Gå til innhold

Guilty dog


Gjest Newroz

Anbefalte innlegg

Gjest Newroz

Dere har sikkert sett klipp av "guilty dogs" på facebook og youtube. Jeg syns først det var hysterisk morsomt, de forstår jo at de har gjort noe feil og skammer seg! Men så begynte jeg å tenke litt mer over dette, og stilte meg spørsmålet om dette egentlig er bra, greit og om det vi ser egentlig er en usikker og redd hund? Og hvorfor er i så fall hunden redd for sin eier? 

Jeg har hund selv, og han har gjort ting jeg absolutt ikke setter pris på, som feks å spise opp favoritt skoene mine, men han har aldri oppført seg slik som dette selv om jeg har snakka hardt til han. Ikke tror jeg det er noe poeng å snakke hardt til en hund lenge etter heller, men jeg har gjort det av frustrasjon. 

Hva er deres oppfatning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den atferden som noen tolker som dårlig samvittighet eller skam er dempende signaler. Dempende signaler er noe hunden bruker for å dempe/roe ned andre når de synes situasjonen begynner å bli ubehagelig (og i noen tilfeller også for å dempe seg selv). 

Noen hunder demper kameraet (mange hunder synes kamera er skummelt), mens andre demper eier som oppfører seg rart - følger etter hunden, bøyer seg over den, snakker til den i mørk/rar stemme ("Hva eeeer det du har gjort?") osv. Jo rarere/skumlere eier blir, jo mer demper hunden. 

Jeg synes det er direkte stygt å lage slike filmer, og vitner om manglende kunnskap om hundens språk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
6 timer siden, Tabris skrev:

Den atferden som noen tolker som dårlig samvittighet eller skam er dempende signaler. Dempende signaler er noe hunden bruker for å dempe/roe ned andre når de synes situasjonen begynner å bli ubehagelig (og i noen tilfeller også for å dempe seg selv). 

Noen hunder demper kameraet (mange hunder synes kamera er skummelt), mens andre demper eier som oppfører seg rart - følger etter hunden, bøyer seg over den, snakker til den i mørk/rar stemme ("Hva eeeer det du har gjort?") osv. Jo rarere/skumlere eier blir, jo mer demper hunden. 

Jeg synes det er direkte stygt å lage slike filmer, og vitner om manglende kunnskap om hundens språk.

Godt jeg ikke var helt på viddene med å tenke at dette ikke var helt greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også gremmes når jeg ser disse filmene, men ser samtidig på det som en mulighet til å opplyse mine stakkars uvitende venner som poster slikt :P Folk tar jo ikke filmene eller deler dem for å være ufine, og da er det en fin anledning til å si ifra på en fin måte hva som egentlig foregår på filmen. Det samme gjelder når folk poster ting med apekatter i fangenskap eller trente sjimpanser - en av mine pet (hoho) peeves. Men: ikke alle dog-shaming og cat-shaming bilder/filmer er like ille. Det kan jo være morsomme bilder hvor hunden ser glad ut, og hvor det ikke er snakk om en "jeg fikk angst når du gikk fra meg alene hjemme"-situasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne når som helst fått hundene mine til å reagere sånn, heeelt uavhengig om de har gjort noe galt eller ikke... er bare å oppføre seg skummelt det, så har du en underdanig hund som demper alt den kan.... slik som i filmene! 

Har riktignok også kommet hjem til to karer som ser alvorlig skamfulle ut, og kun utfra det forstått at her har det blitt stjålet mat eller ødelagt noe ;) Såå, ja, de vet vel godt når de har gjort noe de ikke skal også! hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Chumi skrev:

Jeg kunne når som helst fått hundene mine til å reagere sånn, heeelt uavhengig om de har gjort noe galt eller ikke... er bare å oppføre seg skummelt det, så har du en underdanig hund som demper alt den kan.... slik som i filmene! 

Har riktignok også kommet hjem til to karer som ser alvorlig skamfulle ut, og kun utfra det forstått at her har det blitt stjålet mat eller ødelagt noe ;) Såå, ja, de vet vel godt når de har gjort noe de ikke skal også! hehe 

De to avsnittene dine her motsier hverandre. Hunder har ingen oppfatning om menneskelig moral eller menneskelige lover og regler. De vet hva som lønner seg og hva som ikke lønner seg, og kan reagere utfra hva de forventer vil skje (hvis f.eks man har blitt oppgitt/irritert tidligere i en slik situasjon - selv om man ikke direkte har kjeftet på hunden - så kan en følsom hund reagere med å dempe i en tilsvarende setting igjen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Chumi skrev:

Jeg kunne når som helst fått hundene mine til å reagere sånn, heeelt uavhengig om de har gjort noe galt eller ikke... er bare å oppføre seg skummelt det, så har du en underdanig hund som demper alt den kan.... slik som i filmene! 

Har riktignok også kommet hjem til to karer som ser alvorlig skamfulle ut, og kun utfra det forstått at her har det blitt stjålet mat eller ødelagt noe ;) Såå, ja, de vet vel godt når de har gjort noe de ikke skal også! hehe 

Min første hund kunne reagert som guilty dog når han hadde gjort noe som JEG synes var galt, fordi i begynnelsen så ble jeg sint.

Min nåværende hund kunne ha revet ned leiligheten og ikke hatt antydning til dette, er det fordi han ikke eier skam kanskje? Nei, det er fordi jeg aldri har reagert skremmende når han har ødelagt ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guilty dog = frykt. Leste om emnet og de ter ren frykt hunden føler.  Gøyalt eller hva ?

Anonymkode: fa095...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Chumi skrev:

Jeg kunne når som helst fått hundene mine til å reagere sånn, heeelt uavhengig om de har gjort noe galt eller ikke... er bare å oppføre seg skummelt det, så har du en underdanig hund som demper alt den kan.... slik som i filmene! 

Har riktignok også kommet hjem til to karer som ser alvorlig skamfulle ut, og kun utfra det forstått at her har det blitt stjålet mat eller ødelagt noe ;) Såå, ja, de vet vel godt når de har gjort noe de ikke skal også! hehe 

Hva er det du mener

Anonymkode: fa095...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...