Gå til innhold

Kjøpe han ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er samlivsbrudd, og jeg ønsker derfor å kjøpe han ut. Litt usikker på hvordan man går frem, og trenger derfor litt tips! Han vil jo selvølgelig ha mest mulig penger, mens jeg vil kjøpe han ut for minst mulig.

Vi kjøpte boligen billig av min far i og med at vi tapte så mange andre budrunder. I tillegg hjalp min far oss med penger slik at vi fikk lån fra banken. Vi eier 50/50, og deler boutgiftene på 2.

Vi ha også tatt en verdivurdering, den var på kr 2 600 000. Kjøpte boligen for kr 2 245 000, og fikk låne kr 150 000 av min far (begge to).

Hva skal jeg kjøpe han ut med? Restlånet er på kr 2 135 000.

 

Takker for gode og forklarende tips!

Anonymkode: 68e23...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mitt hode skal han ha halvparten av verdien siden dere eier og betaler 50/50 

Anonymkode: 3a3ed...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Har du tenkt over å en prisvurdering til? Det første du bør gjøre da er vel å forhøre deg litt med venner og kjente om meglere eller takstmenn som ofte setter en lav prisantydning. Så hyrer du vedkommende, smetter inn i samtalen hva prisvurderingen skal brukes til, og håper på en lavere vurdering. Det kan spare deg noen tusen. 

Ellers skal vel han ha (dagens verdi - samlet gjenstående gjeld)/2. Det faktum at det var din far skal vel strengt tatt ikke ha noen økonomisk betydning, men du kan gjerne prøve å bruke det som argument.

 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør få minst 3 verdivurderinger, og så ta snittet av disse og dele på 2. Det er det han skal betale deg. 

Anonymkode: e2eca...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo veldig sløvt av deg å ikke få den delen av boligen som var differansen mellom markedspris og det dere betalte oppført som din forskudd på arv! Nå har du i praksis gitt halvparten av ditt forskudd på arv til mannen. (Dvs. lagt inn en skjev eierbrøk eller noe sånt)

Du kan prøve deg på å vise til at dere kjøpte for X under markedspris, så dere bør trekke fra X når ny pris skal settes, men dette er helt avhengig av hans velvilje. Han kan kreve halvparten, og vil få gjennomslag på det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa

Ikke min business men vil du virkelig bo der med tanker på minner og div..?. Tror dette er litt tyngre enn du trur det kommer til å bli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du kan få særeie på noe av boligverdien ettersom rabatten dere fikk var en gave fra din far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt dere står som 50/50 eiere på skjøtet så skal du vel betale han 232 500 utifra verdivurderingen som er gitt.

Egentlig burde du fått større del av kaka iform av arv fra din far, men det er kanskje litt sent nå? 

Anonymkode: 719d5...38b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fremt dere står som 50/50 eiere på skjøtet så skal du vel betale han 232 500 utifra verdivurderingen som er gitt.

Egentlig burde du fått større del av kaka iform av arv fra din far, men det er kanskje litt sent nå? 

Anonymkode: 719d5...38b

Ja, ikke sant.. Er litt redd for at det er for sent.. men går det an å endre nå? I såfall, er det banken eller advokaten jeg skal ta kontakt med da??

uff, etterpåklokskap er noe dritt.. jeg kan i verste fall prøve å argumentere til han, men tviler på at han godtar det. Han vil jo selvfølgelig ha mest mulig. 

Anonymkode: 68e23...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring en megler eller advokat, de sitter nok på svaret.

Anonymkode: 492e1...edc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper ham ut med 1 300 000 kr. Han bruker disse pengene for å dekke sin halvdel av boliglånet og evt. gjeld til faren din (hvis dette ikke er nedbetalt allerede). det som er igjen er hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke sant.. Er litt redd for at det er for sent.. men går det an å endre nå? I såfall, er det banken eller advokaten jeg skal ta kontakt med da??

uff, etterpåklokskap er noe dritt.. jeg kan i verste fall prøve å argumentere til han, men tviler på at han godtar det. Han vil jo selvfølgelig ha mest mulig. 

Anonymkode: 68e23...d7b

Naturligvis bilhandel ikke godta det! Det er altfor sent å gnage om det nå, og det eneste du vil oppnå er at samboeren din blir sur og ikke samarbeidsvillig. Du kan faktisk ende opp med at han forlanger å få kjøpe ut deg fra boligen, bare på pur f...

Anonymkode: d9183...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen over her skriver; få prisvurdering av minst to, helst tre, ulike meglerbyråer. Så tar dere den gjennomsnittlige prisen av de tre, og blir forhåpentligvis enige om den prisen.... kanskje. Dette blir da prisantydning slik meglerne ser det, men det blir jo lite sannsynlig den prisen boligen ville gått for i en budrunde!

Det eksen din da vil gå glipp av, er selvfølgelig budrundens økning av prisantydningen.

Det kan være han vil krangle på dette og forlange å få boligen solgt på det åpne marked istedet, for å få mest mulig igjen for dette. Og det er jo forståelig. Etter et brudd er han vel ikke særlig lysten på å faktisk GI VEKK penger til deg heller... det ville ikke mange vært mot eksen, tror jeg i alle fall. Alle vil jo ha mest mulig for eiendommen sin.

 

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Juniper skrev:

Det var jo veldig sløvt av deg å ikke få den delen av boligen som var differansen mellom markedspris og det dere betalte oppført som din forskudd på arv! Nå har du i praksis gitt halvparten av ditt forskudd på arv til mannen. (Dvs. lagt inn en skjev eierbrøk eller noe sånt)

Du kan prøve deg på å vise til at dere kjøpte for X under markedspris, så dere bør trekke fra X når ny pris skal settes, men dette er helt avhengig av hans velvilje. Han kan kreve halvparten, og vil få gjennomslag på det. 

Dette.

Det betyr at det din far ga deg i forskudd på arv vil din samboer få halvparten av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du prate med banken om du har råd til å eventuelt kjøpe han ut, hvor mye du kan ut med. Begynn med det du. Deretter følger du forslaga som har kommet over.

Anonymkode: 23eb5...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snakk med banken om økonomien din alene tillater deg å ta over hele lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det lånet fra faren din.. Er det nedbetalt? Hvis ikke, så burde jo dere bare gå sammen og si at de 150 000 var forskudd på arv til deg og det er selvsagt noe du kan trekke fra. Det vil ikke bli vanskelig å bevise, ettersom både du og faren din kan bekrefte det pluss at dere kan legge frem bankutskrift som viser at faren din overførte de pengene. Hvis dere kjøpte leiligheten under markedspris, så kan jo faren din også si at differansen mellom det dere betalte og markedsprisen er forskudd på arv, altså eier du mer. Det finnes mange måter å "sno" seg rundt her, men det er bare du som vet detaljene på hva som er avtalt, hva dere evt har skriftlig og hva dere har skrevet under på. Ingen skriftlig avtale = lettere å påstå at dette skulle være arv.

 

Anonymkode: 28b1b...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det lånet fra faren din.. Er det nedbetalt? Hvis ikke, så burde jo dere bare gå sammen og si at de 150 000 var forskudd på arv til deg og det er selvsagt noe du kan trekke fra. Det vil ikke bli vanskelig å bevise, ettersom både du og faren din kan bekrefte det pluss at dere kan legge frem bankutskrift som viser at faren din overførte de pengene. Hvis dere kjøpte leiligheten under markedspris, så kan jo faren din også si at differansen mellom det dere betalte og markedsprisen er forskudd på arv, altså eier du mer. Det finnes mange måter å "sno" seg rundt her, men det er bare du som vet detaljene på hva som er avtalt, hva dere evt har skriftlig og hva dere har skrevet under på. Ingen skriftlig avtale = lettere å påstå at dette skulle være arv.

 

Anonymkode: 28b1b...479

Nei, lånet er ikke nedbetalt. Problemet er jo at han har sittet og betalt til pappa han også. Vi har i tillegg skrevet en samboerkontrakt hvor det står at han står for halve beløpet vi er skyldig pappa.

Har også skrevet at om det blir brudd, så kjøper jeg han ut i og med at det er takket være pappa at vi faktisk fikk kjøpe denne leiligheten billig. 

 

Pappa tok en verdivurdering rett før vi overtok leiligheten. Denne var på kr 2 400 000. Kanskje jeg skal ta utgangspunkt i denne summen når jeg skal kjøpe han ut??

Jeg trenger gode argumenter og tall som jeg kan si til han. 

Anonymkode: 68e23...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...