Gå til innhold

Fremover eller bakovervendt i vogna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en liten på 13 mnd. Han sitter foreløbig vendt mot meg i vogna. Han liker det godt, og jeg syns det er koslig så vi kan "prate" sammen. Vet jo også at det er dette som er anbefalt. Problemet mitt er at delen som er vendt mot meg skråner bakover, så han sitter uten støtte i ryggen, for han skal på død og liv sitte rett opp/henge ut av vogna for å få med seg alt. Det er derfor jeg lurer på om sportsdelen som vender fremover kanskje hadde vært bedre for han? Er bare redd for at det er tidlig. Han er en trygg og nysgjerrig fyr om det skulle ha noe å si. Hvor lenge ventet dere med å la babyen sitte fremovervendt?

Anonymkode: 9ba69...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble sånn at jeg har aldri vendt min.. Nå er han 2,5 og vogna ble overtatt av lillesøsken, og han fikk søskenbrett. Syntes det var så pass viktig å kunne se ham og prate med ham, spesielt på veien hjem fra barnehagen, når han er kanskje litt sliten. Veldig fint å snakke med mamma/pappa og se på biler eller fugler sammen. Og vi trivdes med det, han kunne jo se alt uansett.

La merke til en ting, når de skal på tur i barnehagen, med 4-mannsvogner hvor to og to sitter mot hverandre, setter min seg samme vei som i vogna si, altså bakover. Sånn at han kan snakke med barnehageansatt hele veien. :fnise:

Anonymkode: 5988c...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakovervendt så du kan se ham. Man har vogner med støtte i ryggen (eventuelt bruk pute?) 

Har sett unger som setter pølsa i halsen og spyr uten at foreldrene merker det da vogna vender andre vei. (ja, skjer ikke så ofte, men sett ett par ganger.) 

Anonymkode: 1aa3f...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser jo klart at fremovervendt vogn er uheldig for barn. De trenger kontakt med den de kjenner og "skremmes" av alle inntrykkene de får fra verden rundt seg i fremovervendt vogn. 

Det er ikke sikkert at han finner verden omkrings seg like interessant uten kontakt med vogntrilleren. 

Anonymkode: 258e5...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 8 mnd sitter fremovervendt. (Babyjogger) 

For vår fungerer dette kjempefint😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å følge rådet om å ikle vende forover før de snakker godt og gjør seg forstått selv om du ikke ser barnet. Så en god stund til blir det nok. Men er så kos å ha henne mot meg at jeg kan nesten ikke se dagen komme der jeg snur henne bort... hvordan skal jeg da se hva hun tenker om ting og hva hun er opptatt av...? Nei, blir kanskje den dagen vi er over på en trille som avlastning når vi er ute og går... vesla er snart 14 mnd. Hva med å skaffe en annen vogn med bedre bakovervendt sittedel? Vi har Stokke trailz, den har super sittedel, barnet kan sitte helt opp som i en stol og da blir nysgjerrigheten fullstendig tilfredsstilt. Samt god liggestilling. Og fin mellomposisjon også. Var jeg deg ville jeg byttet vogn heller enn å snu baby fra meg så tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vendbar sportsdel som er enkel å snu, og bruker begge. På tur der det er mye å se bruker vi gjerne forover, spesielt når vi er to og den ene kan gå foran med barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur litt hipp som happ. Kan ha sittedelen begge veier og den er lett og snu med barnet oppi. Noen ganger blir det bare sjau om han sitter mot meg fordi han ikke ser noe. Ser også over kalesjen så ser han jo og kan komunisere med han selv om han er vendt fra meg.

Anonymkode: 496af...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snudd av samme grunn som dere. Han sitter vridd i vognen, prøver alt han kan å henge ut og se fremover når han satt mot oss. Samme gjorde vi med bæresele fordi han hele tiden hang med hodet bakover for å få med seg hva som skjer bak han...

Anonymkode: 4b26a...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har joggevogn som kun kan vendes framover, så hun har sittet/ligget framovervendt siden 6-7 mnd. Hun får aldri mat/drikke i vogna og vi bruker vogna omtrent kun til joggeturer. Ellers sitter hun i sjal, stort sett på ryggen. Hun er 18 mnd nå. 

Har ei vogn til som vi gjerne bruker på lange dager ute som 17.mai o.l og der sitter hun bakovervendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar alle sammen :) han her får aldri mat i vogna, så er ikke så redd for det. Jeg får se det an litt til, vurderer å kjøpe ny vogn nå egentlig. På den jeg har nå så er det snakk om to forskjellige sittedeler. Tenker det hadde vært greiere med en sittedel som bare kan snus etter behov. Så hvis noen har tips om en billig og lett vogn hvor det går an så rop ut :P trenger ikke være noe fancy greier.

Anonymkode: 9ba69...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av nysgjerrighet, hvilken vogn har du, TS?

 

Anonymkode: b9526...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

av nysgjerrighet, hvilken vogn har du, TS?

 

Anonymkode: b9526...fb0

Mountain buggy urban jungle :) er superfornøyd med den ellers, og kommer til å beholde den selv om jeg skulle finne en ny.

Anonymkode: 9ba69...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser jo klart at fremovervendt vogn er uheldig for barn. De trenger kontakt med den de kjenner og "skremmes" av alle inntrykkene de får fra verden rundt seg i fremovervendt vogn. 

Det er ikke sikkert at han finner verden omkrings seg like interessant uten kontakt med vogntrilleren. 

Anonymkode: 258e5...0ee

Kommer an på alderen og barnet, Da min begynte å vri og vende på seg for å se verden så snudde jeg vognen(ca da han var 14 mnd.)

Han sitter helt rolig og elsker å se på alle menneskene og bilene. Tbaner og trikker er superspennende. Prøvde å snu igjen mot meg etter noen noen uker og det hatet han! Jeg er spennende, men ikke mer spennende enn den store og morsomme verden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...