Gå til innhold

Tips til utholdenhetstrening?


Elena87

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal ha egentrening i 6 uker. Jeg skal trene kondisjon/ utholdenhet. Har dere tips til hva jeg kan gjøre? Eller er det dumt å løpe 3000 meteren hver uke i 6 uker. Og hva kan jeg bruke som oppvarming til 3000 meteren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville lagt inn økter med både intervaller, langkjøring og litt styrke. Hvis det bare er én time hver uke er det forsåvidt idiotisk opplegg, men det er ikke din skyld. Som oppvarming til 3 km ville jeg valgt noen minutter med lett jogg, noen intervalldrag (f.eks stigningsløp) og rolig aktivitet for å trappe ned (og unngå melkesyre)

Anonymkode: 4dc15...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal trene utholdenhet i 6 uker? Altså 1 økt i uka, eller kan du bestemme selv? Det blir ganske dårlig framgang hvis man kun trener utholdenhet 1 gang i uka. 

Jeg trener utholdenhet 3 ganger i uka. Økt nr 1 er intervalltrening 4×8 (jeg er godt trent, så 4×4 for normale mennesker) med høy belastning

Økt nr 2 er langkjøring: Her kan man nok begynne på 6-7 km som nybegynner

Økt nr 3 er tempotrening med 500 m lav belastning (for meg 8,5 km/t), 500 m i normal belastning dersom ved langkjøring (for meg 9,5 km/t) og 500 m middels høy belastning (for meg 10,5 km/t) og dette gjentas da 2-3 ganger. 

 

 

Anonymkode: b36af...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her 😊

Jeg fikk en veldig bra fremgang på utholdenhet (og fart) med dette opplegget :

Mandag : Veldig kort joggetur etterfulgt av styrke. 

Onsdag : intervaller til jeg trodde jeg skulle dø (ble mer og mer hver gang selvfølgelig) 

Fredag: Lang joggetur i litt høyere tempo enn jeg egentlig liker 😝 Denne økten økte jeg med 5-10 minutter (! Ikke meter /km) hver gang. Syntes denne måten å gjøre det på ga større mestringsfølelse og et større fokus på å klare å holde ut belastning over tid (og øke denne tiden). Nå trente jeg mot 10km da, så mulig jeg ville brukt annenhver fredag til intervall og 3000 meter hvis jeg skulle trene mot det. 

Ellers er mitt viktigste tips, tren ute ikke på mølla 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkeintervaller er også topp.

Anonymkode: 89b53...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...