Gå til innhold

Er religiøse mindre moralske en ateister?


Gjest Aragorn II Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, debatant skrev:

Så du vet ikke hva du legger i spørsmålet ditt. Utrolig glupt..

jeg vet nøyaktig hva jeg legger i spørsmålet

 

Det er ikke mitt problem at du ikke er i stand til å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

jeg vet nøyaktig hva jeg legger i spørsmålet

 

Det er ikke mitt problem at du ikke er i stand til å forstå det.

Men du aner ikke hva du legger i religiøst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man ikke si, ettersom ateister bare har andre utvendige kilde til å fortelle dem hva som er rett og galt: Norges Lover, FN-konvensjonen, opplysningstidens filosofer o.s.v. 

Anonymkode: 77924...c35

Vi har oss selv å gå ut i fra også. Om noen hadde torturert meg hadde jeg syntes det var galt av dem. Derfor veit jeg at det er galt av meg å torturere andre. Jeg evner å sette meg inn i at andre har følelser slik som jeg har, og jeg vil si det er dette min moral kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
13 minutter siden, hjortesvin skrev:

Religiøse og ateistar er like og samtidig forskjellige 😉

Dette har ingenting å gjøre med det jeg spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Balian de Ibelin skrev:

Dette har ingenting å gjøre med det jeg spør om.

Sorry 😉 Meinte at religiøse kan ha god moral og ateistar kan ha god moral 😉 Og forskjellen ligger i kva ein trur på... Ha ein fin dag! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et skikkelig tåpelig spørsmål til tross, jeg skal prøve å gi et seriøst svar:

Etikk og moral har lite med religion å gjøre. Det finnes religiøse mennesker som handler direkte ondskapsfullt, og det finnes ateister som har veldig høy moral - og motsatt. Mennesker er utstyrt med et indre moralsk kompass, gjerne omtalt som samvittigheten. Dette kan være mer eller mindre velfungerende. Man preges av sin oppvekst, sine omgivelser, og man kan kanskje sies å ha en fri vilje.

Likevel tror jeg at det er et behov for grenser. Noen mennesker vil kanskje ikke klare å la være å stjele, om ikke det har konsekvenser, hvis man skal sette det på spissen. Noen ting kan man argumentere for og imot i det uendelige, uten å bli enige om rett og galt. Disse grensene kan være så mangt: Norges lover, Menneskerettighetskonvensjonen, eller jødenes 613 religiøse regler. Fra gammelt av kommer mange av disse grensene nettopp fra religiøse regler, og det er i stor grad hva både loven og menneskerettighetene er bygd på. Våre tanker om hva som er rett og galt er også påvirket av dette.

Jeg velger ikke å ikke drepe naboen, eller for den del å baksnakke min kollega, fordi jeg frykter å straffes av Gud. Jeg velger å leve slik jeg tror er til det beste for meg og andre, fordi det handler dypest sett om hva slags menneske jeg ønsker å være. Jeg bare tror at vi trenger noen til å fortelle om hva som er den beste måten å leve.

Anonymkode: 6821b...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...