Gå til innhold

Er styrketrening virkelig så viktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser og hører overalt at styrketrening er så viktig, at dette bør trenes minst 2 ganger i uka og så videre. Jeg er glad i å trene, men liker mye bedre kondisjonstrening (jogging, ellipse, sykkel) og gruppetimer. Prøver å trene fullkropp 2 ganger i uken siden jeg "må" det, men det er jo SÅ kjedelig :(

Er styrketrening virkelig så viktig? Tenker da i forhold til å ha god helse og en velfungerende kropp både nå og i fremtiden. Er 22 år, og ønsker jo å vedlikeholde kroppen og gjøre den i best mulig stand til årene fremover. 

Hva kan skje hvis jeg slutter å trene styrke, og bare trener kondisjon? Tenker jeg fortsetter med den styrketreningen jeg får i gruppetimer, men det blir jo egentlig ikke det samme som styrketrening man får ved å følge et program med gitt antall øvelser og repetisjoner. 

Anonymkode: ef066...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, styrketrening er kjempeviktig

Anonymkode: 6d8fe...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha litt muskler i kroppen er jo bra, men du får nå litt trening på disse gruppetimene. Kommer langt med det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var som deg før (og egentlig fortsatt).. likte ikke styrketrening. 

I 20 årene hadde det lite å si. I 30 årene merket jeg etterhvert at muskelmassen og stramheten ikke var den samme selv om jeg løp nærmest hver dag. Det var lettere å få belastningsskader av løpingen. Og vondter i skuldre/rygg etter lange arbeidsdager. 

Så de siste årene har jeg inkluder to styrkeøkter hver uke, og merker en stor forskjell på stramhet, hud og holdning. Og har så godt som aldri "vondter". 

For meg var intervall-styrke løsningen. Søk på for eksempel BBG - 7 minutter aktivt, halvt minutt pause, *4. Eller bootcamp og sirkeltrening. Det gjør styrketrening gøy, også for oss som foretrekker puls og kondisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått 1 måned uten styrketrening nå og merker veldig godt forskjell. En ting er at jeg føler meg verre/styggere, men smerten i ryggen er tilbake.

Anonymkode: 44f70...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Athene skrev:

Var som deg før (og egentlig fortsatt).. likte ikke styrketrening. 

I 20 årene hadde det lite å si. I 30 årene merket jeg etterhvert at muskelmassen og stramheten ikke var den samme selv om jeg løp nærmest hver dag. Det var lettere å få belastningsskader av løpingen. Og vondter i skuldre/rygg etter lange arbeidsdager. 

Så de siste årene har jeg inkluder to styrkeøkter hver uke, og merker en stor forskjell på stramhet, hud og holdning. Og har så godt som aldri "vondter". 

For meg var intervall-styrke løsningen. Søk på for eksempel BBG - 7 minutter aktivt, halvt minutt pause, *4. Eller bootcamp og sirkeltrening. Det gjør styrketrening gøy, også for oss som foretrekker puls og kondisjon. 

Men bør ikke styrketrening være med litt belastning og ca. 8-12 reps? Det er sånn styrketrening jeg synes er vanskelig å ha motivasjon for å gjennomføre. I gruppetimer har vi jo mer utholdende styrke med lett belastning/kroppsvekt og mange reps, og det synes jeg er mye morsommere :)

Anonymkode: ef066...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styrketrening er ganske viktig å utøve når man nærmer seg tredve (dette for å vedlikeholde den unge kroppen)

Viss du TS er yngre så gjør det ingenting om du holder deg til cardio akkurat nå:) det som skjer når vi blir eldre er at musklene forsvinner gradvis,og da er det ikke så bra å trene for mye cardo/jogge, sykle etc... Styrketreningen kan du ta opp igjen etter fylte 25 år! 

Anonymkode: c42c9...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman
36 minutter siden, debattanten skrev:

Å ha litt muskler i kroppen er jo bra, men du får nå litt trening på disse gruppetimene. Kommer langt med det! 

Alle har muskler i kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser og hører overalt at styrketrening er så viktig, at dette bør trenes minst 2 ganger i uka og så videre. Jeg er glad i å trene, men liker mye bedre kondisjonstrening (jogging, ellipse, sykkel) og gruppetimer. Prøver å trene fullkropp 2 ganger i uken siden jeg "må" det, men det er jo SÅ kjedelig :(

Er styrketrening virkelig så viktig? Tenker da i forhold til å ha god helse og en velfungerende kropp både nå og i fremtiden. Er 22 år, og ønsker jo å vedlikeholde kroppen og gjøre den i best mulig stand til årene fremover. 

Hva kan skje hvis jeg slutter å trene styrke, og bare trener kondisjon? Tenker jeg fortsetter med den styrketreningen jeg får i gruppetimer, men det blir jo egentlig ikke det samme som styrketrening man får ved å følge et program med gitt antall øvelser og repetisjoner. 

Anonymkode: ef066...ef4

Et program med øvelser og antall repetisjoner er tull. Poenget er ikke antall repetisjoner i seg selv, men hvorvidt du pusher kroppen din. Ikke tell antall repetisjoner. Tell når det begynner å gjøre vondt. Hvor mange repetisjoner klarer du når kroppen sier nei? Det er først da du får framgang. En god styrkeøkt er bedre enn to dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger å trene styrke kommer an på hva du driver med ellers. Om du sitter i en stol på jobb og i en sofa når du kommer hjem bør du nok ha en eller annen form for styrketrening, spesielt når du blir eldre.

Det trenger ikke være spesielt tung styrketrening. Kanskje litt hver dag med lav belastning, eller litt høyere belastning et par ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men bør ikke styrketrening være med litt belastning og ca. 8-12 reps? Det er sånn styrketrening jeg synes er vanskelig å ha motivasjon for å gjennomføre. I gruppetimer har vi jo mer utholdende styrke med lett belastning/kroppsvekt og mange reps, og det synes jeg er mye morsommere :)

Anonymkode: ef066...ef4

Man kjører jo et vist antall repetisjoner også i de eksemplene jeg nevner. Det skal være tungt. Og jeg kan love deg at musklene skjelver etterpå. 

Poenget er å kjøre det sammenhengende. Ikke som 3 rep med pause innimellom, noe som er utrolig kjedelig. Men for eksempel kjøre 20*sumoknebøy med kettlebell, 40* skrå sit-ups, 100*hoppetau, 20 bulgarske utfall per bein, sammenhengende, gjenta i 7-10 minutter. Pause 30 sek. Så 40*steps+løft med vekt, 20 burpees, 15 pushups, 30 kettlebellsving. Pause 30 sek. Gjenta alt en gang til - så har du en halvtime med utrolig effektiv og gøy styrketrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening er ikke bare viktig for å bedre/opprettholde muskelstyrke, men også for å styrke skjellettet. Særlig viktig for kvinner som har større sjanse for å få benskjørhet når de blir eldre... 

Anonymkode: 36acb...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...