Gå til innhold

skattefradrag ved gaver til frivillige org.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Det jeg lurer på er: Hvis jeg har gitt 10 000 til røde kors i fjor, kan jeg da regne med at skatte-etaten automatisk har fått dette med seg, eller må jeg gjøre dem oppmerksom på dette? Det ville jo ha vært littegranne  ergelig å ikke få skattefradrag pga dette, når reglene er sånn at man kan få det.

?

Anonymkode: e8bcf...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får mail en gang i året av de organisasjonene jeg støtter, det gjør skatteetaten også👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Røde Kors har personnr ditt, så melder de fra til Skatteetaten og det kommer på preutfylt skattemelding.

Anonymkode: 6eb5c...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste organisasjoner melder dette inn. Om ikke korrigerer man før man leverer selvangivelsen. Det å ringe å si fra hjelper nok ikke, da ber de deg bare korrigere direkte. 

Mange går glipp av mye fordi de ikke sjekker og kontrollerer selvangivelsen, blant annet reisefradrag og rentefradrag på private lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over : organisasjonene gjør dette automatisk hvis du har bedt om skattefradrag og levert personnummer. Om ikke, kan du i hvert fall endre dette for gavene du eventuelt gir i 2017. For 2016 kan du selv korrigere, men lurt å legge ved oversikt over utbetalinger. Vanligvis lar det seg gjøre å søke opp en bestemt mottaker i nettbanken, og dermed få en total oversikt for et helt år. Last dette ned som en fil, og legg ved når du sender inn selvangivelsen (Jeg forutsetter at du er e-bruker. Hvis ikke, skriv ut og legg ved som vedlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, MorTil2 skrev:

For 2016 kan du selv korrigere, men lurt å legge ved oversikt over utbetalinger. Vanligvis lar det seg gjøre å søke opp en bestemt mottaker i nettbanken, og dermed få en total oversikt for et helt år. Last dette ned som en fil, og legg ved når du sender inn selvangivelsen (Jeg forutsetter at du er e-bruker. Hvis ikke, skriv ut og legg ved som vedlegg).

Jeg har aldri lagt ved noe, det er det heller ikke krav om å gjøre. Har ført inn ekstra fradrag på selvangivelsen i 10 år nå uten et eneste vedlegg. Så ingen vits i å styre med dette såfremt man kan dokumentere gavene ved et eventuelt ettersyn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...