Gå til innhold

Tør jeg prøve igjen etter exu?


FrøkenTippTopp

Anbefalte innlegg

Dere som har opplevd exu.. kanskje spesielt dere som måtte hasteopereres slik som meg . Når turte dere prøve igjen ? Jeg måtte fjerne høyre eggleder , så vet at sjansene er en smule forminsket . I følge legen min er det 50% mindre sjans .. (ikke helt det samme jeg har lest andre steder men). Jeg sliter sånn med dødsangst . Alltid gjort , men den er ganske så forsterket nå .. har dager der alt følels tungt .. sliter med vonde tanker .. lurer på om jeg rett og slett er litt deprimert.. 

legen lovte meg nøye oppfølging rett etter positiv test .. men jeg er altså så redd ! Har to barn fra før , som sikkert forsterker dødsangsten min . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke 50% mindre sjanse til å bli gravid, forutsatt at venstre eggleder er åpen. Det kan ta litt lengre tid.

Jeg hadde nok prøvd å få barn igjen, men vært veldig nøye med å få sjekket med ultralyd at det var en graviditet i livmor fra helt tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, FrøkenTippTopp skrev:

Dere som har opplevd exu.. kanskje spesielt dere som måtte hasteopereres slik som meg . Når turte dere prøve igjen ? Jeg måtte fjerne høyre eggleder , så vet at sjansene er en smule forminsket . I følge legen min er det 50% mindre sjans .. (ikke helt det samme jeg har lest andre steder men). Jeg sliter sånn med dødsangst . Alltid gjort , men den er ganske så forsterket nå .. har dager der alt følels tungt .. sliter med vonde tanker .. lurer på om jeg rett og slett er litt deprimert.. 

legen lovte meg nøye oppfølging rett etter positiv test .. men jeg er altså så redd ! Har to barn fra før , som sikkert forsterker dødsangsten min . 

Jeg har ikke opplevd exu.. Vet de årsaken for at dette skjedde deg? Har du endometriose eller litt tette eggledere som fororsaket exuen? skjønner at du blir redd etter en sånn opplevelse, vet ikke hvordan jeg kan berolige deg. Men som legen sier så får du veldig tett oppfølging med en gang etter en positiv test. Da finner de ut med en gang at det ikke er en exu, så du er jo i trygge hender denne gangen iforhold til sist.. 50% mindre sjanse var bel litt drøy.. Vi har som regel eggløsning på høyre og venstre annenhver mnd. Så du har da sjansen for å bli gravid annenhver mnd ca :) håper du blir raskt gravid når dere begynner igjen og at det går bra denne gangen å husk om du skulle oppleve exu igjen ( noe som er veldig liten sjanse ) så er du i trygge hender med en gang og de finner det ut med en gang :) 

masse lykke til! 

Anonymkode: a1cc3...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd en exu og har fått tre barn etter det. Det stemmer ikke at det er 50% mindre sjanse, her har ikke legen din fulgt med i timen. 

Når du får positiv test neste gang så ber du om måling av hcg hver tredje dag til du er langt nok på vei til at svangerskapet kan ses på ultralyd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt exu to ganger, på samme side, hvor egglederen ble fjernet i ganske dramatisk hasteoperasjon den siste gangen. Jeg har fått barn i mellom episodene, og innbiller meg at kanskje det var takket være den andre friske egglederen:-) Det at fruktbarheten nedsettes 50 % etter fjerning av en av egglederene stemmer ikke. Fruktbarheten er angivelig på ca 70 % etter fjerning av av en egglederene. Jeg har ikke endrometriose eller noen annen åpenbar årsak til hvorfor den ene egglederen skapte problemer, så antar at problemet nå er løst. Kirurgen sa i alle fall at den andre egglederen min så helt fin ut. Jeg vet også av flere som har blitt gravide etter å ha fjernet den ene egglederen, som førlp seg som helt normale svangerskap. Tankene som du beskriver i etterkant kjenner jeg meg vedig igjen i, og jeg husker jeg var nokså fragile en god stund i etterkant. Hyppig gråting, av og til dødsangst, men samtidig takknemmelig for at ting tross alt endte godt. Jeg tenker det er helt natulig at en får litt eksitensielle tanker i etterkant av en slik alvorlig hendelse, men det det blir bedre. Skulle du ønske å bli gravid på nytt får du jooppfølging og tidlig utltralyd. Lykke til!

Anonymkode: 92dfc...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert for exu 28. januar for fire år siden, fikk positiv test allerede 20. mars :) så for meg har ikke det å miste en eggleder hatt noe å si for fruktbarheten ihvertfall. Da vi ønsket et barn til ble jeg gravid med en gang jeg sluttet på p-piller, endte i sa men ble gravid igjen etter å ha hatt mensen en gang. Har fått tidlig ul i hvert svangerskap etter exuen.

Anonymkode: 2c4aa...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar :lillesky2:

Jeg må nok bare ta en dag av gangen.. :) 

Venter innmari på å få tilbake mensen nå .. Tør ikke ha sex før det .. hehe

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag er i samme situasjon. Måtte hasteopereres for 5 dager siden, og nå vet jeg ikke om jeg tør å prøve igjen. Har to nydelige barn fra før, og har prøvd på tredjemann i 1,5 år nå. Er litt i sjokk over alt som har skjedd, og vet ikke om jeg orker å prøve mer. Synes det var en dramatisk opplevelse, og kjenner at det sitter i kroppen enda. Nå har det jo ikke gått så lang tid enda da, og jeg har fortsatt smerter etter operasjonen. Skal til legen i morgen og kommer til å be om å få forlenget sykemelding, for jeg er ikke klar for å gå tilbake til jobb, hverken fysisk eller psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2017 den 20.54, flickan skrev:

Jag er i samme situasjon. Måtte hasteopereres for 5 dager siden, og nå vet jeg ikke om jeg tør å prøve igjen. Har to nydelige barn fra før, og har prøvd på tredjemann i 1,5 år nå. Er litt i sjokk over alt som har skjedd, og vet ikke om jeg orker å prøve mer. Synes det var en dramatisk opplevelse, og kjenner at det sitter i kroppen enda. Nå har det jo ikke gått så lang tid enda da, og jeg har fortsatt smerter etter operasjonen. Skal til legen i morgen og kommer til å be om å få forlenget sykemelding, for jeg er ikke klar for å gå tilbake til jobb, hverken fysisk eller psykisk. 

Huff ja.. Det er den mest skremmende og vonde opplevelsen jeg har hatt .. 

Nå er det snart 4 uker siden operasjonen , men jeg er fortsatt sykemeldt. Bare ut denne uken , men legen min ba meg ta kontakt om jeg trengte forlengelse. Kjenner at jeg savner jobben veldig.. Blir mer deppa av å ikke jobbe.. Så nå gleder jeg meg til mandag ! :)

Ellers går jeg bare å venter på mensen.. Vil ha en runde før vi prøver på nytt.. Har fått det for meg at kroppen min trenger det... Hodet mitt også! :) 

Er enda livredd for at det skal skje igjen i den andre eggleder.. Men ønsket om nummer 3 er så inderlig stort , at den sjansen tar jeg .. Ihvertfall nå som jeg har blitt lovet oppfølging fra dag 1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...