Gå til innhold

Syhjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken søm skal jeg bruke når keg prøver å sy min første lue?

image.jpg

Anonymkode: 3b9c4...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer ann på materialet, er stoffet vevd eller strikket?

Hvis det er vevd vil en vanlig rett søm være bra. Hvis stoffet er tynt, bruk den med kortest sting, hvis stoffet er tykt bør du bruke den mellomste.

Hvis stoffet er strikket (jersey) bør du bruke en elastisk søm. Jeg kan ikke mye om jersey, men den stiplede sikksakksømmen skal egne seg bra har jeg hørt. Du bør også bruke en nål med butt spiss (ball-point), så du ikke skader stoffet mens du syr.

Anonymkode: 4f024...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Stoffet var ganske elastisk ja, så jeg prøvde 2/3 ulike sømmer uten hell. Etter det ble jeg så frustrert at jeg trødde maskinen i eska igjen og pakket den bort 😂

Prøver igjen en tolmodig dag tenker jeg!

Anonymkode: 3b9c4...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2017 den 8.03, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Stoffet var ganske elastisk ja, så jeg prøvde 2/3 ulike sømmer uten hell. Etter det ble jeg så frustrert at jeg trødde maskinen i eska igjen og pakket den bort 😂

Prøver igjen en tolmodig dag tenker jeg!

Anonymkode: 3b9c4...c0b

Hvis stoffet er elastisk er det sikkert jersey. Å sy i jersey krever en annen teknikk enn å sy i vanlig vevd stoff, så det er lurt å lese litt om å sy i jersey før du prøver.

Selv har jeg ennå ikke våget meg ut på det, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mer.

Anonymkode: 4f024...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps: du kommer helt sikkert til å komme over masse overlockmaskiner, coverlock og slikt, men det er fullt mulig å sy i jersey med vanlig symaskin. Forskjellen ligger i at en ovelockmaskin klipper stoffet mens den syr, men i en vanlig symaskin må en sy først og så klippe selv.

Anonymkode: 4f024...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag prøvelapp i stoffet du skal bruke. Sy 3 - 4 cm med hver stingtype du kan tenke deg passer til det du skal sy. Viktig uansett hva du skal sy når det er ny materialer du ikke kjenner, eller du er ny med symaskin og stoff. 

Anonymkode: 42c55...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...