Gå til innhold

Middag i ildfast form


exictence

Anbefalte innlegg

Skal ha damebesøk neste uke. Har lyst til å lage noe i en ildfast form. Er så greit å servere, og liker å gjøre unna mest mulig oppvask på forhånd. Liker å ha mye grønnsaker. Noen gode tips og anbefalinger?

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrell grønnskaer og poteter, finn kylling eller annet kjøtt eller fisk. Legg alt i ildfast form, tilsett eplebiter, svisker, løk og hell litt olje over. Inn i stekepose og 45 minutter i ovnen på 175 grader. Salt og evt. Pepper tilsettes etter smak og nbehag. 

Anonymkode: 72fd9...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne er godt. Sausen kan lages lenge i forveien, og oppbevares i kjøleskap eller fryses ned. 

Anonymkode: 19739...264

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrell grønnskaer og poteter, finn kylling eller annet kjøtt eller fisk. Legg alt i ildfast form, tilsett eplebiter, svisker, løk og hell litt olje over. Inn i stekepose og 45 minutter i ovnen på 175 grader. Salt og evt. Pepper tilsettes etter smak og nbehag. 

Anonymkode: 72fd9...ac3

Takk. Det vil jeg jammen meg lage. Men kan man ta alt rått i formen samtidig? Blir grønnsakene sprø på den måten? Det høres lettvindt og godt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lasagne er godt. Sausen kan lages lenge i forveien, og oppbevares i kjøleskap eller fryses ned. 

Anonymkode: 19739...264

Takk. Det er og godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, exictence skrev:

Takk. Det vil jeg jammen meg lage. Men kan man ta alt rått i formen samtidig? Blir grønnsakene sprø på den måten? Det høres lettvindt og godt ut. 

Jeg putter alt i form men passer på at kjøttet eller fisken er tint på forhånd. Legger fisk/kjøtt i bunnen og alt det andre opp på. Små mandel poteter deler jeg i fire båter. Hvor spør du ønsker grønnskaene er en smakssak. Du bør følge med og ta ut en prøve for å få dem slik du liker. 

Jeg bruker Woll stekepanne. De kan håndtakene taes av på. I tillegg har jeg stekepose utenpå for å beholde maten saftig og spare på vask av stekeovn. 

Anonymkode: 72fd9...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg putter alt i form men passer på at kjøttet eller fisken er tint på forhånd. Legger fisk/kjøtt i bunnen og alt det andre opp på. Små mandel poteter deler jeg i fire båter. Hvor spør du ønsker grønnskaene er en smakssak. Du bør følge med og ta ut en prøve for å få dem slik du liker. 

Jeg bruker Woll stekepanne. De kan håndtakene taes av på. I tillegg har jeg stekepose utenpå for å beholde maten saftig og spare på vask av stekeovn. 

Anonymkode: 72fd9...ac3

Takk for supert tips. Det med stekepose høres smart ut å ha. Må google litt å se om jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet som er kjempegodt er å blande "kycklingsoppa" på hermetisk boks (finnes hvertfall på Meny) med creme fraiche, "fra-plukka" hel kylling og alle slags grønnsaker du ønsker. Gjerne ta oppi en slump med vann hvis det hele blir litt tykt. Legg alt i en ildfast form, strø over litt ost, 200 grader til osten er gylden og serveres med ris og evt salat.

Anonymkode: 38abf...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en annen gang: Melanzane alla Parmigiana. Skikkelig snadder! :) 

Som alle italienske retter finnes det mange forskjellige oppskrifter som gjør krav på å være den "eneste rette". Jeg synes denne retten trenger mer olivenolje enn Jamie Oliver bruker, men ikke nødvendigvis så mye som når man steker auberginen i olje i stekepanna slik mange andre oppskrifter sier. Jeg pleier å pensle aubergineskivene med olje og steke de på brett i ovnen i stedet for å steke de i olje i panna eller på grillpanne, det er mye mindre jobb. 

Anonymkode: 48a0b...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrell grønnskaer og poteter, finn kylling eller annet kjøtt eller fisk. Legg alt i ildfast form, tilsett eplebiter, svisker, løk og hell litt olje over. Inn i stekepose og 45 minutter i ovnen på 175 grader. Salt og evt. Pepper tilsettes etter smak og nbehag. 

Anonymkode: 72fd9...ac3

Hadde ikke blitt så begeistra for epler,poteter og svisker,ass👎🏻

Anonymkode: 12ed3...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke blitt så begeistra for epler,poteter og svisker,ass👎🏻

Anonymkode: 12ed3...297

Det hadde jeg :tommelopp:

 

Melanzana alla Parmigiana virket også veldig forlokkende å prøve en gang.

 

Kycklingsoppa på hermetisk boks høres ikke så fristende ut, men liker idèen med creme fraiche og grønnsakene og kylling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke blitt så begeistra for epler,poteter og svisker,ass👎🏻

Anonymkode: 12ed3...297

Smak og behag. Hva du blander kommer helt an på hva du vil ha. Syrlige, stekte epler er godt sammen med kjøtt.

PS stekeposer får du på Rema og andre matbutikker. Pleier ligge der hvor matpapir ol. Ligger. 

 

Anonymkode: 72fd9...ac3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ildfast form, ikke ildfastform.

Anonymkode: fc91c...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ildfast form, ikke ildfastform.

Anonymkode: fc91c...376

ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling i biter, brokkoli, løk, sopp, purre (og evt andre grønnsaker du liker) og kokt pasta, gratinert i en ostesaus (melk, jevning, parmesan, salt og pepper), med gulost på toppen. Det er kjempegodt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke blitt så begeistra for epler,poteter og svisker,ass👎🏻

Anonymkode: 12ed3...297

Huff, ikke jeg heller! Tror jeg hadde spydd om jeg skal være ærlig 😂

Anonymkode: 619e4...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veeeldig glad i blomkål og brokkoligrateng med sprøstekte baconbiter og mais.

Har ikke eksakt oppskrift for lager alltid på slump, men blander bare brokkoli, blomkål, sprøstekt bacon i småbiter, mais, hvitløk og løk i en ildfast form, blander et par egg med kremfløte og heller over. Også strør jeg ost på toppen :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Winry skrev:

Jeg er veeeldig glad i blomkål og brokkoligrateng med sprøstekte baconbiter og mais.

Har ikke eksakt oppskrift for lager alltid på slump, men blander bare brokkoli, blomkål, sprøstekt bacon i småbiter, mais, hvitløk og løk i en ildfast form, blander et par egg med kremfløte og heller over. Også strør jeg ost på toppen :) 

Høres godt ut.

Jeg fant en oppskrift på pizza med blomkål og mandelmels bunn. Høres og god ut. Det er ikke ildfast form, men er og grei og lage en gang, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...