Gå til innhold

Arbeidsgivere som søker deg opp på nett - redd de skal tro jeg er en annen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i disse dager arbeidssøkende, og jeg vet at mange arbeidsgivere og rekrutterere gjerne søker deg opp på nettet for å se om de kan finne noe. For min del, er jeg helt usynlig på nett. Jeg er ikke på Linkedin, facebook eller noen andre kanaler, og det har aldri vært skrevet om meg i noe som har blitt publisert.

Det som bekymrer meg er at det finnes en person med samme fornavn og etternavn som meg selv. Jeg har ikke det mest vanlige navnet i verden, men jeg tror det er rundt 18 stykker i Norge som heter det samme. Denne personen bor også i samme by som meg og ser ut til å være på samme alder.

Kan det være at potensielle arbeidsgivere tror at dette er meg? Jeg har tenkt på dette i det siste, og har faktisk bekymret meg litt. Min "navnsøster" har blant annet flere trutemunn-kysse-bilder på facebook og andre type bilder som ikke tar seg godt ut, vil jeg tro. Hvor sikre kan en arbeidsgiver være på at de virkelig har søkt opp riktig person? Noen som vet?

 

Anonymkode: afd07...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan gjerne skje. Kanskje du kan søke om å få et mellomnavn slik at du skiller deg fra hennes navn?

Anonymkode: 8f0b9...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Strengt tatt arbeidsgiverens problem da, hvis du er kvalifisert. Hva om du gjør deg tilgjengelig for søk til du har jobb igjen f.eks?

Anonymkode: 76600...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri ansatt noen som ikke har kjennskap til sosiale medier, aldri. Uansett stilling. Og ja de kan tro det er deg hvis det ikke er andre opplysninger om din navnesøster som diskvalifiserer. Hvorfor ikke opprette en profil med riktig bilde så alle kan se at dere er flere?

Anonymkode: f083f...3f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ofte at vanlige navn kan bety at jeg finner noen med likt navn og er jeg veldig i tvil kan jeg jo spørre søker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo ikke være helt sikre om ikke Google-søkingen foregår etter at de allerede har møtt deg. Og sannsynligvis lett å anta at det er deg om det er et forholdsvis uvanlig navn og bosted og ca alder stemmer. Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje opprettet profiler selv, med enkel informasjon og et bilde eller to, man trenger jo ikke å bruke det aktivt.

Samboeren min har også et ganske uvanlig navn, og det er én annen fyr som heter det samme (kan være noen til for alt jeg vet riktig nok, men tviler). Ca samme alder, har vært litt i medier og sånt. Han opplever å bli forvekslet, spesielt da de begge bodde i hovedstaden en stund, har fått noen telefoner og brev som egentlig ikke var til han. :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke bare legge ved bilde av deg selv på cv'en? problem solved

Anonymkode: 2e4f8...169

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

:fnise: Strengt tatt arbeidsgiverens problem da, hvis du er kvalifisert. Hva om du gjør deg tilgjengelig for søk til du har jobb igjen f.eks?

Anonymkode: 76600...6f5

Hvorfor er det arbeidsgivers problem om Ts risikerer å ikke få jobb pga dette? Støtter ideen om mellomnavn.

Anonymkode: 4dc5b...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri ansatt noen som ikke har kjennskap til sosiale medier, aldri. Uansett stilling. Og ja de kan tro det er deg hvis det ikke er andre opplysninger om din navnesøster som diskvalifiserer. Hvorfor ikke opprette en profil med riktig bilde så alle kan se at dere er flere?

Anonymkode: f083f...3f9

Virkelig? De fleste av de smarteste personene jeg kjenner har ikke profil på sosiale medier. Har selv ikke profil og har strålende referanser fra tidligere jobber

Anonymkode: 8f0b9...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis navnet høres noenlunde vanlig ut tar de nok høyde for det, eller så spør de. Selv har jeg et litt uvanlig etternavn, men har likevel to navnesøstre. Den ene som er mest tilgjengelig på nett er tydelig eldre enn meg, og bor på motsatt kant av landet, heldigvis. Har også ei venninne som bytta etternavn rett før hun kom i ny jobb, og hun ble faktisk spurt om hvorfor det ikke fantes noe informasjon om henne på nett, så hun ba dem søke på det gamle etternavnet hennes i stedet. 

Anonymkode: d8cfa...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? De fleste av de smarteste personene jeg kjenner har ikke profil på sosiale medier. Har selv ikke profil og har strålende referanser fra tidligere jobber

Anonymkode: 8f0b9...e54

Men altså det går jo an å opprette en "fake" profil med riktig navn og bilde uten å aktivt bruke denne. Man kan til og med bruke en fake e-postadresse så Facebook ikke får din (wow).

Anonymkode: 4dc5b...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? De fleste av de smarteste personene jeg kjenner har ikke profil på sosiale medier. Har selv ikke profil og har strålende referanser fra tidligere jobber

Anonymkode: 8f0b9...e54

Ja, det er bare useriøse arbeidsgivere som har disse kriteriene til arbeidstaker (med mindre synlighet på sosiale medier er viktig i yrket). 

Anonymkode: 2a397...e97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Det å legge ved et bilde i CVen er faktisk ikke så dumt, og kan løse problemet.

Om arbeidsgiver ikke vil ansette meg fordi jeg ikke er på sosiale medier, så er det helt ok for meg. Sosiale medier viser ingen form for kompetanse. Du kan samle opp til hundrevis av venner der, selv om ingen av de i virkeligheten står deg nær. Kanskje man oppfattes som "normal" om man er på sosiale medier, men hvis arbeidsgiver mener alvor når de ønsker en kreativ og engasjert person, må de også forvente at jeg på hjemmebane også er kreativ og velger å leve mitt eget liv på min egen måte. Om man har gått på BI og havner i en jobb med mange rumpediltere, hvor suksess og fremgang måles i antall kontakter, og hvor bedriften man jobber for faktisk er avhengig av disse kontakene, så er det selvsagt noe annet. De færreste har en slik jobb.

Anonymkode: afd07...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også det er litt skremmende at man risikerer å være uaktuell som arbeidssøker fordi man ikke er synlig på sosiale medier :sjokkbla: (med unntak av stillinger hvor akkurat det er relevant, som nevnt over).

Anonymkode: cbf6f...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i disse dager arbeidssøkende, og jeg vet at mange arbeidsgivere og rekrutterere gjerne søker deg opp på nettet for å se om de kan finne noe. For min del, er jeg helt usynlig på nett. Jeg er ikke på Linkedin, facebook eller noen andre kanaler, og det har aldri vært skrevet om meg i noe som har blitt publisert.

Det som bekymrer meg er at det finnes en person med samme fornavn og etternavn som meg selv. Jeg har ikke det mest vanlige navnet i verden, men jeg tror det er rundt 18 stykker i Norge som heter det samme. Denne personen bor også i samme by som meg og ser ut til å være på samme alder.

Kan det være at potensielle arbeidsgivere tror at dette er meg? Jeg har tenkt på dette i det siste, og har faktisk bekymret meg litt. Min "navnsøster" har blant annet flere trutemunn-kysse-bilder på facebook og andre type bilder som ikke tar seg godt ut, vil jeg tro. Hvor sikre kan en arbeidsgiver være på at de virkelig har søkt opp riktig person? Noen som vet?

 

Anonymkode: afd07...730

Hei!
Lag den en linkedin-profil. Jeg jobber som rekrutterer, og vil rynke på nesa om jeg ikke finner noen linkedin, men kyssebilder istedet. Det er din mulighet til å presentere deg selv på aller mest profesjonelle måte. Bruk noen timer på den, og velg et profesjonelt bilde som viser klart hvordan du ser ut, og at du ikke er din navnesøster.

Anonymkode: 7aac2...ed1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Lag den en linkedin-profil. Jeg jobber som rekrutterer, og vil rynke på nesa om jeg ikke finner noen linkedin, men kyssebilder istedet. Det er din mulighet til å presentere deg selv på aller mest profesjonelle måte. Bruk noen timer på den, og velg et profesjonelt bilde som viser klart hvordan du ser ut, og at du ikke er din navnesøster.

Anonymkode: 7aac2...ed1

Takk for tilbakemelding, men har ikke dere rekruttere forståelse for at enkelte ikke ønsker å utlevere sitt eget liv på denne måten? På linkedin vil jeg stå oppført med fullt navn, bilde, samt informasjon om skolene jeg har gått på. For meg er dette privat informasjon som jeg gjerne deler med potensiell arbeidsgiver, men ikke med hele verden. Ved å vise meg frem på en slik måte bryter jeg en slags intimitetsgrense. 

Jeg syns også det virker uprofesjonelt å bruke for eksempel facebook til å sjekke kandidater, for med mindre de har delt veldig mye informasjon der, så kan dere ikke være sikre på at personen virkelig er den som søker jobben. Det virker som en klønete måte å innhente informasjon om andre. I tillegg er alt basert på overfladiske inntrykk. Jeg kan når som helst opprette profiler og fremstå som noe jeg ikke er. Det er rart at man i 2017 benytter seg av slike metoder. Det måtte vært mye bedre at bilde i CV var obligatorisk, eller at man måtte fylle ut et spørsmålsskjema når man søker jobben. I stedet er man offer for helt random googling. Det er ikke akkurat imponerende.

Anonymkode: afd07...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Endel potensielle arb. givere kan reagere negativt på at en søker ikke finnes på sosiale medier. Det er lett å tolke at de enten har noe å skjule, er folkesky eller paranoide. 

Og det at man er så kuuul, intelligent og spesiell om man ikke er på sosiale medier er noe avleggs hipsterpiss. 

Ro ned litt og opprett i det minste en Linkedin-konto. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er bare useriøse arbeidsgivere som har disse kriteriene til arbeidstaker (med mindre synlighet på sosiale medier er viktig i yrket). 

Anonymkode: 2a397...e97

Det er ikke et kriterie en en jobbutlysning, men det sier en del om en som er aktiv jobbsøker men ikke en gang har gidde å opprette en profil på LinkedIn.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det å legge ved et bilde i CVen er faktisk ikke så dumt, og kan løse problemet.

Om arbeidsgiver ikke vil ansette meg fordi jeg ikke er på sosiale medier, så er det helt ok for meg. Sosiale medier viser ingen form for kompetanse. Du kan samle opp til hundrevis av venner der, selv om ingen av de i virkeligheten står deg nær. Kanskje man oppfattes som "normal" om man er på sosiale medier, men hvis arbeidsgiver mener alvor når de ønsker en kreativ og engasjert person, må de også forvente at jeg på hjemmebane også er kreativ og velger å leve mitt eget liv på min egen måte. Om man har gått på BI og havner i en jobb med mange rumpediltere, hvor suksess og fremgang måles i antall kontakter, og hvor bedriften man jobber for faktisk er avhengig av disse kontakene, så er det selvsagt noe annet. De færreste har en slik jobb.

Anonymkode: afd07...730

Her misforstår du mye, og det er vanlige misforståelse for en som ikke bruker SoMe. Det handler ikke bare om å samle opp venner i større eller mindre grad, det handler om å kunne oppsøke info og knytte kontakter via et digitalt medium som er mer uformelt enn å ringe eller sende mail. Det handler om å kunne diskutere fag i relevante, lukkede forum, ha dialog med fagpersoner, får fagrelevant info, og ha et bånd til kontakter du innimellom kan trenge i jobbsammenheng. Innen mitt fagfelt (som absolutt ikke er it/pr/økonomi relatert) så går det mye fagdiskusjoner på f.eks fb, twitter og linkedin, de samme forumene brukes for å spre info om kurs og konferanser, søke etter nye medarbeidere og spre informasjon om stillinger, spre info om stipend og økonomisk støtte til prosjekter, finne deltakere til forskergrupper osv. SoMe har ingenting med om du er pappagutt på BI å gjøre, ei heller om du har mange følgere som liker det du driver med. Du viser jo helt tydelig at du mangler kompetanse på SoMe som kommunikasjonsplattform. Og joda, jeg kjenner flere som ikke har fb profil, mange i høye stillinger og med god utdanning, men de er som regel på LinkedIn når det gjelder å sondere etter ny jobb eller nye arbeidstakere. 

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemelding, men har ikke dere rekruttere forståelse for at enkelte ikke ønsker å utlevere sitt eget liv på denne måten? På linkedin vil jeg stå oppført med fullt navn, bilde, samt informasjon om skolene jeg har gått på. For meg er dette privat informasjon som jeg gjerne deler med potensiell arbeidsgiver, men ikke med hele verden. Ved å vise meg frem på en slik måte bryter jeg en slags intimitetsgrense. 

Jeg syns også det virker uprofesjonelt å bruke for eksempel facebook til å sjekke kandidater, for med mindre de har delt veldig mye informasjon der, så kan dere ikke være sikre på at personen virkelig er den som søker jobben. Det virker som en klønete måte å innhente informasjon om andre. I tillegg er alt basert på overfladiske inntrykk. Jeg kan når som helst opprette profiler og fremstå som noe jeg ikke er. Det er rart at man i 2017 benytter seg av slike metoder. Det måtte vært mye bedre at bilde i CV var obligatorisk, eller at man måtte fylle ut et spørsmålsskjema når man søker jobben. I stedet er man offer for helt random googling. Det er ikke akkurat imponerende.

Anonymkode: afd07...730

Nok et eksempel på manglende forståelse for hvordan SoMe, i dette tilfellet LinkedIn, fungerer. Du kan opprette en profil der ingen ser hele cven din hvis ikke du ønsker det. Det kan ligge bilde av deg, med navn og hvor du jobber, og så må de enten bli venner med deg eller be om tilgang (f.eks hvis du har søkt jobb i et fima). Her kan også arbeidsgivere som er på jakt etter kandidater innen en bransje lete etter folk som de finner interessante og ønsker å kontakte med info om jobb. Men det er faktisk i din egen interesse å legge ut noe som kan fremstille deg seriøst på nett når det ligger masse bilder av en navnesøster som er i andre endel av skalaen. Alle vet at google ikke treffer nøyaktig, men det skaper likevel et ubevisst bilde av hvem du er. Og det å ikke finne noe som helst om en person på nett er en grunn i seg selv til å bli skeptisk, for hva er det de trenger å skjule? Hvis noen søker opp meg kommer det opp div bedriftsinfo og styrer jeg er/har vært med i, siteringer fra intervju, kanskje noen offentlige referat og profilbildet mitt fra fb og linkedin. Det er ikke mye, men det finnes noe. Selv de jeg kjenner uten fb side har noe, i form at bedriftsinfo, bilde fra bedriftens hjemmeside o.l. At du ikke har NOE er en varsellampe, for hvorfor har du ingenting? Skjuler du noe, og hvorfor det? Er du en som kommer til å nekte bedriften å bruke navn/bildet på hjemmesiden?  Er du en dust på data? Har du tre stalkere som kan ødelegge for bedriften? Å ikke har informasjon er faktisk også informasjon. 

Anonymkode: f083f...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...