Gå til innhold

Hvorfor har enkelte land lavere IQ gjennomsitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innavl er også et aspekt her. Dette er et problem i islamske land, hvor IQ'en blir lavere og lavere for hver generasjon. Dette gjelder også for islamske sub-kulturer i vesten. 

Anonymkode: 1189a...96c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ufattelig mange udokumenterte påstander her. Dere diskuterer som om dette er et faktum men det er jo bare noen antagleser. 

Forskeren det ble vist til tidligere i tråden er jo HØYST kritisert for elendig metodebruk og falsifisering av data. Professoren er jo også snart 90 år, så at hans metoder og forskning er utdatert er vel ikke nødvendigvis så rart. Det er på ingen måte et faktum at det er iq forskjeller melmom land og etnisitet.

Anonymkode: 1fe5b...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 18.4.2017 den 11.34, Larsern skrev:

IQ handler om kognitive evner og problemløsning og er i delvis arvelig. I samfunn hvor seleksjonen i større grad favoriserer innovasjon og evne til å tilegne seg ny kunnskap så vil dette drive IQ'en frem. Kort sagt, i vesten så har man større sannsynlighet til å forplante seg dersom man har jobb og inntekt, som er ferdigheter som favoriserer IQ, i motsatt fall; lever man i ørkenen og lever slik man har levd i 2000 år, så vil ikke seleksjonen favorisere IQ i like stor grad. Det er dog ikke bare naturlig seleksjon som påvirker dette, men også sosiale normer og tradisjoner: I vesten løfter man frem mennesker med høy IQ og intellektuelle, i andre samfunn så slår man dem ihjel.

Du tar feil. I vesten så har vi i utgangspunktet lav fødselsrate. De mest intellektuelle får færre barn, mens andre får fler, men fremdeles er det ikke i nærheten av å være nok. Dermed har eliten bestemt at innvandring er den eneste løsningen. Innvandring fra kulturer som står oss veldig fjernt og som er mye mindre smarte enn oss. Da snakker vi om en oppskrift til katastrofe.

Endret av Z.Z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett et par ting. Ved hjelp av medisinsk utvikling og humanitær hjelp fra vesten så har f.eks. den afrikanske befolkningen økt dramatisk og det vil fortsette. I vesten er det en sammenheng. Teknologisk utvikling og velferd fører til mindre fødsler av naturlige grunner. Dette gjelder ikke et kontinent som Afrika som ikke har noen spesiell velferdsutvikling å skryte av. Dermed er det bare å pøse på med unger og satse på at noen av dem når Europa. Den naturlige evolusjonistiske dødeligheten går ned samtidig som samfunnene ikke er i stand til å takle det.

Så det store spørsmålet er om vi i det hele tatt bør blande oss inn i denne utviklingen. Hvis vi er ærlige vet vi at de fleste afrikanere har en mindre forståelse og intelligens for å utvikle egne samfunn enn europeere og asiater. Kanskje vi skal la dem bestemme selv og ikke blande oss inn på noen måte, hvis det ikke er snakk om dødelige virus som kan bre seg til vår del av verden. Hvordan skal de ellers utvikle seg, eller bestemme over sin egen skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgjengelig infromasjon har noe å si. Man kan utnytte maksimum brain power, for å si det sånn, om man har en livsstil som tillater det. Om et førsteverdens afrikansk land scorer dårlig på iq tester så skal jeg heller revurdere mitt standpunkt

Anonymkode: 90099...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilgjengelig infromasjon har noe å si. Man kan utnytte maksimum brain power, for å si det sånn, om man har en livsstil som tillater det. Om et førsteverdens afrikansk land scorer dårlig på iq tester så skal jeg heller revurdere mitt standpunkt

Anonymkode: 90099...baa

Bevisene er jo klare. Men, hvem bryr seg? Selv Mensa prøver å sensurere slik informasjon. Det er fullstendig galskap. Vi kommer ikke langt ved å ikke innse realitetene. Samtidig så mener jeg at afrikanere må utvikle sitt eget samfunn uavhengig av vestlig innflytelse og hjelp. Så får vi se hvor langt de kommer. Med vår hjelp så oversvømmes vi av afrikanere de neste 50-100 årene. Det vil være en fryktelig feiltakelse.

IQ.jpg

Endret av Z.Z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at dette er i konflikt med mitt innlegg. Jeg har ikke spesielt behov for å tro at noen mennesker er likestilt andre, men jeg innser at iq tester er veldig skjøre greier og at det er begrenset hvor mange konklusjoner man kan ta fra dem

Anonymkode: 90099...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


I Norge er utbredelsen av pc, nettbrett og smarttelefoner enorm.
Så vi bruker mye tid til å leke oss, la oss underholde, se filmer og spille spill.
Likevel er vi enormt "dumbed down" og forstår ikke at lufta og jorda forgiftes av spraymafia ved hjelp av fly, fordi media stort sett holder nivået på latteliggjøring når de en sjelden gang omtaler ulovligheten som kommer til å forårsake sykdom hos store deler av befolkningen fremover.

Det er snakk om aluminium, barium og strontium, som ikke har noe å gjøre i luft, jord, vann osv.

Selv de fleste som blir fortalt hvor ille dette er bare avviser det, selv om det fremlegges seriøs dokumentasjon på at det foregår i stor stil.

Så til dere som har lest om dette kanskje 10-20 ganger og fortsatt snur dere vekk - ikke om å si at dere er blitt advart.
(Hva kan gjøres?  Først å fremst sørge for at flest mulig blir klar over saken og at det er en reell trussel mot store deler av verdens befolkning).

Aktuell tråd her:
http://forum.kvinneguiden.no/topic/1097279-«chemtrailerne»-kjemper-mot-flystripene/?do=findComment&comment=19637664

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/28/2017 den 21.45, Z.Z skrev:

Du tar feil. I vesten så har vi i utgangspunktet lav fødselsrate. De mest intellektuelle får færre barn, mens andre får fler, men fremdeles er det ikke i nærheten av å være nok. Dermed har eliten bestemt at innvandring er den eneste løsningen. Innvandring fra kulturer som står oss veldig fjernt og som er mye mindre smarte enn oss. Da snakker vi om en oppskrift til katastrofe.

Hva er det du mener jeg tar feil i? At noen kulturer danner en praksis som favoriserer intelligens, mens andre ikke? Jeg vil påstå at det faktum at enkelte kulturer omtrent steiner intellektuelle, nekter kvinner å ta utdannelse eller at kvinner og barn må jobbe for småpenger, er ekstremt ødeleggende for intelligens.

Innvandringen til vesten (og den sosiale utjevningspolitikken) er en politisk beslutning i senere tid og har lite med hvordan intelligensen har utviklet seg forskjellig opp gjennom tiden / evolusjonen, men den vil helt klart påvirke utviklingen videre. Grunnen til at intellektuelle i dag får færre barn har sannsynligvis mest med karriere å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2017 den 11.49, Larsern skrev:

Hva er det du mener jeg tar feil i? At noen kulturer danner en praksis som favoriserer intelligens, mens andre ikke? Jeg vil påstå at det faktum at enkelte kulturer omtrent steiner intellektuelle, nekter kvinner å ta utdannelse eller at kvinner og barn må jobbe for småpenger, er ekstremt ødeleggende for intelligens.

Innvandringen til vesten (og den sosiale utjevningspolitikken) er en politisk beslutning i senere tid og har lite med hvordan intelligensen har utviklet seg forskjellig opp gjennom tiden / evolusjonen, men den vil helt klart påvirke utviklingen videre. Grunnen til at intellektuelle i dag får færre barn har sannsynligvis mest med karriere å gjøre.

Deler av ditt første svar:

"IQ handler om kognitive evner og problemløsning og er i delvis arvelig. I samfunn hvor seleksjonen i større grad favoriserer innovasjon og evne til å tilegne seg ny kunnskap så vil dette drive IQ'en frem. Kort sagt, i vesten så har man større sannsynlighet til å forplante seg dersom man har jobb og inntekt, som er ferdigheter som favoriserer IQ,"

Jeg sier at forplantningsevnen har avtatt med intelligens, uten å ha gitt noen årsakssammenheng, noe du ser ut til å være enig i. Så hvor er problemet? Du tok feil i din første post, enkelt og greit, selv om det garantert sitter langt inne å innrømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28.4.2017 den 22.07, Z.Z skrev:

Bevisene er jo klare. Men, hvem bryr seg? Selv Mensa prøver å sensurere slik informasjon. Det er fullstendig galskap. Vi kommer ikke langt ved å ikke innse realitetene. Samtidig så mener jeg at afrikanere må utvikle sitt eget samfunn uavhengig av vestlig innflytelse og hjelp. Så får vi se hvor langt de kommer. Med vår hjelp så oversvømmes vi av afrikanere de neste 50-100 årene. Det vil være en fryktelig feiltakelse.

IQ.jpg

Relatert bilde

Anonymkode: 84488...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Somaliere er garabtert verdens dummeste folkeslag!

Anonymkode: f6377...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2017 den 21.44, Karen olsen skrev:

Fordi afrikanere har i gjennomsnitt lavere iq men er mer atletiske en fks europeere. Så har vi asiatere som er mindre atletiske og mer intelligente. Grunnen er evolusjon og at ulike leveforhold krever ulike ferdigheter som betyr at i Afrika har ikke høy intelligens vært en genetisk faktor som har blitt arvet frem på samme måte som i Europa og Asia. 

Feil. Evolusjon tar 5000-10000 år. Hva er grunnlaget for at mennesker i Afrika over 5000 år tilbake i tid ikke hadde behov for like høy intelligens som resten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Zanzibar3 skrev:

Feil. Evolusjon tar 5000-10000 år. Hva er grunnlaget for at mennesker i Afrika over 5000 år tilbake i tid ikke hadde behov for like høy intelligens som resten? 

På mange måter er det ganske logisk, men med rom for stor debatt og forskning. Det er få som tør. Er det ikke naturlig at stammesamfunn med varmt klima og ressurser til selvberging ikke trenger å være like smarte og oppfinnsomme som i de nordlige områder? Nordboere har levd under svært tøffe klimatiske forhold og måtte finne overlevelsesmåter som afrikanere aldri har vært i nærheten av. Argumentene til Karen olsen står enda. Når du kommer ut så høyt blir du nødt til å prøve å forklare ditt standpunkt på en mye bedre måte. Statistikken er klar nok den dag i dag. Skal du motbevise dette må du prøve hardere. Det eneste spørsmålet er egentlig hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Z.Z skrev:

På mange måter er det ganske logisk, men med rom for stor debatt og forskning. Det er få som tør. Er det ikke naturlig at stammesamfunn med varmt klima og ressurser til selvberging ikke trenger å være like smarte og oppfinnsomme som i de nordlige områder? Nordboere har levd under svært tøffe klimatiske forhold og måtte finne overlevelsesmåter som afrikanere aldri har vært i nærheten av. Argumentene til Karen olsen står enda. Når du kommer ut så høyt blir du nødt til å prøve å forklare ditt standpunkt på en mye bedre måte. Statistikken er klar nok den dag i dag. Skal du motbevise dette må du prøve hardere. Det eneste spørsmålet er egentlig hvorfor.

Du kan jo lese denne  https://www.psychologytoday.com/blog/unique-everybody-else/201211/cold-winters-and-the-evolution-intelligence

For eksempel levde neandertalere under istiden, betyr det at de var mer intelligente enn mennesker fra varmere klima? Nei.

Statistikk sier ingenting om kausalitet. Jeg forsøker heller ikke å motbevise det fordi det du påstår fordi det du påstår er ikke bevist. De påstandene du mener "fortsatt står" blir regna som pseudovitenskap. Det er ingen konsensus rundt dem, heller rundt det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zanzibar3 skrev:

Du kan jo lese denne  https://www.psychologytoday.com/blog/unique-everybody-else/201211/cold-winters-and-the-evolution-intelligence

For eksempel levde neandertalere under istiden, betyr det at de var mer intelligente enn mennesker fra varmere klima? Nei.

Statistikk sier ingenting om kausalitet. Jeg forsøker heller ikke å motbevise det fordi det du påstår fordi det du påstår er ikke bevist. De påstandene du mener "fortsatt står" blir regna som pseudovitenskap. Det er ingen konsensus rundt dem, heller rundt det motsatte. 

Påstår? Vitenskap og teorier handler om ideer og debatt først. Forklar meg dette; hvorfor er det store forskjeller i et internt samfunn? Benekter du det? Er det kun på grunn av deres oppvekst? Hvis ikke, hvorfor skal det da ikke være noen forskjeller mellom folk? Har du virkelig tenkt gjennom ditt standpunkt og er du kapabel til å tenke selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Z.Z skrev:

Påstår? Vitenskap og teorier handler om ideer og debatt først. Forklar meg dette; hvorfor er det store forskjeller i et internt samfunn? Benekter du det? Er det kun på grunn av deres oppvekst? Hvis ikke, hvorfor skal det da ikke være noen forskjeller mellom folk? Har du virkelig tenkt gjennom ditt standpunkt og er du kapabel til å tenke selv?

Ideer og teorier er påstander. Hva har store forskjeller internt i samfunn med evolusjon og intelligens å gjøre? Jeg linka til relevant forskning på området. Siden biologi og evolusjon er utenfor mitt fagfelt velger jeg å stole på eksperter som har det som fagfelt. Det betyr ikke at jeg ikke er kapabel til å tenke sjøl, men at jeg veit hvor mine begrensninger går. Denne diskusjonen handler ikke lenger om hovedtemaet og du går til personangrep. Du har heller ikke lest eller svart på der jeg skreiv. Altså er ikke dette lenger en konstruktiv diskusjon så jeg forlater tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt å si noe, men nei. Det er ditt valg å forlate tråden, selv om vi ikke engang har begynt debatten. Du svarte ikke på ett eneste spørsmål. Hva skal jeg tro om deg da? Er du nærtagende? Du vet ikke engang hva et personangrep er. Jeg skal likevel la deg være i fred. Bare vit at du er på et diskusjonsforum og da blir du nødt til å svare for deg. Dessverre ser det ut til at du har en lang vei å gå. Stien er der allerede, men vet du hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...