Gå til innhold

I går ble jeg så sint på datteren min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.3.2017 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Det er alt for seint å begynne med grensesetting, når ungene er 5 år. Da får du hylling og skriking slikt TS beskriver i HI.

Oppdragelse er mye mer enn bare grensesetting.

Jeg skal love deg at å oppdra en multihandikappet unge er ingen spasertur i parken, og jeg blir kvalm når foreldre kommer å sier det er vanskelig med en unge som har ADHD. Skulle gitt mye for en unge med "bare" ADHD!

Anonymkode: d7699...254

Så tåpelig av deg å si noe sånt! Blir dom å si at ingen får lov til å klage for det finnes sultne barn i Afrika, tåpelig! Hva gir deg rett til å si at andres kamper ikke er  noe særlig, bare fordi at du har en annen type utfordring. Då lavmål og ekstremt egoistisk å diktere andre ut fra dette perspektivet. Du har inne enerett på å føle at lovet er tung, andre har utfordringer på lik linje med deg, de er bare forskjellige.

Anonymkode: 8125e...14b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.3.2017 den 15.51, AnonymBruker skrev:

Om du sluttet med det på barneskolen, så da mener du at det bare er umodent å fortelle at man vet hva man snakker om, siden man har erfaring?

Hva vil du jeg skal gjøre? Slette erfaringen jeg har?

Anonymkode: d7699...254

Nei, men prøv å forstå at din type utfordring ikke gir deg rett til å minimalisere andres utfordringer. Det er veldig egoistisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Torfa skrev:

Vet du mener det godt, men du skal ALDRI sitte å holde et barn mot sin vilje. Dette er ikke greit, men ikke ta mitt ord for det. Det finnes 1000 artikler, skrevet av barnepsykologer, om nettopp dette emnet.

Har fått rådet av en psykolog. Men altså, som andre sier her, man må finne ut hva som funker for det spesifikke barnet. Jeg holdt henne ikke hard fast, bare satt med henne på fanget og hindret henne i å sparke og slå., hun fikk trøst. Når barnet var helt rolig skulle vi gi henne en klem og si vi var glad i henne, så "returnere til vanlig" som en annen skrev her. Alltid sitte på samme sted. Det var ikke straff. Ikke time out. Ikke utfrysing. Det var "avknappen". Det funket. 

Anonymkode: b4fa2...ba3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 27. mars 2017 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med barnevernet og få hjelp til både deg og ungen din.

Anonymkode: 975b0...e3f

Tosk. Barnevernet får mye å gjøre om de skal ringes hver gang en unge er overtøtt eller trassen så det blir hyling. Etter en dag med bhg hele dagen og å være på besøk hos en venn etterpå ( hvilket er veldig spennende og gir mange nye inntrykk) så er det helt vanlig at ungen er ganske sliten og derfor tar på vei over det å feks dra hjem. At foreldrene kommer blir jo også en veldig plutselig greie. Barna mine har da hatt kompiser på besøk som absolutt ikke vil hjem og trasser, men det hadde da ikke fallt meg inn å ringe bv fordetom...  Når det kommer til at hun ble sint på barnet så er vel det helt normalt også. Hun hadde vel også hatt en lang dag og det er ikke alltid man får til å være pedagogisk korrekt. Regner med at du ikke har barn selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet bør definitivt på banen! 

Anonymkode: bb689...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang prøv  : er du sint? Er du lei deg? Ja -forstår- at du har lyst å leke mer og at du er lei deg og at du er sint på mamma men nå er det natta og vi må dra hjem. Si hadet og så kan dere leke mer i morgen (elns)  funker her.

Anonymkode: 62c5c...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neste gang prøv  : er du sint? Er du lei deg? Ja -forstår- at du har lyst å leke mer og at du er lei deg og at du er sint på mamma men nå er det natta og vi må dra hjem. Si hadet og så kan dere leke mer i morgen (elns)  funker her.

Anonymkode: 62c5c...ab9

Næææh, for real? Du tror TS gikk fra ingenting til bat shit crazy UTEN å forsøke de vanlige greiene? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bootyhunter skrev:

Tror de fleste som har barn skjønner at det er lett at begeret renner over av og til og det ender med kjefting. Det er lov å være sint og irritert. Det er klart at det beste er å unngå å kjefte, men av og til må det til. Barn tar ikke skade av det. Da hadde jeg og mine søsken vert helt ødelagt, og det var ikke bare kjeft jeg fikk. Dagens barn er ikke barn som tåler mindre enn før, men foreldrene gjør de ofte til pyser og barn som tåler mindre. De må snakkes strengt til (det blir jo faen meg kalt kjefting det også). Ikke godsnakke hele tiden for alt de gjør. De kan bli tatt i armen når de nekter å komme, de kan fint legge seg uten mat når de nesten nettopp har spist. De sulter ikke av den grunn. Det er lov å heve stemmen.

Her var barn sinna. Så det hjelper ikke at mora også sinna og kjefter på. Det fungerer godt med voksne at to personer er sinna og kjefter på hverandre men ikke hos barna.

Det er jo foreldre som oppdrar deres barn så de burde selv vet godt hvordan de har oppdratt og hvordan de skal behandles etter hvert år de blir voksne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Torfa skrev:

Helt ufattelig at du klarer å være så langsint på barnet ditt uten å få vondt i hjerter. Alle mødre kan vel kjenne seg igjen i at det har gått en kule varmt i hente/ bringe situasjoner, men at du klarer å ligge å høre på at datteren din gråter i to timer, fordi hun sikkert er sulten, er ganske ufattelig for meg. 

Dette var virkelig vondt å lese.

Datteren min hadde akkurat spist godt med kveldsmat der hun var på besøk. Så hun var IKKE sulten.. Les, før du kommenterer! Jeg var oppom flere ganger, men det var umulig å roe sinnabeistet.. Hun prøvde alle slags triks for å få stå opp.. Har du barn?

10 timer siden, Silfen skrev:

Næææh, for real? Du tror TS gikk fra ingenting til bat shit crazy UTEN å forsøke de vanlige greiene? 

:fnise::fnise:

Anonymkode: 86155...95c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet bør definitivt på banen! 

Anonymkode: bb689...c04

:fart2:

Anonymkode: d3693...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er vanlig. Mer vanlig å bli sint av og til enn å aldri bli det. Har skreket til sønnen min flere ganger, og ja, får dårlig samvittighet etterpå. Sånn er det bare, det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt gå en kule varmt innimellom, ja! Du er ikke alene om å ha sånne ubehagelige episoder der både barn og mor går av skaftet og man må til å prate og unnskylde seg etterpå.

Det som har fungert her, er å true med å telle til tre når han ikke vil høre på beskjeder eller oppføre seg på normal måte. Men jeg må gjøre det FØR jeg blir sint. I dette tilfellet så ville jeg ha gitt en beskjed eller to om at nå skal vi gå, og forklare hvorfor. Når da ungen protesterer (man merker jo at ungen er på vei inn i et raseriutbrudd), så sier jeg bestemt og tydelig at "hvis du ikke kommer nå, så teller jeg til tre. Vil du at jeg skal telle til tre?" Noen ganger kommer ungen da plutselig på bedre tanker og gjør som jeg sier, men noen ganger bryr han seg døyten om min trussel. Men han vet godt at hvis jeg kommer så langt som til tre, så eksploderer jeg, og nøler ikke med å gjennomføre det vi skal med tvang. Så da begynner jeg å telle jeg sakte og høyt 90% av gangene er ungen klar til å gå innen jeg har kommet til to. Hvis jeg må telle så langt som til tre, så er det null mer snakking og dikking, da hadde jeg løftet ungen og satt ham i bilen, ikke noe prat, argumentering eller dill-dall. 

Ungen vet så godt hva som skjer når jeg kommer til tre, at denne trusselen fungerer helt strålende. Det har hendt at han har protestert ved henting, f.eks i barnehagen eller i bursdag, og så har jeg bare bøyd meg ned til ungen og hvisket ham i øret "Vil du jeg skal telle til tre så alle de andre hører det?", og dermed så går han rett ut og tar på jakka. Jeg slipper å bli sint, han slipper å bli ydmyket av at jeg blir sint, og ingen trenger å unnskylde noe som helst etterpå. 

Ja, det er en trussel, men jeg er 100% konsekvent og gjennomfører trusselen hvis nødvendig. Jeg ser på det mer som en advarsel.

 

Anonymkode: 4ea12...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krangling mellom barn og forelder er ganske vanlig har jeg inntrykk av (hadde flere sånne episoder selv med mine foreldre da jeg var liten og var vitne til at andre kranglet fra tid til annen), det som irriterer meg mest er at du hev det filmcoveret ut av vinduet, hater når folk hiver fra seg søppel langs veier og ute i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Calypso skrev:

Krangling mellom barn og forelder er ganske vanlig har jeg inntrykk av (hadde flere sånne episoder selv med mine foreldre da jeg var liten og var vitne til at andre kranglet fra tid til annen), det som irriterer meg mest er at du hev det filmcoveret ut av vinduet, hater når folk hiver fra seg søppel langs veier og ute i naturen.

Takk for støtten.. :) Det står lenger opp her at jeg og datteren min dro for å finne coveret dagen etterpå.. Helt enig med deg! Ikke pent å kaste søppel i naturen.. Dette er noe det er viktig at barn lærer!! Derfor dro vi på "lete etter cover" utflukt etter barnehagen :P

Anonymkode: 86155...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...