Gå til innhold

Boliglån som student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er ei jente på 21år som bor sammen med typen som blir 25år. Han har veldig lyst til å kjøpe hus og han har alt fått lån på 2.500.000kr. Jeg har nettopp tatt fagbrev som prosessoperatør og skal nå begynne på påbygg til høsten og deretter gå 3år på skole som dataingeniør. Jeg lurte på om det er noen mulighet for meg som er student å få lån, slik at jeg evt. kan bidra/være med? Noen som vet noen regler om dette eller kjenner til noe av dette som kunne kommet med noen informasjon og tips om hva jeg og vi burde gjøre/kunne gjort?

Anonymkode: 8d3d9...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du oppspart egenkapital?

Anonymkode: 4f2a1...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken gir lån og vurderer en lånesøker. Nå er du på et diskusjonsforum. 

Første bud for å få lån er at du kan betjene lånet. Altså betale ned på et lån. 

Anonymkode: c6639...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du oppspart egenkapital?

Anonymkode: 4f2a1...856

Har desverre ikke fått oppspart egenkapital. Men skal bo sammen med typen som har egenkapital på rundt 600.000, om det er noe til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Banken gir lån og vurderer en lånesøker. Nå er du på et diskusjonsforum. 

Første bud for å få lån er at du kan betjene lånet. Altså betale ned på et lån. 

Anonymkode: c6639...c62

Jeg vet jeg er på et diskusjonsforum. Tenkte bare på om kanskje noen der ute hadde noe erfaring eller kunne komme med tips, evt. informasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poverella

Jeg fikk boliglån da jeg hadde 2 år igjen av studiet, de tok høyde for lovende fremtidsutsikter. Jeg hadde 200 000 i egenkapital og fikk låne 2000 000.

Jobbet 30% fast ved siden av studiene, og opp til 100% i ferier.

Så man får ikke blankt "nei" fordi man et student, det er noe banken vurderer helhetlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva typen din har er absolutt ikke relevant i det hele tatt når du skal søke om lån. Har du ingen ek og dårlig inntekt (student) stiller du dessverre svakt. Det er jo mulig at du får et lite lån du kan bidra med, slik at dere eier ulikt - for eksempel at du eier 20% og han 80%. Det er jo mulig. 

Er du flink å spare? Hvordan er jobbutsiktene når du er ferdig? Dette er veldig relevant for banken. Vet at banker kan gå med på å gi lån dersom du f.eks. Er så godt som garantert jobb når du er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Poverella skrev:

Jeg fikk boliglån da jeg hadde 2 år igjen av studiet, de tok høyde for lovende fremtidsutsikter. Jeg hadde 200 000 i egenkapital og fikk låne 2000 000.

Jobbet 30% fast ved siden av studiene, og opp til 100% i ferier.

Så man får ikke blankt "nei" fordi man et student, det er noe banken vurderer helhetlig.

Så flott! Tusen takk for svar :) Men selvom jeg ikke har egenkapital, funker det at typen har siden vi skal kjøpe hus sammen? Om du vet noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poverella
Akkurat nå, nilenna skrev:

Så flott! Tusen takk for svar :) Men selvom jeg ikke har egenkapital, funker det at typen har siden vi skal kjøpe hus sammen? Om du vet noe om det.

Vel, det virker jo hovedinnlegget som om han alt har tatt opp (eget) lån? Isåfall låner dere hver for dere. Da må du (i ditt tilfelle) ha egenkapital eller kausjonist. Kan du kanskje spørre foreldrene dine?

Om dere tok opp lån sammen kunne hans egenkapital fungert som EK for hele lånet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, boblevann skrev:

Hva typen din har er absolutt ikke relevant i det hele tatt når du skal søke om lån. Har du ingen ek og dårlig inntekt (student) stiller du dessverre svakt. Det er jo mulig at du får et lite lån du kan bidra med, slik at dere eier ulikt - for eksempel at du eier 20% og han 80%. Det er jo mulig. 

Er du flink å spare? Hvordan er jobbutsiktene når du er ferdig? Dette er veldig relevant for banken. Vet at banker kan gå med på å gi lån dersom du f.eks. Er så godt som garantert jobb når du er ferdig.

Ja tenkte ikke akkurat å ta lån 50% av boligen når jeg skal være student. Blir nok en del mindre prosent jeg tar lån for, evt. om jeg kan kjøpe meg inn senere når jeg er ferdig med studietiden? Men hadde vært kjekt om det var en mulighet for meg å kunne bidra litt med lånet på huset. Skal få skaffet meg en deltidsjobb også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Poverella skrev:

Vel, det virker jo hovedinnlegget som om han alt har tatt opp (eget) lån? Isåfall låner dere hver for dere. Da må du (i ditt tilfelle) ha egenkapital eller kausjonist. Kan du kanskje spørre foreldrene dine?

Om dere tok opp lån sammen kunne hans egenkapital fungert som EK for hele lånet.

 

**Han har ikke tatt opp lån enda. Men han har fått beskjed fra banken at han kan ta lån på 2,5mill. Tenkte jeg kunne ta litt av det lånet om jeg hadde hatt mulighet. At vi låner ilag og jeg kan bidra litt? Funker det da å ta opp lån sammen for hans egenkapital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poverella
1 minutt siden, nilenna skrev:

**Han har ikke tatt opp lån enda. Men han har fått beskjed fra banken at han kan ta lån på 2,5mill. Tenkte jeg kunne ta litt av det lånet om jeg hadde hatt mulighet. At vi låner ilag og jeg kan bidra litt? Funker det da å ta opp lån sammen for hans egenkapital?

Dere må høre med banken hans da, om de er villige til å gi dere lån sammen, basert på hans egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poverella skrev:

Dere må høre med banken hans da, om de er villige til å gi dere lån sammen, basert på hans egenkapital.

Ja skal gjøre det. Tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvor gamle dere er men om det er hannes sine penger som er egenkapitalen så vil ikke du eige noe av huset... Med mindre at han vil at dere skal stå ilag da på huset.. som egentlig er ganske dumt for hans sin del i tilfelle dere splitter lag. Jeg ville heller at han skal få eige huset alene så kan du evt kjøpe deg inn senere i boligen... Dette er ikke ment som noe kritikk altså... kjenner meg igjen i situasjonen. Her tjener samboeren mye mer enn meg å jeg er forsatt på jakt etter fulltidsjobb å hadde ikke klart selv å skulle stå på ett hus jeg ikke har betalt noe på.

Anonymkode: 4f2a1...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Poverella skrev:

Jeg fikk boliglån da jeg hadde 2 år igjen av studiet, de tok høyde for lovende fremtidsutsikter. Jeg hadde 200 000 i egenkapital og fikk låne 2000 000.

Jobbet 30% fast ved siden av studiene, og opp til 100% i ferier.

Så man får ikke blankt "nei" fordi man et student, det er noe banken vurderer helhetlig.

Hvilket årstall var dette? Har jo vært gjentatte runder med innstramminger de siste årene. Jeg ville neppe fått innvilget mitt nåværende lån (ca. 5,5x brutto inntekt inkl. fellesgjeld og studielån) basert på dagens regler.

Anonymkode: e931b...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor gamle dere er men om det er hannes sine penger som er egenkapitalen så vil ikke du eige noe av huset... Med mindre at han vil at dere skal stå ilag da på huset.. som egentlig er ganske dumt for hans sin del i tilfelle dere splitter lag. Jeg ville heller at han skal få eige huset alene så kan du evt kjøpe deg inn senere i boligen... Dette er ikke ment som noe kritikk altså... kjenner meg igjen i situasjonen. Her tjener samboeren mye mer enn meg å jeg er forsatt på jakt etter fulltidsjobb å hadde ikke klart selv å skulle stå på ett hus jeg ikke har betalt noe på.

Anonymkode: 4f2a1...856

Nei ser ikke på dette som kritikk, jeg vil ha tips og informasjon :) Jeg forstår veldig godt at vi ikke bør stå ilag på huset, noe jeg ikke hadde hatt samvittighet til når jeg ikke bidrar til huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poverella
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket årstall var dette? Har jo vært gjentatte runder med innstramminger de siste årene. Jeg ville neppe fått innvilget mitt nåværende lån (ca. 5,5x brutto inntekt inkl. fellesgjeld og studielån) basert på dagens regler.

Anonymkode: e931b...f13

2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, nilenna skrev:

Så flott! Tusen takk for svar :) Men selvom jeg ikke har egenkapital, funker det at typen har siden vi skal kjøpe hus sammen? Om du vet noe om det.

Du kan ikke kjøpe noen bolig sammen med en person uten penger og uten muligheter for å betjene ett lån. 

Du må og sette deg inn i problemstillinger der du kan havne i "kvinnefella", og forstå hva kvinnefella er og innebærer for deg. Særlig dersom du bor hos en annen, betaler husleie til den du bor hos, eier mindre enn 50 % når boligen blir kjøpt, samboer dør eller dere skiller lag. Alt dette skjer jo selvfølgelig ikke deg, eller noen andre når alt er rosenrødt og harmonisk. 

Anonymkode: c6639...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2017 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Heisann! Jeg er ei jente på 21år som bor sammen med typen som blir 25år. Han har veldig lyst til å kjøpe hus og han har alt fått lån på 2.500.000kr. Jeg har nettopp tatt fagbrev som prosessoperatør og skal nå begynne på påbygg til høsten og deretter gå 3år på skole som dataingeniør. Jeg lurte på om det er noen mulighet for meg som er student å få lån, slik at jeg evt. kan bidra/være med? Noen som vet noen regler om dette eller kjenner til noe av dette som kunne kommet med noen informasjon og tips om hva jeg og vi burde gjøre/kunne gjort?

Anonymkode: 8d3d9...a5d

Jeg forstår ikke helt hvordan du tenker å betjene lånet du snakker om. Du kan jo ikke komme til banken uten egenkapital og uten inntekt å låne penger. 

Har du tenkt å ta opp studielån? Har du deltidsstilling nå?  

Det banken ser på er om du har mulighet til å betjene et evt lån. 

Det er fult mulig for kjæresten din å låne hele summen nå, og at du kjøper deg inn senere. Men det er også mulig at du får låne en liten del av totalsummen. For eksempel 20%, eller 10% , men det er det kun banken som kan svare deg på. 
Men at dere pr i dag får lånet sammen, tviler jeg på.

Anonymkode: b55f3...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...