Gå til innhold

Roadtrip i Italia. Byer vi MÅ se?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer skal på en 11-14 dagers ferietur til Italia. Vi tenkte starte i Roma uten bil. Og så kjøre videre til f.eks Napoli, siden det ikke er så langt unna med bil. Vi har vært i Roma før, så der tenkte vi oss uansett tilbake.

Noen som har vært på roadtrip i Italia før? Anbefaler dere heller å ta tog? Hvilke byer i Italia er virkelig verdt å se? 

Anonymkode: 25e13...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal forresten dra i slutten av juli/kommer hjem i august. 

Anonymkode: 25e13...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Fra Napoli og nordover er det like greit å ta tog og buss. Det fungerer utmerket, og systemet er veldig undervurdert. 

Fra Napoli og sydover bør man ha leiebil, med mindre man er like tålmodig med syd-italienske togsystemer som meg. (Herunder ingen faste rutetider, uforutsigbar tjeneste, manglende billettautomater og behov for en stor dose avslappet eventyrlyst). 

Jeg synes det beste med Napoli er at det finnes flere veier for å komme seg ut av byen. Alle stedene jeg synes man "må" se er enten fra Roma og nordover, veldig langt sør i Italia eller på Sardinia. 

I August er lokalbefolkningen på stranden, så hvis du vil se en ekte italiener mens du er der på ferie i august bør du finne en søt, bortgjemt strandy. (Amalfikysten teller ikke som bortgjemt). 

 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Overrasket skrev:

Fra Napoli og nordover er det like greit å ta tog og buss. Det fungerer utmerket, og systemet er veldig undervurdert. 

Fra Napoli og sydover bør man ha leiebil, med mindre man er like tålmodig med syd-italienske togsystemer som meg. (Herunder ingen faste rutetider, uforutsigbar tjeneste, manglende billettautomater og behov for en stor dose avslappet eventyrlyst). 

Jeg synes det beste med Napoli er at det finnes flere veier for å komme seg ut av byen. Alle stedene jeg synes man "må" se er enten fra Roma og nordover, veldig langt sør i Italia eller på Sardinia. 

I August er lokalbefolkningen på stranden, så hvis du vil se en ekte italiener mens du er der på ferie i august bør du finne en søt, bortgjemt strandy. (Amalfikysten teller ikke som bortgjemt). 

 

Takk for gode tips! Dette må jeg sjekke ut nærmere :) 

Anonymkode: 25e13...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kjørt andre veien! Hvis dere kjører nordover kan dere kjøre innom både Firenze og Bologna på vei til Venezia. Jeg vet ikke hvordan det er med togforbindelser, men regner med det er bra. Når dere først er i Italia burde dere absolutt besøke Firenze og Venezia. Anbefaler også San Marino, men det blir en omvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...