Gå til innhold

Bytte støtdempere som ble byttet i september?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samme verksted som byttet støtdemperne i september sier nå at støtdemperne er slitte og må byttes. Bilen er lite kjørt i mellomtiden (maks 3000 km). Hvordan er dette mulig? Det må da være garanti på sånt? :huh:

Anonymkode: 8623a...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk på et annet verksted

Anonymkode: f20b4...a5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men synes da verkstedet som har byttet demperne  må ordne dette. Jeg betalte ganske mye for å dempere + arbeid for bytte (ca 10K ish) og de bør da fikse det? Må jeg betale for dette på nytt vil jeg selvsagt bruke annet verksted, men det skal da ikke være mulig at nye dempere må byttes så kjapt?

Anonymkode: 8623a...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to års garanti/reklamasjon på deler som er ment å vare så lenge, og det er definitivt dempere ment til. 

Dette skal de fikse gratis, men mindre du har kjørt i en steinrøys. 

Anonymkode: cc866...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres helt vilt ut. Støtdempere bør tåle 100k på vanlig asfalt. De fleste biler rekker heller aldri å bytte støtdempere før de havner på søppeldynga heller.

Anonymkode: c8fe5...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg så ville jeg kjørt bilen innom hos NAF og fått tatt en sjekk. Jeg er NAF medlem, så her ville jeg brukt dem. Om NAF hadde funnet ut at demperne var klare for bytting eller ikke, så hadde jeg tatt med meg papirene fra NAF til verkstedet.

Dette fordi at nye dempere skal holde mye lenger enn du forteller, - og produksjonsfeil skal ikke du betale for.

Alternativ 2 er at verkstedet ditt forsøker å snyte deg. - det hadde i så tilfellet blitt det siste oppdraget de hadde som verksted. Ord flyr raskt.

Anonymkode: 49bee...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke forundre meg om de bare prøver å snyte dere. I så fall kan det godt være at ikke de trengte å bytte dem første gangen heller.

Anonymkode: c3a0d...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de bare ble byttet på den ene akslen sist?

Og nå trengs de byttes på den andre?

Hvis ikke så virker jo dette helt klart som en reklamasjonssak, du får takke dem for å ha gjort deg oppmerksom på dette, og kreve at de tar det på sin bekostning.

Anonymkode: 80cad...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2017 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Samme verksted som byttet støtdemperne i september sier nå at støtdemperne er slitte og må byttes. Bilen er lite kjørt i mellomtiden (maks 3000 km). Hvordan er dette mulig? Det må da være garanti på sånt? :huh:

Anonymkode: 8623a...09d

Reklamasjon dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2017 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Samme verksted som byttet støtdemperne i september sier nå at støtdemperne er slitte og må byttes. Bilen er lite kjørt i mellomtiden (maks 3000 km). Hvordan er dette mulig? Det må da være garanti på sånt? :huh:

Anonymkode: 8623a...09d

Litt dumt spørsmål, men var det hos et verksted til Mekonomen du fikk utført jobben i september? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt være de må byttes igjen hvis det var et dårlig parti dempere du har fått. Eller kanskje de bare ble byttet foran/bak?

Det klarer du jo å sjekke selv, se etter oljelekkasje fra demperne og prøv å press ned bilen i alle fire hjørner og se om den går tilbake i normal posisjon uten å gynge. Om det lekker fra demperne eller den gynger så må de byttes. Da sier du til verkstedet at du vil reklamere på de fordi de skal holde mye lengre

Anonymkode: 28dfb...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal absolutt holde lenger enn 6 måneder så lenge du har kjørt som folk og ikke i en steinrøys som noen her skriver. Min gamle bil kjørte jeg ca 100,000km over 5-6 år, inkludert mye kjøring på dårlige veier (telehiv, grusveier osv) og jeg byttet ikke støtdempere på den en eneste gang. Det kom aldri opp som et tema engang. Den eneste bilen jeg har hatt hvor jeg har byttet støtdempere var en steingammel bil som hadde rullet 450,000km. Her lå alle kvitteringer på alt som var gjort med bilen i bilen og disse var byttet en gang tidligere på rundt 200,000km om ikke jeg husker feil. 

De fleste bildeler jeg har kjøpt har det vært minst 2 års garanti på (eventuelt x-ant km). Jeg har også kjøpt brukte bildeler med minst 3-6mnd garanti. Jeg ville absolutt fått en second opinion. Om du er medlem i NAF så ville jeg kontaktet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2017 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Samme verksted som byttet støtdemperne i september sier nå at støtdemperne er slitte og må byttes. Bilen er lite kjørt i mellomtiden (maks 3000 km). Hvordan er dette mulig? Det må da være garanti på sånt? :huh:

Anonymkode: 8623a...09d

Garantisak. Disse skal forholde seg til Forbrukerkjøpsloven. Du kan selv undersøke i lovteksten og slå i bordet med dette, da gir de fleste seg. Hvis ikke tar du kontakt med Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Tok litt tid å få avklart dette, men verkstedet har vist seg å være ydmyke når de fant ut at demperne ble byttet hos dem i september. Trodde selv jobben muligens var blitt betalt for, men ikke gjennomført, men viser seg nå at det må være noe feil med de nye demperne. Dette blir altså garantisak. Vet ikke enda hva annet som må gjøres og venter på svar. Men dette med demperne ser da ut til å ordne seg. Takk for svar til dere som har vært innom og lagt igjen innspill :-)

Anonymkode: 8623a...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...