Gå til innhold

Må uføretrygdede holde seg hjemme bak lukkede dører?


Million

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, O.G. skrev:

Men hvis du er så syk og føler deg så jævlig hele tiden, hvorfor anbefaler da ikke legen din at du blir uføretrygded?

Det er ikke sånn det funker. Du kan ikke bare møte opp hos legen og spørre etter ufør.

Om man er syk og kan bli frisk, er det viktig å trener seg opp igjen og få tilbake helsen. Bedre å bruke 1 time på trening slik at du blir bedre på lang sikt, enn at du er 2 timer på et kontor og blir sykere. Viktigere å bli frisk på lang sikt, enn å falle mellom syk og frisk annenhver måned

Anonymkode: a97f9...425

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Ja, fy faen. De burde egentlig tvangsholdes på spesialegnede institusjoner, på den måten blir de motivert til å faktisk bidra som oss andre! Ingen lufteturer, ingen fritidsaktiviteter. De burde ikke en gang ha mulighet til å ytre seg i det offentlige rom (og da mener jeg virtuelle rom, de har jo ikke lov å oppholde seg på andre offentlige rom uansett), for det å ytre ting ... ja da kunne de jo likeså godt jobbet som politikere, eller skribenter da vel? Nei, fy søren, lås dem inne, til de får viljestyrken ut av ræva og gjør noe. :ironi: :dany:

Dette er bare så idiotisk at det ikke går an. Jeg mener, jeg skjønner TS at du spør om dette for det er jo tydeligvis folk som mener det. Som sitter og kikker ut kjøkkenvinduet på fritida si for å melde fra om naboer som liksom er sjuke, we-we-we, syt-syt-syt. Men det er jo så lite hensiktsfulle meninger. Det hjelper ikke den uføre å bli friskere og nærmere en mer deltakende rolle i yrkeslivet å bures inne. Det er så lite raust at jeg klarer ikke å fatte det. Men hvem er egentlig disse menneskene? Jeg leser en del fra dem på nett, men aldri om jeg har møtt dem (så vidt jeg vet) i det virkelige liv. Jeg bare lurer på hvem de er, og hva det er med deres liv som gjør dem overopptatt med at ingen skal få noe mer enn de selv gjør, og som gjør at raushet nærmest er et fremmedord. For hvis jeg fant dem skulle jeg likt å høre rasjonaliseringen bak det hele. Gah! Jeg blir så frustrert at jeg logger av internett frem til år 3000.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Det jeg klør meg mest i hodet over er at ikke sykemeldte som finner ut at de skal drive med aktiviteter man vanligvis forbinder med god fysikk og overskudd selv skjønner hvor dumt det er å legge ut skrytebilder på Facebook. Altså...vil de at folk skal mistro dem? Gir de bare faen i hvordan det tar seg ut? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rainstorm skrev:

 

Dette er bare så idiotisk at det ikke går an. Jeg mener, jeg skjønner TS at du spør om dette for det er jo tydeligvis folk som mener det. Som sitter og kikker ut kjøkkenvinduet på fritida si for å melde fra om naboer som liksom er sjuke, we-we-we, syt-syt-syt. Men det er jo så lite hensiktsfulle meninger. Det hjelper ikke den uføre å bli friskere og nærmere en mer deltakende rolle i yrkeslivet å bures inne. Det er så lite raust at jeg klarer ikke å fatte det. Men hvem er egentlig disse menneskene? Jeg leser en del fra dem på nett, men aldri om jeg har møtt dem (så vidt jeg vet) i det virkelige liv. Jeg bare lurer på hvem de er, og hva det er med deres liv som gjør dem overopptatt med at ingen skal få noe mer enn de selv gjør, og som gjør at raushet nærmest er et fremmedord. For hvis jeg fant dem skulle jeg likt å høre rasjonaliseringen bak det hele. Gah! Jeg blir så frustrert at jeg logger av internett frem til år 3000.  

Jeg har møtt noen. Det er så enkelt at for mange er det umulig å forstå andre mennesker sin situasjon som er veldig fjern fra egen. Når man har vært mer eller mindre frisk hele livet er det umulig å forstå hvordan det går an å være syk, for noen mennesker. For de har alltid tatt seg sammen når de har hatt litt feber og influensa, så da fatter de ikke at de som er 100% syke ikke kan gjøre det samme... Det gjenspeiler en begrensning i menneskers natur når det gjelder å forstå andre mennesker

Anonymkode: a97f9...425

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye hadde vært unngått om ikke folk la ut så absolutt alt på sosiale medier. De annonserer når de drar på ferie ( velkommen til tyven) de legger ut bilder i hytt og pine.

Jeg synes ikke det er så rart at folk reagerer på et bilde av noen i en skibakke, når de er sykemeldte.  

Anonymkode: fb80e...e56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Sosiale medier er sånn sett ganske komisk, alle antar at man er lykkelig og oppegående fordi at man publiserer en positiv status. Kanskje så burde man legge ut en haug av klagende innlegg for å kompensere, evt. begynne med å unnskylde seg for at man våger seg utenfor døren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, antbug skrev:

Det jeg klør meg mest i hodet over er at ikke sykemeldte som finner ut at de skal drive med aktiviteter man vanligvis forbinder med god fysikk og overskudd selv skjønner hvor dumt det er å legge ut skrytebilder på Facebook. Altså...vil de at folk skal mistro dem? Gir de bare faen i hvordan det tar seg ut? :klo:

Kanskje denne følelsen av normalitet er viktig i en sykdomsperiode? Å stå på ski, i kort tid, med ansvar for seg sjøl og mulighet til å styre dagen, krever vel noe mindre enn å være på jobb? Jeg ville gjerne sett den legen, fysioterapeuten eller lignende, som frarådet fysisk aktivitet i passelige doser, til en sykemeldt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug
Akkurat nå, Søgni skrev:

Kanskje denne følelsen av normalitet er viktig i en sykdomsperiode? Å stå på ski, i kort tid, med ansvar for seg sjøl og mulighet til å styre dagen, krever vel noe mindre enn å være på jobb? Jeg ville gjerne sett den legen, fysioterapeuten eller lignende, som frarådet fysisk aktivitet i passelige doser, til en sykemeldt. 

Hvis behovet for å vise på sosiale medier at man lever et interessant liv er så stort at man heller tar sjansen på å bli stemplet som en person med dårlig arbeidsmoral synes jeg man bør sette seg ned og tenke over hva man driver med.

Jeg har også vært sykemeldt, og jeg har fått grønt lys fra lege om å bevege meg(men selvfølgelig ikke overdrive og forverre situasjonen), og det kunne ikke falt meg inn å legge ut skrytebilder av meg selv i full sving med noe som kunne oppfattes feil. Man skjønner jo såpass av seg selv, gjør man ikke? Hva som er helt problemfritt og hva som kan tolkes negativt? Jeg hverken forstår eller føler særlig medlidenhet med de som setter seg selv i en sånn situasjon. Det er så unødvendig og dumt at jeg blir oppgitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykemeldt for tiden, deprimert! Vet veldig godt hva jeg må gjøre (har erfaring dessverre, gått mye i terapi og kjenner dette godt igjen); gå turer, trene, bygge meg opp, møte folk som gir meg energi, alt som gjør at jeg kommer ut av mørket igjen. Har bare støtte rundt meg, men legger ikke ut noe på face nå, orker ikke å sette meg i situasjoner der folk stiller spørsmål. Men selvfølgelig skal man leve, ja, tom smile litt selv om man er sykemeldt! Men mange legger seg dessverre opp i ting de ikke aner nok om...

Anonymkode: 56493...71d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge noen så må de det. Klarer de å gå på butikken, så klarer de jammen meg å jobbe og da er de bare noen snyltere! :regler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, antbug skrev:

Hvis behovet for å vise på sosiale medier at man lever et interessant liv er så stort at man heller tar sjansen på å bli stemplet som en person med dårlig arbeidsmoral synes jeg man bør sette seg ned og tenke over hva man driver med.

Jeg har også vært sykemeldt, og jeg har fått grønt lys fra lege om å bevege meg(men selvfølgelig ikke overdrive og forverre situasjonen), og det kunne ikke falt meg inn å legge ut skrytebilder av meg selv i full sving med noe som kunne oppfattes feil. Man skjønner jo såpass av seg selv, gjør man ikke? Hva som er helt problemfritt og hva som kan tolkes negativt? Jeg hverken forstår eller føler særlig medlidenhet med de som setter seg selv i en sånn situasjon. Det er så unødvendig og dumt at jeg blir oppgitt. 

Hvor har du det fra at det er snakk om skryt, og å "vise at man har et interessant liv"? Synes dette virker som et litt unyansert syn på hvordan sosiale medier er en integrert del av manges liv. I dag er jo sosiale medier en normal del av folks liv, og hvis man ikke tør legge ut noe man ellers ville lagt ut i frykt for å bli mistolka, så synes jeg det er et tegn på noe galt. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug
Akkurat nå, Søgni skrev:

Hvor har du det fra at det er snakk om skryt, og å "vise at man har et interessant liv"? Synes dette virker som et litt unyansert syn på hvordan sosiale medier er en integrert del av manges liv. I dag er jo sosiale medier en normal del av folks liv, og hvis man ikke tør legge ut noe man ellers ville lagt ut i frykt for å bli mistolka, så synes jeg det er et tegn på noe galt. 

 

Da får vi bare konstatere at vi er fullstendig uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, antbug skrev:

Hvis behovet for å vise på sosiale medier at man lever et interessant liv er så stort at man heller tar sjansen på å bli stemplet som en person med dårlig arbeidsmoral synes jeg man bør sette seg ned og tenke over hva man driver med.

Mener du virkelig at det er kun de arbeidsføre som skal få lov til å publisere noe på sosiale medier? 

Anonymkode: 23868...490

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, antbug skrev:

Da får vi bare konstatere at vi er fullstendig uenige. 

Ja, det er jo greit. Men hvor går grensa da? Kan man jogge utendørs, skifte dekk på bilen slik at folk ser en, gå en fjelltur forbi hytta til en kollega i helga osv? Spent på om det kun er på sosiale medier man skal passe seg, eller om andre deler av virkeligheten også er teit å leve livet sitt, om man skal tas på alvor som syk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
7 timer siden, OPIgirl skrev:

TS, dette er noe av det dummeste jeg har hørt på evigheter. Er dritt lei av fordommer og uvitenhet rundt de som uføre. 

Er så enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Klarer sykemeldte å komme seg ut på ski, så kommer de seg vel på jobb også?

Mental helse er åså grunn. Da hjelper det å komme seg ut. :vetikke:

Mental helse er alvorlig tema åså. 

 

Anonymkode: d03ca...c83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest antbug
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at det er kun de arbeidsføre som skal få lov til å publisere noe på sosiale medier? 

Anonymkode: 23868...490

Nei, det har jeg overhodet ikke sagt. Jeg har sagt at jeg snakker om sykemeldte, ikke uføre, og jeg har sagt at jeg synes det er idiotisk å publisere ting man vet kan tolkes negativt mens man er sykemeldt. Hvor vanskelig kan det være å droppe akkurat det bildet fra skibakken eller snømåkingen hvis man er sykemeldt for en vond skylder? Man kan jo publisere alt mulig annet. Post i vei for min del, men dropp sytingen hvis det du har postet får dine overarbeidede kolleger til å tvile på hvor syk du egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Er så enig.

 

15 minutter siden, LeilaS skrev:

I følge noen så må de det. Klarer de å gå på butikken, så klarer de jammen meg å jobbe og da er de bare noen snyltere! :regler: 

Ja noen er fulle av fordommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arrieta skrev:

 

Ja noen er fulle av fordommer. 

Huff ja. Håper jeg ALDRI blir uføre :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle som er uføretrygdet må holde seg inne hele sommeren, slik at de får den riktige syke blekheten som syke skal ha. Om vinteren skal de få lov til å gå ut, men da bare etter at solen har gått ned..husk den rette syke blekheten. De kan få lov til å bevege seg litt men ikke lengre enn til postkassen og hjem igjen sånn at vi skjønner at de virkelige er syke. De får selvsagt ikke lov til å reise på ferie, gå på kafe eller kino, for hvis de klarer det så klarer de selvsagt å jobbe og. I tillegg må det være slik at hvis det bor noen i nabolaget som er uføretrygdede så må de være pliktige til å sende legeerklæringen til alle naboene slik at vi friske da kan vurdere om vi synes de er syke nok, i tillegg vil det hindre oss syke å bli irriterte på våre uføre naboer fordi vi mistenker trygdesvindel. Ps, hvis uføretrygdede skal handle inn matvarer så må de kjøres til butikken, for ingen som er uføretrygdede klarer å gå til butikken, da er de nemlig friske nok til å jobbe. Jeg har mange andre kloke forslag som angår uføretrygdede, har tenkt å sende disse forslagene til statsministeren slik at det blir noen lovendringer. Det er veldig viktig at vi friske ikke blir provoserte av uføres atferd, det er så plagsomt for våre allerede overarbeidete hjerner, så jeg tenkte på faste innetider, av og til når jeg skal på senvakt så ser jeg at min uføre nabo går ned til postkassen ca kl 13, det provoserer meg noe voldsomt, så jeg tenkte at de skulle få hente posten først når vanlig arbeidstid er over, altså ca rundt 16?

Anonymkode: 4cd71...5a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...