Gå til innhold

Nybygg! Downlights?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi skal kjøpe et nybygg nå og må tenke ut litt hvordan vi vil ha det som bl.a med downlights! De må vi betale rådyrt for (mellom 2-3000,- pr stykk.) Jeg har tenkt hele veien at jeg vil ha det, men med den prisen? ikke er jeg handy heller ... Jeg må ta ekstra lån for å få det til. Må man ha downlights? Huset er veldig moderne. Vil ikke ødelegge det! Blir det rart uten? :vetikke:

Anonymkode: 29023...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva synes du selv om innfelte downlights?  Personlig synes jeg det er lite pent, selv i en moderne bolig. 

JEG hadde ikke gått for det, uansett pris.  Det finnes 1000 andre måter å lyssette boligen sin på, som gir mye hyggeligere belysning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Downlights er grusomt på alle rom utenom badet, så jeg ville ikke tatt opp ekstra lån til det.

Anonymkode: 37639...ba1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig downlights trekker ned en ellers fin bolig. Ikke er lyset fra de særlig flatterende heller. 

Legg heller opp til noen ekstra kontakter til andre lamper og kanskje en eller to taklamper som kan dimmes. Det gir et mye bedre inntrykk av rommet og en mye lunere stemning enn det harde (og ofte kalde) lyset fra spotter i taket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ha downlights nei, det er stygt og harry med lyskasser rundt hele stua. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Zienna skrev:

Hva synes du selv om innfelte downlights?  Personlig synes jeg det er lite pent, selv i en moderne bolig. 

JEG hadde ikke gått for det, uansett pris.  Det finnes 1000 andre måter å lyssette boligen sin på, som gir mye hyggeligere belysning. 

Tror jeg bare leste meg gal på nettet om lyssetting hvor alltid blir skrevet om det som et must med dem som "grunnbelysning"... eller hva det ble kalt. Har selv aldri syntes at det er noe spesielt pent, og ville ikke hatt veldig mange akkurat, taket blir ødelagt. Fått litt inntrykk av at spotter i taket er en selvfølge i moderne bygg så ble jeg bare litt frustrert. Tenkte at det kanskje var noe jeg ikke forstod siden jeg ikke har peiling på belysning egentlig😊 men da er jeg 100% sikker på at det ikke er noe jeg vil styre med👍🏻 takk😊

 

Anonymkode: 29023...058

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler downlights på bad. Enkelt mtp på belysning i våtsoner 

Anonymkode: 46001...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downlights innvendig er so 90'ish. Var veldig hipt en kort periode, men er fortsatt populært blant bønder og andre som ligger litt etter.

Downlights utvendig er enda verre. Ser ut som romskiplys fra 80 tallet.

Gå heller for skinnesystemer (f.eks. Ikea). Bruk smart systemer til styring (det er hipt akkurat nå blant siviliserte folk i byen).

Anonymkode: 1d374...04e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt av litt penger til en lysarkitekt eller lignende og få hjelp til å lyssette hjemmet. Spesielt om dere har litt forskjellig vinkler i taket eller spesiell rominndeling. Lys er mye mer en bare å lyse opp hjemmet, det er nesten en vitenskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen måtte argumentert godt før å få meg til å velge downlights. Synes ikke det er pent.

Anonymkode: cc1a7...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrikeren her argumenterte hardt. Jeg argumenterte i mot. Har heldigvis bare downlights på badet og kjøkkenet. Kunne vært foruten på kjøkkenet. Så glad for st jeg ikke gjorde stua Harry med de. 

Anonymkode: 50b45...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Nå ble jeg glad😊 Ingen spotslights i huset mitt😊 Skal heller ta meg råd til en dimmer på hvert rom, og sette opp lamper i stedet- eller med tiden en lysarkitekt! Høres spennende ut😊 jeg er SÅÅÅÅ glad, for har plaget meg veldig med tanken på å betale så mye for noen spots i taket her og der, - kan få veldig mange fine og verdifulle lamper med de pengene der!  deilig å bare slippe det fra seg, bra! hadde helt sikkert angret. 👍🏻👍🏻👍🏻 

Anonymkode: 29023...058

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater downlights, de lager et uintimt stygt lys og de verste er de som ikke kan dimmes.  Vi har de heldigvis bare i yttergangen og på badet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.3.2017 den 7.13, Cuntzilla skrev:

Man må ikke ha downlights nei, det er stygt og harry med lyskasser rundt hele stua. 

Nye downlights må ikke ha kasser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå det er veldig umoderne å IKKE ha spotter/downlights i nye hus da men..det er vel mer ett pluss enn et minus. Man kan da ha både lamper og spotter i samme rom.

Anonymkode: bd95f...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes nå det er veldig umoderne å IKKE ha spotter/downlights i nye hus da men..det er vel mer ett pluss enn et minus. Man kan da ha både lamper og spotter i samme rom.

Anonymkode: bd95f...622

Helt enig! 

Det finnes mye flotte spotter. Tror mange henger seg opp i de fra 80/90-tallet.

Anonymkode: 372c0...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så deilig å se at så mange synes spotter er stygt.. Vi har spotter i stua og jeg HATER de. Tror det egentlig er mest er elektrikere som er opptatt av spotter - de tjener i hvertfall mye penger på dem.

Anonymkode: 30379...89d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes nå det er veldig umoderne å IKKE ha spotter/downlights i nye hus da men..det er vel mer ett pluss enn et minus. Man kan da ha både lamper og spotter i samme rom.

Anonymkode: bd95f...622

Mens jeg mener spotter er utdatert, vi er nå ulike =)

Anonymkode: 37639...ba1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt hatt det på badet, og helst i gang og kjøkken. Stue og soverom er det mer naturlig med stålamper og hengelamper for stemningene skyld. 

Anonymkode: 53d47...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...