Gå til innhold

Høgskole vil nekte jente vernepleierutdanning for å vise puppa sine.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil vinkling er det vel ikke, for man går vel ikke til det skrittet å sette noen under særskilt vurdering hvis man faktisk hadde funnet noen som egnet allerede? Når du åpner for slike lovløse "tribunals", så åpner du uansett døra for at det kan ende med utvisning, selv om sannsynligheten i praksis kanskje ikke er så stor. Og det er galt nok. 

Lovløse tribunals? "Nemnda består av en faglig leder, en faglig studieleder, to representanter fra praksisfeltet, to faglærere, to studentrepresentanter og en ekstern jurist." Sammensetningen ser da ut til å være faglig forankret den, og det juridiske ivaretas også. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er enig i at enkelte ting man gjør på fritiden kan ha innvirkning på jobb, men da snakker vi om - i tråd med et eksempel som kom opp - som f. eks. en kirurg som drikker for mye på fritiden, i den grad det objektivt til påvirke hans evne til å gjøre sin jobb negativt. Det samme kunne man sagt om en f. eks. en pilot som drikker for mye, i den grad det påvirker evnen hans til å fly. Eller helsemessige grunner. Det meste annet dreier seg faktisk bare om konservative fordommer, ikke noe annet. 

Anonymkode: 23f55...a21

Nei, holdninger er også relevante i mange yrker. Det er ikke greit å være lærer og leder av pegida, politimann som ytrer seg rasistisk, eller lege som fronter at abort er drap. Om man er i offentlig tjeneste så har man et litt annet ansvar enn bilselgeren på Møller, fordi enhver som møter deg skal føle tiltro og respekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok hun kommer til å få utdanningen. Men jeg håper ikke noen av mine skal ha en så sexfiksert pleier i fremtiden, gudene vet hvilke terskler hun har for å "hjelpe til". 

Anonymkode: e3a19...295

I alle dager er dette for slags holdning? 90 år eller? 

Anonymkode: 20244...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok hun kommer til å få utdanningen. Men jeg håper ikke noen av mine skal ha en så sexfiksert pleier i fremtiden, gudene vet hvilke terskler hun har for å "hjelpe til". 

Anonymkode: e3a19...295

At noen bryter en sosial bariere behøver ikke bety at de også bryter enn annen. For eksempel er den mange som velger å leve i papirløst ekteskap fremfor å gifte seg. Det er sikkert høyere kriminialitet blandt de papirløse enn blandt de gifte men man kan ikke dømme en hel gruppe for det.

Tilsvarende er det ikke noe belegg for at folk som ønsker å være nakne også bryter andre tabuer. Det er f.eks. ikke noe mer overgrep eller utsvevede seksualliv blant nudister enn andre.

Anonymkode: 1f2c3...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Callisto83 skrev:

Hvis "prostitusjon" er verdens eldste yrke, så kan man da ikke bli sjokkert i 2017 over at det får konsekvenser. Stigma. Sånn har det vært fra tidenes morgen, og jeg skjønner liksom ikke denne iveren til å finne opp hjulet på nytt. Det VIL få konsekvenser! Det er ikke jeg som har bestemt det.

Det sørgelige i denne saken er at Lene har fått nervesammenbrudd pga dette her. Hvordan vil hun takle det når barnebarna en gang kommer over bildene på nettet??

Folk er så korttenkte at de nesten av og til skulle vært beskyttet litt mot seg selv. 

Og igjen, dette er ikke min mening, men realiteten. Derfor er jeg veldig forkjemper for å advare om dette på forhånd. Kanskje få unge jenter og gutter til å tenke seg om to ganger før de velger visse retninger i livet.

Nei, jeg er ikke sjokkert, men jeg håper faktisk et man greier å komme seg litt lenger. Selv om det har vært sånn lenge betyr det ikke at man ikke bør gjøre en innsats for å redusere problemer om forutinntatthet. Hva som er "realiteten" er høyst subjektiv, det har historien vist oss. For å sette det på spissen var det jo greit å brenne de som ble angitt hekser i middelalderen også, siden kirken mente det var "upassende" å gå mot Guds ord og forfekte okkultisme. 

Anonymkode: 23f55...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at jeg er kvinne? 

Hun selger (bilder av) kroppen sin. For meg stiller det på linje med prostitusjon og ergo ikke noe jeg ville hatt i min bedrift.

Anonymkode: bc4f1...199

Prostitusjon?

Det å faktisk ha sex med noen er vel "verre" enn å la noe få se ens nakne kropp? Dermed bør man vel heller ta de som har ONS annehver helg enn de som har fast kjæreste og modelljobb i et mannblad.

Anonymkode: 1f2c3...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at hun blir kastet ut. 

Jeg synes mange går litt langt her, hun er jo slett ikke prostituert! Når det er sagt, jeg er mot prostititusjon, men ikke av moralske årsaker. Jeg synes folk skal få gjøre det som passer dem. Grunnen til at jeg er mot det, er at det har en tendens til å ødelegge folk psykisk, og det er svært farlig, realiteten er at de fleste prostituerte får bank på jobb i løpet av karrieren. Det er også en myte at det er verdens eldste yrke, det er det jakt eller jordbruk som er.

Til dere som hufser dere slik over dårlig moral: Dømmende mennesker burde I HVERT FALL IKKE jobbe i omsorgsyrker. Der møter man ofte samfunnets mest sårbare. Hvordan skal dere bygge en relasjon hvis dere dømmer klienten?

Og, i tillegg, hvis hun skal ha sjansen til å slutte å selge nakenbilder er det vel ingenting som gir henne bedre forutsetninger for det enn hvis hun får en utdannelse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er utdrag fra skikkethetsloven hun skal vurderes utfra:

 

§ 4.Vurderingskriterier for logoped-, helse- og sosialfagutdanningene og tolkeutdanning i tegnspråk

En student er uskikket i utdanningene som nevnt i § 1 nr. 3 til og med 22, 25 og 27 dersom ett eller flere av følgende kriterier er oppfylt:

a)

studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse og respekt for elever, pasienter, klienter eller brukere.

 

b)

studenten viser manglende vilje eller evne til å samarbeide og til å etablere tillitsforhold og kommunisere med elever, pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere.

 

c)

studenten viser truende eller krenkende atferd i studiesituasjonen.

 

d)

studenten misbruker rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis.

 

e)

studenten har problemer av en slik art at han/hun fungerer svært dårlig i forhold til sine omgivelser.

 

f)

studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet og kommende yrkesrolle.

 

g)

studenten viser uaktsomhet og uansvarlighet som kan medføre risiko for skade av elever, pasienter, klienter eller brukere.

 

h)

studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning.

 

0

Endret ved forskrift 28 juni 2016 nr. 830 (i kraft 1 juli 2016).

 

 

 

Hun blir nok ikke utvist på grunn av at hun selger nakenbilder og retningslinjene for utvisning er ikke noe en nemd bare kan synse seg frem til.

 

Endret av Minitroll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Lovløse tribunals? "Nemnda består av en faglig leder, en faglig studieleder, to representanter fra praksisfeltet, to faglærere, to studentrepresentanter og en ekstern jurist." Sammensetningen ser da ut til å være faglig forankret den, og det juridiske ivaretas også. 

Nei, holdninger er også relevante i mange yrker. Det er ikke greit å være lærer og leder av pegida, politimann som ytrer seg rasistisk, eller lege som fronter at abort er drap. Om man er i offentlig tjeneste så har man et litt annet ansvar enn bilselgeren på Møller, fordi enhver som møter deg skal føle tiltro og respekt. 

Jaha? Og hvem fatter "dom" i den saken da? Det spiller ingen rolle om man påstår at det farlige og juridiske er ivaretatt, i slike lukkede komiteer har holdningene til de involverte alt å si. 

Det er ikke sammenlignbart å være lærer og samtidig læder av pegida, eller en rasistisk politimann, for begge deler er eksempler på holdninger der man beviselig kan skade andre. En rasistisk politimann vil kunne være uskikket til yrket fordi han potensielt kan tenkes å behandle lovbrytere forskjellig med utgangspunkt i hudfarge. Når det gjelder leger så kan jeg garantere deg at en del av dem er mot abort, det snakkes bare ikke så høyt om. Da tenker jeg både i Norge og utenfor landets grenser. 

En nakenmodell har ingen av disse uforenlige holdningene sett opp mot sitt yrke, på det grunnlaget alene. 

Anonymkode: 23f55...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flaut å drive å legge ut slike bilder av seg selv:fnise: Nå vet jo potensielle arbeidsgivere hvordan hun ser ut naken..

Jeg er 28 år og har ikke et eneste lettkleddbilde på nett. Noe jeg er stolt av:) Ingen kan ta meg på noe.

Anonymkode: 276af...fd9

Jaha, så du er litt bedre enn andre da? Hvorfor skal man lage en verdi skala på slikt? Før var folk bedre enn andre hvis de venta med sex til ekteskapet. Nå driter vi en lang marsj i hvor mange seksualpartnere folk har hatt (så lenge de ikke har gitt eller fått betaling!). Men har de vist seg naken for noen de ikke har hatt sex med så skal de nedover på statusstigen!

Hvis jeg vurderte å ansette deg så hadde det ikke hatt noen betydning om det fantes nakenbilder av deg på nettet eller ikke. Men det at du har en slik nedvurderende holdning til andre ville klart telle negativt.

Anonymkode: 1f2c3...60c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp min erfaring også. Egner seg utmerket i f. eks. en selgersituasjon eller for kundeoppfølging siden modeller oftere enn en annen gruppe man sammenlikner med gjerne er sosialt uredde, de takler utfordringer og egner seg således til stillinger som preges av stor grad av mellommenneskelig interaksjon. At konservative, høyrevridde folk over 40 ikke ønsker å ansette disse ser jeg bare på som en fordel for oss blant den "nye" generasjonen som er i ferd med å skape våre egne bedrifer osv. 

Anonymkode: 23f55...a21

Hvorfor tror du det er de over 40 som er mest konservative? Det er langt mer nakenfrykt blandt de under 40 enn de over.

Anonymkode: 1f2c3...60c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

I helsesektoren er de ganske strenge på hvordan du framstår. Ei venninne av meg fikk kommentar på sminke, i tillegg til å måtte fjerne den bittelille piercingen i nesevingen..

 

 

Anonymkode: 276af...fd9

Dette kommer an på hvor man jobber. Sminke er lov utenom steder med strenge hygienekrav, så de fleste vernepleier jobber jeg kan tenke meg. Men den skal gjerne ikke være for voldsom fordi man skal være nøytral, spesielt om man er i uniform.

I bolig f.eks så går man i vanlige klær og det er ikke spesielle hygienekrav. Her kan man godt ha piercing og ha litt personlighet.

Litt på siden av tema men. Det er ikke sånn at vernepleier må gå uten sminke og i streng uniform.

Anonymkode: 55081...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Og hvem fatter "dom" i den saken da? Det spiller ingen rolle om man påstår at det farlige og juridiske er ivaretatt, i slike lukkede komiteer har holdningene til de involverte alt å si. 

De må uansett forholde seg til retningslinjene, samme hvilke holdninger de selv har.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sammenlignbart å være lærer og samtidig læder av pegida, eller en rasistisk politimann, for begge deler er eksempler på holdninger der man beviselig kan skade andre. En rasistisk politimann vil kunne være uskikket til yrket fordi han potensielt kan tenkes å behandle lovbrytere forskjellig med utgangspunkt i hudfarge. Når det gjelder leger så kan jeg garantere deg at en del av dem er mot abort, det snakkes bare ikke så høyt om. Da tenker jeg både i Norge og utenfor landets grenser. 

En nakenmodell har ingen av disse uforenlige holdningene sett opp mot sitt yrke, på det grunnlaget alene. 

Anonymkode: 23f55...a21

Jeg sa heller ikke at det var sammenlignbart, jeg kommenterte at det ikke kun dreier seg om konservative fordommer, og viste til eksempler. Man kan også godt hevde at det å være nakenmodell ikke er forenlig med å være lærer.

Hvorvidt det ikke er forenlig med å være vernepleier har jeg ikke uttalt meg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du det er de over 40 som er mest konservative? Det er langt mer nakenfrykt blandt de under 40 enn de over.

Anonymkode: 1f2c3...60c

Nå tok jeg utgangspunkt i at mange av de som i dag er ledere og ansetter, gjerne er omtrent 40 +/- noen år og oppover. Nakenfrykt er for øvrig ikke det samme som å ha konservative holdninger. En kan godt ikke like å være naken når andre ser det, men det behøver ikke ha noen sammenheng med at man knytter det opp til å ha dårlige holdninger. Det er sakens kjerne her. 

Anonymkode: 23f55...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er ikke sjokkert, men jeg håper faktisk et man greier å komme seg litt lenger. Selv om det har vært sånn lenge betyr det ikke at man ikke bør gjøre en innsats for å redusere problemer om forutinntatthet. Hva som er "realiteten" er høyst subjektiv, det har historien vist oss. For å sette det på spissen var det jo greit å brenne de som ble angitt hekser i middelalderen også, siden kirken mente det var "upassende" å gå mot Guds ord og forfekte okkultisme. 

Anonymkode: 23f55...a21

Jeg er enig. Hadde dette vært en sak om ei som ble diskriminert pga hudfarge, eller legning, så ville jeg klikket i alle vinkler. Men det er ikke det samme som en tidligere paradise hotel deltager, som tjener litt ekstra på å sende nakenbilder av seg selv til betalende.

TENK så grusomt for de fattige kvinnene i andre land som tvinges ut i sexarbeid... I noen land koster ett år på universitet 80 000 kroner ++, og det luker bort de som kanskje hadde trengt en utdannelse aller mest. Det går ikke an å sammenligne med noen som vil av egen fri vilje, og håper det ikke blir konsekvenser av ens valg.

La meg ta et annet eksempel. Her inne på forumet leste jeg en gang om ei som prostituerte seg på si imens hun studerte, fordi "det å jobbe på kassa på Rimi under studiene bare var så tåpelig". High risk, high reward, men også høy fallhøyde.

Jeg ble tilbudt en godt betalt jobb som stripper når jeg utdannet meg, men valgte noe så kjedelig som å sitte i resepsjon i stedet for. Noen venninner av meg tok strippejobben. Selvsagt var det helt forferdelig der og da å være en fattig student, men NÅ når jeg har blitt litt eldre så er jeg sjeleglad for valget jeg tok. Venninnene mine angrer! For som man sår høster man.

Personlig ønsker jeg Lene masse lykke til videre, det er ikke snakk om at jeg vil dyppe henne i tjære og brenne noen på bålet. Men kanskje advare at man må tenke litt nøye over hva man gjør, og ikke minst hva man vil. 

 

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får nok fullføre utdanningen sin. Men jeg hadde aldri ansatt en vernepleier  som har nakenbilder og Paradise Bordell på cv-en sin.

Anonymkode: 639a0...d15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ArtyFarty skrev:

De må uansett forholde seg til retningslinjene, samme hvilke holdninger de selv har.

Jeg sa heller ikke at det var sammenlignbart, jeg kommenterte at det ikke kun dreier seg om konservative fordommer, og viste til eksempler. Man kan også godt hevde at det å være nakenmodell ikke er forenlig med å være lærer.

Hvorvidt det ikke er forenlig med å være vernepleier har jeg ikke uttalt meg om.

Poenget var at det er mer sannsynlig at egne holdninger får betydning for utfallet i en komite enn i en ordinær rettssak. 

Du trakk selv frem eksemplene og forsøkte det å sammenligne det med situasjonen som beskrives i denne tråden, og jeg tilbakeviste dem, så jo - da handler det faktisk om konservative fordommer da eksemplene dine omhandlet situasjoner som beviselig kan føre til at det påvirker deres yrke. 

Anonymkode: 23f55...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var at det er mer sannsynlig at egne holdninger får betydning for utfallet i en komite enn i en ordinær rettssak. 

Tja, hvorfor det? Det er jo mennesker som sitter og skal avgjøre en rettssak også. Nesten så man kan mistenke deg for ikke å ha tiltro til at fagfolk ikke kan være profesjonelle. Da har de jo heldigvis en ekstern jurist med seg for å holde seg i ørene da..

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trakk selv frem eksemplene og forsøkte det å sammenligne det med situasjonen som beskrives i denne tråden, og jeg tilbakeviste dem, så jo - da handler det faktisk om konservative fordommer da eksemplene dine omhandlet situasjoner som beviselig kan føre til at det påvirker deres yrke. 

Anonymkode: 23f55...a21

Nope, jeg kommenterte dette:
"Nei, jeg er enig i at enkelte ting man gjør på fritiden kan ha innvirkning på jobb, men da snakker vi om - i tråd med et eksempel som kom opp - som f. eks. en kirurg som drikker for mye på fritiden, i den grad det objektivt til påvirke hans evne til å gjøre sin jobb negativt. Det samme kunne man sagt om en f. eks. en pilot som drikker for mye, i den grad det påvirker evnen hans til å fly. Eller helsemessige grunner. Det meste annet dreier seg faktisk bare om konservative fordommer, ikke noe annet. 

Anonymkode: 23f55...a21"

Jeg viste til eksempler for at det "meste annet" ikke bare dreier seg om konservative fordommer. Jeg sammenlignet det heller ikke med denne saken i det hele tatt. Greit å lese det som faktisk står :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om moralisme, men om at man bør være såpass voksen at man skjønner at visse kontroversielle valg i livet lukker en del dører. Det er helt håpløst å løpe til media og sutre over det. 

Anonymkode: 639a0...d15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Callisto83 skrev:

Jeg er enig. Hadde dette vært en sak om ei som ble diskriminert pga hudfarge, eller legning, så ville jeg klikket i alle vinkler. Men det er ikke det samme som en tidligere paradise hotel deltager, som tjener litt ekstra på å sende nakenbilder av seg selv til betalende.

TENK så grusomt for de fattige kvinnene i andre land som tvinges ut i sexarbeid... I noen land koster ett år på universitet 80 000 kroner ++, og det luker bort de som kanskje hadde trengt en utdannelse aller mest. Det går ikke an å sammenligne med noen som vil av egen fri vilje, og håper det ikke blir konsekvenser av ens valg.

La meg ta et annet eksempel. Her inne på forumet leste jeg en gang om ei som prostituerte seg på si imens hun studerte, fordi "det å jobbe på kassa på Rimi under studiene bare var så tåpelig". High risk, high reward, men også høy fallhøyde.

Jeg ble tilbudt en godt betalt jobb som stripper når jeg utdannet meg, men valgte noe så kjedelig som å sitte i resepsjon i stedet for. Noen venninner av meg tok strippejobben. Selvsagt var det helt forferdelig der og da å være en fattig student, men NÅ når jeg har blitt litt eldre så er jeg sjeleglad for valget jeg tok. Venninnene mine angrer! For som man sår høster man.

Personlig ønsker jeg Lene masse lykke til videre, det er ikke snakk om at jeg vil dyppe henne i tjære og brenne noen på bålet. Men kanskje advare at man må tenke litt nøye over hva man gjør, og ikke minst hva man vil. 

 

 

 

 

Hvorfor skulle det ikke kunne være det samme? Så lenge man blir forhåndsømt for ikke-kriminelle forhold som ikke har noen innvirkning på din yrkesutøvelse, så er diskriminering på hva man har gjort like ille som å bli vurdert på grunnlag av sin hudfarge eller andre irrelevante kriterier. 

Jeg har dabrukt  fattige mennesker som ufrivillig blir trukket inn i sexarbeid som eksempel, det er det jo du som nevner her. For det andre er det å være nakenmodell ikke alene nok til å bli ansett som sexarbeid, så jeg ser ikke relevansen. 

Prostitusjon er heller ikke sammenlignbart med det å være nakenmodell. 

Ja, de angrer kanskje, men det er jo nettopp på grunn av holdningene til mennesker som deg? For øvrig har du ikke gitt meg et eneste godt rasjonale på hvorfor du mener de som er nakenmodeller ikke skal være egnet til å utøve et helseyrke, det er bare vas og forsøk på å avspore diskusjonen med ikke sammenlignbare eksempler. 

 

Anonymkode: 23f55...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Lovløse tribunals? "Nemnda består av en faglig leder, en faglig studieleder, to representanter fra praksisfeltet, to faglærere, to studentrepresentanter og en ekstern jurist." Sammensetningen ser da ut til å være faglig forankret den, og det juridiske ivaretas også. 

Nei, holdninger er også relevante i mange yrker. Det er ikke greit å være lærer og leder av pegida, politimann som ytrer seg rasistisk, eller lege som fronter at abort er drap. Om man er i offentlig tjeneste så har man et litt annet ansvar enn bilselgeren på Møller, fordi enhver som møter deg skal føle tiltro og respekt. 

Dette! 

Jeg utdanner meg også til et yrke innen helsesektoren. Det betyr at jeg rett og slett ikke kan gjøre sbsolut hva jeg vil lenger, for det er ikke forenelig med seriøsiteten og nøytraliteten yrket krever. 

Anonymkode: 639a0...d15

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...