Gå til innhold

Må uføretrygdede holde seg hjemme bak lukkede dører?


Million

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Leo skrev:

Jeg er 100% sykmeldt og på grunn av tullinger som absolutt må tolke alt feil har jeg vel knapt lagt ut en eneste status på FB de siste seks månedene. Og jeg er faktisk så barnslig at jeg hadde syntes det var morsomt å få noen tilbakemeldinger på f.eks. soverommet som jeg har fikset opp på disse månedene. Jeg er stort sett alene hele dagen så det hadde rett og slett vært hyggelig og bra for psyken med litt positiv oppmerksomhet. Men dessverre viser ikke bildene at jeg brukte seks uker på noe som vanligvis ville ha tatt meg et par dager fordi jeg bare klarer å gjøre noe i 10 - 15 minutter av gangen og stort sett bare med venstre hånd. Ingen av delene er forenlig med min vanlige jobb.

Og så kommer vi til det litt paradoksale. Når jeg nå endelig fikk time på sykehuset etter alle disse månedene så viser det seg at prognosen min for å bli 100% arbeidsfør igjen er betydelig forbedret nettopp fordi jeg har holdt meg i aktivitet og utnyttet kapasiteten min så godt det lar seg gjøre. Diagnosen min er slik at jeg til og med har vært hos psykiater som kunne fortelle meg at det er nettopp dette de anbefaler mennesker som må leve med smerter i årevis. Å gjøre det de klarer selv om det viser seg å holde i bare 2 - 3 minutter om gangen. Og hva så om syke også er stolte over det de får til og har lyst til å vise det frem for omverdenen? Vi lever i 2017 og det foregår på sosiale medier. Hvorfor skal dette være forbeholdt friske?

Og når det gjelder å ikke bidra så har jeg betalt skatt, moms osv. i over 30 år. Teller det?

Dette blir siste gangen jeg gjentar meg selv her i tråden, men altså: jeg har aldri sagt at man ikke skal ha lov til å poste ting på sosiale medier, bare at folk bør bruke hodet når de velger ut hva de skal dele. Er man for eksempel sykemeldt for betennelse i skulderen er det ikke kjempesmart å poste bilder der man gjør ting selv de med frisk skulder får vondt av. I enkelte tilfeller kan det kanskje være anbefalt av lege å spille tennis med ødelagt skulder(?), men det vil likevel være dumt å poste bilder av det fordi det er noe alle vet er kjempetungt for armer og skuldre. 

Man trenger ikke å poste alt mulig. Kanskje man har lyst, men det kan være uklokt. Hvis man bare ikke kan holde seg kan man i det minste passe på at kolleger og andre som ikke bør få feil inntrykk av en ikke kan se det. Eller leve med at noen ikke tror på at man er så syk som man sier. 

Anonymkode: 6580e...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir siste gangen jeg gjentar meg selv her i tråden, men altså: jeg har aldri sagt at man ikke skal ha lov til å poste ting på sosiale medier, bare at folk bør bruke hodet når de velger ut hva de skal dele. Er man for eksempel sykemeldt for betennelse i skulderen er det ikke kjempesmart å poste bilder der man gjør ting selv de med frisk skulder får vondt av. I enkelte tilfeller kan det kanskje være anbefalt av lege å spille tennis med ødelagt skulder(?), men det vil likevel være dumt å poste bilder av det fordi det er noe alle vet er kjempetungt for armer og skuldre

Man trenger ikke å poste alt mulig. Kanskje man har lyst, men det kan være uklokt. Hvis man bare ikke kan holde seg kan man i det minste passe på at kolleger og andre som ikke bør få feil inntrykk av en ikke kan se det. Eller leve med at noen ikke tror på at man er så syk som man sier. 

Anonymkode: 6580e...272

Men hvorfor skal du og andre uvitende mennesker kunne legge føringer på hva sykmeldte og uføre skal kunne gjøre og ikke gjøre? Tennis kan for alt jeg vet være utmerket som en del av opptreningen av en ødelagt skulder nettopp fordi det er tungt, men siden jeg verken er lege eller fysioterapeut er det heller ikke noe jeg tenker på. Og hva er det i så fall som gjør deg og andre bedre kvalifisert enn leger og annet helsepersonell til å vurdere hva folk kan gjøre og ikke gjøre? Hvis jeg hadde lagt ut bilder på FB av det jeg gjør og har gjort så ville du garantert ha ment at jeg burde klare å være på jobb. Men nå er det tre leger, deriblant en kirurg, en psykiater og to fysioterapeuter som mener at jeg bør være sykmeldt og i så tilfelle har jeg altså klart å lure alle disse menneskene. Alle mener også at jeg absolutt burde bruke hagearbeid som en del av gjenopptreningen og de bare rister på hodet når jeg sier at selvfølgelig ikke kan klippe hekken i all offentlighet med min skade. Selv om jeg kanskje klarer bare 3 - 4 greiner om dagen og må bruke ufattelig lang tid på noen få meter hekk.

Jeg har mitt absolutt på det tørre, men jeg orker rett og slett ikke alt styret og ryktespredningen som oppstår når uvitende tullinger som ikke har noe bedre å foreta seg begynner å slarve. Den psykiske belastingen ved å være sykmeldt i månedsvis er nemlig stor nok som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært litt utenfor huset i løpet av de siste ukene, har ikke vært frisk nok til å reise noen steder, prøvde å gå på butikken her om dagen, men merket fort at det ikke var bra for helsa , så nei, jeg tenker at dersom man er syk, så bør man holde seg hjemme. Det er utrolig kjedelig da, og bare vente på å bli frisk... :'( Er så mye jeg savner å gjøre

Anonymkode: 1f49f...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden sykemeldt. Og jeg er syk. Jeg har en betennelsessykdom i fordøyelssystemet, løper på do 40 ganger om dagen, feber, sykehusinnleggelser osv. Jeg er for syk til å jobbe akkurat nå og da også selvsagt for syk til å dra på ferie, feste, shoppe osv. 

Jeg mener ikke at uføre skal låse seg inne, men jeg synes jo at det er litt merkelig at enkelte som ikke klarer å jobbe, klarer å gå i fjellet ukentlig, reise på ferier ofte, feste osv. Mange lever et normalt liv, bortsett fra at de ikke jobber. Jeg tenker at om man er for syk til å jobbe (i alle fall jobbe litt), er man også for syk til å ha et normalt fritidsliv. 

Anonymkode: 218b8...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for tiden sykemeldt. Og jeg er syk. Jeg har en betennelsessykdom i fordøyelssystemet, løper på do 40 ganger om dagen, feber, sykehusinnleggelser osv. Jeg er for syk til å jobbe akkurat nå og da også selvsagt for syk til å dra på ferie, feste, shoppe osv. 

Jeg mener ikke at uføre skal låse seg inne, men jeg synes jo at det er litt merkelig at enkelte som ikke klarer å jobbe, klarer å gå i fjellet ukentlig, reise på ferier ofte, feste osv. Mange lever et normalt liv, bortsett fra at de ikke jobber. Jeg tenker at om man er for syk til å jobbe (i alle fall jobbe litt), er man også for syk til å ha et normalt fritidsliv. 

Anonymkode: 218b8...cfc

Men hvordan kan du vite det? Har man friske bein kan man for eksempel gå i fjellet og ferie er vel nettopp ferie? Altså en langt mindre anstrengende aktivitet enn å jobbe 100% Og med tanke på å jobbe litt så er det i mange jobber lite gjennomførbart og på mange arbeidsplasser er det faktisk ikke ønskelig. Skal jeg liksom kunne sitte her og påstå at du sikkert kunne ha jobbet litt bare du hadde fått det tilrettelagt slik at du hadde kort vei til toalettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...