Gå til innhold

Får "alle" andregangsfødende etterrier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde vonde etterrier både med nummer én og nummer to. Andre gangen var jeg mer forberedt og ba om naproxen med én gang jeg kjente noe. Tok smertestillende før amming så lenge jeg var på sykehuset i alle fall. Tror ikke det varte så mange dager for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde etterrier med nr 1 - ganske vonde, men jeg brukte ikke annet enn varmeflaske på magen mens jeg ammet. De kom jo hver gang jeg ammet.. To-tre dager ca, tror jeg.

Når etterrier kom med nr 2, få timer etter fødsel, trodde jeg at jeg måtte føde på nytt, var så pass. :fnise: Varmflaska hjalp men jeg spurte sykepleiere på barsel og fikk raskt naproxen+Paracet blanding, som jeg tok tre ganger i døgnet i 3-4 dager, og etterrier med den medisinering var så svake at det ikke var noe problem. :) Trengte knapt varmflaska.. Det er 2,5 år etter første fødsel.

Anonymkode: 8b7cd...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamle dager" ble barselkvinnen linnet, det vil si hun ble stramt surret inn i klede rundt midjen. Dette presset gjorde at livmor trakk seg raskt sammen og man ble ferdige med etterriene raskt. Etter som konfeksjonsverden gikk fremover, gikk man over til å bruke panty i stedet for å bli linnet. Jeg har vokst opp med en sterk mater familia, så jeg er en av få i min generasjon, i hvert fall her til lands, som tok på hold-in-truse etter første dusj etter fødsel. Fikk da ekstreme etterrier de første timene etter at jeg hadde satt dette eksterne trykket på buken, men så var jeg også ferdig med det raskt.

Og husk: Paracetamol og ibuprofen skal ikke blandes. 

Anonymkode: 9ff3d...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og husk: Paracetamol og ibuprofen skal ikke blandes. 

Anonymkode: 9ff3d...5f3

Dette er en sannhet med modifikasjoner. I enkelte tilfeller vil lege anbefale å blande, men man skal selvagt ikke gjøre det etter eget forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første fødsel hadde jeg noe etterier, ubehagelige, men ikke direkte smertefulle. Med andre fødsel hadde jeg skikkelig vonde etterrier i et par uker. Det hendte jeg måtte ligge uten å røre meg, for det var så smertefullt til tider. Kan ha sammenheng med at jeg måtte ta piller for å støte ut nokså store blodkoagler som var blitt liggende igjen et par dager etter fødsel. Det forsinket "innsnurpinga" av livmora noe. Ved tredje fødsel merket jeg nesten ingenting. Jordmor mente det kunne ha sammenheng med at det var styrtfødsel (under 30 min aktiv fødsel). Livmora trengte å jobbe minimalt i varighet og kraft før bebien kom, derfor snurpa den seg lett sammen også  

Endret av Frøyahjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Og husk: Paracetamol og ibuprofen skal ikke blandes. 

Anonymkode: 9ff3d...5f3

Merkelig at leger skriver ut denne blandingen om dette stemmer...

Anonymkode: f0ef5...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde milde etterrier med førstemann, men da tok jeg endel Paracet+Naproxen pga dype rifter, så kan hende det hadde vært verre hvis jeg ikke tok det allerede. Føltes som menssmerter. 

Med nr to fikk jeg noen heftige etterrier i et par dager, såpass at jeg måtte puste meg gjennom de. Litt som tidlige åpningsrier kanskje? (Heftig styrtfødsel på meg, så kunne ikke akkurat sammenlignes med dét akkurat 😅 Forøvrig var første fødsel intens også, så synes ikke det jeg hadde av etterrier kunne sammenlignes med det jeg har opplevd av fødselssmerter) Hadde hjelp av samme sm.stillende som første gang og varmepute, men kjente det jo godt likevel.

Anonymkode: fe1b6...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Ser ut til at dette varierer veldig. Hadde ingen etterrier med første, men en ganske intens, relativ kjapp fødsel. Føles virkelig urettferdig hvis man skal på'n igjen når ungen endelig er ute :fnise:

Får kanskje gardere seg med smertestillende i fødebagen, hun jeg delte rom med på barsel sist (andregangsfødende) husker jeg ikke fikk noe av jordmødrene når hun spurte 

Anonymkode: 89fad...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt etterrier under amming i starten med nr 1, men det var ikke veldig vondt. Med nr to kom etterriene om natta og var ganske vonde. Tok Nalproxen og varmeflaske på magen, og det hjalp en del. Men slet fortsatt en del med søvnen den første uka pga. det. To år mellom barna. Men husker jeg følte meg nesten litt "retraumatisert" fra fødselen når etterriene kom, siden jeg hadde en intens styrtfødsel med få pauser i riene. Men jeg er glad de begynte på sykehuset, sånn at jeg kunne få tips om noe sterkere enn Paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...