisert måte eller å reflektere, når du ikke kan sette deg inn i at alkoholproblemer er mye mer omfattende og komplisert enn det du selv har erfaring med. 

Anonymkode: 0e42a...d5b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min eksistens er i aller høyeste grad avhengig av min evne til å reflektere og å tenke, jeg har heller ikke påstått at dette ikke er viktig for meg. Men du påstår at folk med alkoholproblemer ganske enkelt ikke verdsetter mentale evner? Er det derfor noen blir alkholikere, fordi de simpelthen ikke er så innmari opptatt av å tenke? 

Jeg synes ikke du skal påberope deg en høyere evne til å forstå ting på en komplisert måte eller å reflektere, når du ikke kan sette deg inn i at alkoholproblemer er mye mer omfattende og komplisert enn det du selv har erfaring med. 

Anonymkode: 0e42a...d5b

Nei, det er ikke sånn det fungerer, Mitt poeng er at man legger til side eller bevisst glemmer egne mentale evner for å drikke seg bort- Mitt poeng er at du bør ha sterkt i tankene at du vil bli dummere og sløvere. Ikke forsøk gjemme deg bak at ikke- alkoholikere ikke kan forsstå, for det kan vi.  Noen ganger er eneste utvei vissheten om at man blir ekkel og dum som full. 

Anonymkode: d9772...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sånn det fungerer, Mitt poeng er at man legger til side eller bevisst glemmer egne mentale evner for å drikke seg bort- Mitt poeng er at du bør ha sterkt i tankene at du vil bli dummere og sløvere. Ikke forsøk gjemme deg bak at ikke- alkoholikere ikke kan forsstå, for det kan vi.  Noen ganger er eneste utvei vissheten om at man blir ekkel og dum som full. 

Anonymkode: d9772...65b

Jeg tror aldri vi kan forstå den makten avhengighet har så lenge vi ikke har vært der selv. Folk drikker seg fra jobben sin, familien sin, rett og slett hele livet sitt. Tror du virkelig at vissheten om at man er ekkel som full hjelper?

Jeg har aldri hatt problemer selv, heldigvis. Men har nær familie som har hatt. 

Anonymkode: d77ec...e3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror aldri vi kan forstå den makten avhengighet har så lenge vi ikke har vært der selv. Folk drikker seg fra jobben sin, familien sin, rett og slett hele livet sitt. Tror du virkelig at vissheten om at man er ekkel som full hjelper?

Jeg har aldri hatt problemer selv, heldigvis. Men har nær familie som har hatt. 

Anonymkode: d77ec...e3d

Hjelper og hjelper. Assosiasjoner er makt. Ikke avfei tankene  så raskt. Når man driker seg ihjel så er tankene ofte sentrert rundt det å unnslippe og ikke føle. Det høres kanskje enkelt ut, men det er det ikke. Man kan lure tankene til å assosiere fyll med negative ting. Det høres veldig enlelt ut, men det er ikke det. men det funker, det er det som er terapi

Anonymkode: d9772...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sånn det fungerer, Mitt poeng er at man legger til side eller bevisst glemmer egne mentale evner for å drikke seg bort- Mitt poeng er at du bør ha sterkt i tankene at du vil bli dummere og sløvere. Ikke forsøk gjemme deg bak at ikke- alkoholikere ikke kan forsstå, for det kan vi.  Noen ganger er eneste utvei vissheten om at man blir ekkel og dum som full. 

Anonymkode: d9772...65b

Poenget mitt er at jeg har sterkt i tankene at det gjør meg dummere, sløvere og ekkel. Men vissheten om det løser ikke problemet mitt. Om noe gjør det at jeg finne trøst i at jeg trolig ikke kommer til å leve så fryktelig lenge, fordi det også ødelegger kroppen min.

Det er ikke en løsning å være bevisst dette. 

Anonymkode: 0e42a...d5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at jeg har sterkt i tankene at det gjør meg dummere, sløvere og ekkel. Men vissheten om det løser ikke problemet mitt. Om noe gjør det at jeg finne trøst i at jeg trolig ikke kommer til å leve så fryktelig lenge, fordi det også ødelegger kroppen min.

Det er ikke en løsning å være bevisst dette. 

Anonymkode: 0e42a...d5b

Om du vil leve et kort liv og ende det der, så er det opp til deg. Om du vil leve lenge ødelegger du deg selv. Jeg er ikke imot selvmord, men jeg ser på det som fånyttes å ødelegge egen hjerne. Da kan man like godt ende det der. 

Anonymkode: d9772...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør fortelle psykologen om ønsket om å slutte. Slik at du har støtten fra psykologen i ryggen. 
AA møter eller annen gruppeterapi er også lurt.

Du må finne en erstatning. Altså en alternativ måte på å slå av hodet og tankene. Du bør absolutt jobbe med problemene dine, sammen med psykolog. Det er en selvfølge, men du må også finne en erstatter for alkoholens "virkning", og slå av tankene. 
Det er vanskelig å si hva som funker for deg. Det kan være meditasjon, gå laaange turer, trening, lese bok, tegne, fargelegging, strikke, se film m.m.  Du må bare finne det som funker for deg. Noe som gir deg glede, noe du ønsker å gjøre, som samtidig slår av hodet. Du må ikke være ruset for å bli "midlertidig hjernedød" og få fri fra tankene. Jeg har mine ting som funker, og jeg lever et rusfritt liv :) 

Anonymkode: b21eb...7d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å skremme seg selv opp. Å tvinge seg selv til å tro at alkohol gjør deg dummere og sløvere. Det nytter ikke når man har et problem. Rusen og effekten av den trumfer alt annet. 
Folk røyker da selv om at de vet godt at det ødelegger tenner, får slitt og tørt hår, tørr og grå hud, stinker død og fordervelse, kan få kreft og kols... Det kan stoppe folk fra å begynne, ja. Det hjelper ikke alle når man først har begynt. Slik er det med alkoholisme også. Det nytter ikke å rope varsku om alt som kan skje og vil skje. Det er kun tre ting man kan gjøre.
1: Få kontroll over eller kommer over avhengigheten. 
2: Fikse det underliggende problemet; psykiske problemer, traumer, miljø osv. 
3: Også må man erstatte rusen med noe positivt og uskadelig. Om det så er for en liten periode, f.eks snusere som bruker tyggis og drops, eller om det er langvarig over mange år. Lese bøker, gå turer, trene og ting som gjør at man ikke vender tilbake til rusen eller tenker på det. Fylle tomrommet. Kommer an på hva det er snakk om, alkohol, røyking, selvskadning, tabletter, nesespray etc.

Anonymkode: b21eb...7d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke å skremme seg selv opp. Å tvinge seg selv til å tro at alkohol gjør deg dummere og sløvere. Det nytter ikke når man har et problem. Rusen og effekten av den trumfer alt annet. 
Folk røyker da selv om at de vet godt at det ødelegger tenner, får slitt og tørt hår, tørr og grå hud, stinker død og fordervelse, kan få kreft og kols... Det kan stoppe folk fra å begynne, ja. Det hjelper ikke alle når man først har begynt. Slik er det med alkoholisme også. Det nytter ikke å rope varsku om alt som kan skje og vil skje. Det er kun tre ting man kan gjøre.
1: Få kontroll over eller kommer over avhengigheten. 
2: Fikse det underliggende problemet; psykiske problemer, traumer, miljø osv. 
3: Også må man erstatte rusen med noe positivt og uskadelig. Om det så er for en liten periode, f.eks snusere som bruker tyggis og drops, eller om det er langvarig over mange år. Lese bøker, gå turer, trene og ting som gjør at man ikke vender tilbake til rusen eller tenker på det. Fylle tomrommet. Kommer an på hva det er snakk om, alkohol, røyking, selvskadning, tabletter, nesespray etc.

Anonymkode: b21eb...7d8

Det kommer helt an på personen. For noen mennesker er det verre enn døden å miste sine intellektuelle evner. Selv om drikking er styrt av følelser, så vil tanken på intellektuell død spille inn

Anonymkode: d9772...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Dersom jeg skal tenke på hvordan jeg ødelegger hjernen vil det være oppskriften på katastrofe. Jeg har brukt hele mitt liv på å straffe meg selv for overgrepene jeg ble utsatt for, jeg har ikke tall på alle de tingene jeg har gjort for at jeg skal ha det jævlig, og jeg har ikke tall på alle arrene jeg har på kroppen etter selvskading. Jeg lar være å gjøre gode ting for meg selv fordi jeg ikke fortjener å ha det bra. Jeg lar være å trene fordi jeg vet at det vil gjøre meg godt.

Jeg kvier meg for å ta kontakt med lege, fordi jeg vet at førerkortet mitt vil ryke. AA er  i og for seg et alternativ, men jeg bor på et lite sted og alt er så gjennomsiktig. Antidepressiva går jeg på allerede, og øking av dose er uaktuelt. Men, jeg skal ha en lengre innleggelse med grundig gjennomgang av den bakenforliggende årsaken til problemene mine om snaue to måneder, så jeg må fokusere på å holde hodet over vannet inntil da. Den store skrekken er at jeg en dag drikker så mye at jeg mister hemningene mine helt, og skader meg sånn at jeg står i fare for å miste livet. Det har jeg gjort før. :sukk: 

Anonymkode: d218a...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Dersom jeg skal tenke på hvordan jeg ødelegger hjernen vil det være oppskriften på katastrofe. Jeg har brukt hele mitt liv på å straffe meg selv for overgrepene jeg ble utsatt for, jeg har ikke tall på alle de tingene jeg har gjort for at jeg skal ha det jævlig, og jeg har ikke tall på alle arrene jeg har på kroppen etter selvskading. Jeg lar være å gjøre gode ting for meg selv fordi jeg ikke fortjener å ha det bra. Jeg lar være å trene fordi jeg vet at det vil gjøre meg godt.

Jeg kvier meg for å ta kontakt med lege, fordi jeg vet at førerkortet mitt vil ryke. AA er  i og for seg et alternativ, men jeg bor på et lite sted og alt er så gjennomsiktig. Antidepressiva går jeg på allerede, og øking av dose er uaktuelt. Men, jeg skal ha en lengre innleggelse med grundig gjennomgang av den bakenforliggende årsaken til problemene mine om snaue to måneder, så jeg må fokusere på å holde hodet over vannet inntil da. Den store skrekken er at jeg en dag drikker så mye at jeg mister hemningene mine helt, og skader meg sånn at jeg står i fare for å miste livet. Det har jeg gjort før. :sukk: 

Anonymkode: d218a...757

Det er vanskelig å få skrevet ut antabus, men du kan høre med legen din. Det diskuteres i fagmiljøer om Norge er for strenge med bruk av medikamentell behandling ved alkoholproblemer. Ofte bruker den rusavhengige mye energi på å bestemme seg for om han skal kjøpe inn alkohol eller ikke og gir til slutt etter for å unngå den indre dialogen. Prøv å være din egen indre antabus. Hva med å legge igjen kortet hjemme og bare ta med kontanter på butikken? Det er vanskelig i begynnelsen, men går bedre etter hvert. Å drikke kan også utarte seg som en form for tvangshandling for å dempe uro. Lettøl eller lettvin kan fungere like bra som sterkere. Sørg for å ha te, juice og alkoholfrie alternativer i hus. Kjøp inn mindre kvanta av alkohol. Det siste tror jeg du klarer siden du skal legges inn.

Anonymkode: 4bcd3...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. Jeg har tatt en REMA 1000 nå, det enkle er ofte det beste. Jeg har rett og slett gitt fra meg alle kortene mine og alle kontantene mine til mannen min. Nå er det bare han som kan handle i butikken, for det er gjerne da jeg ryker på en smell. Da kan jeg heller ikke kjøpe noe på polet. Jeg kommer garantert til å angre utover i uka, men det får bare være. Nå skal jeg slutte med dette!

Anonymkode: d218a...757

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykke til, ts! Prøver på det samme selv, men det er grusomt vanskelig :(

Anonymkode: 9796f...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire dager uten alkohol, takk som spør. :) Har ingen abstinenser av noe slag, og jeg må innrømme at det er deilig at muligheten til å drikke er borte. Så får vi se hva som skjer i kveld...

Anonymkode: d218a...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/13/2017 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å få skrevet ut antabus

Det er det absolutt ikke. Bare å be om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...