Gå til innhold

Til dere med parfymeallergi/overfølsomhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig lagt merke til at jeg har fått plagsomt sterk luktesans ovenfor parfyme (spesielt enkelte typer, som gjerne lukter veldig sterkt og "billig"). Da kjenner jeg lukten konstant og venner meg på en måte ikke til den. Det som skjer videre er at jeg klør litt i halsen, men det er også det eneste som skjer. Ingen andre symptomer.

Det har slått meg at dette kan skyldes at jeg er høysensitiv fra før, OG jeg får også kløe i halsen av å være nervøs. Sterke lukter gjør meg av en eller annen grunn litt utilpass :fnise:  Så kanskje er jeg bare hypokonder... 

Jeg kan bruke parfyme, deo, parfymert vaskemiddel osv. selv, men kjenner veldig sterk lukt av min egen også - så unngår det som regel helt. Dessuten vet jeg at mange plages av dette, så unngår det spesielt på tog og fly.

Kjæresten min legger aldri noe særlig merke til de duftene jeg kjenner, så enten har jeg bedre luktesans, eller så er det evt. noe jeg reagerer litt på? Hvordan startet allergien/overfølsomheten hos dere? 

Anonymkode: da2b7...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du reagerer kanskje mer på syntetisk framstilt parfyme mer enn ekte.  Tror det blir laget svært få ekte parfymer idag, det meste er nok syntetisk. 

Høysensitivitet har ingenting med allergi å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinner har bedre luktsans enn menn, og noen kvinner har bedre luktesans enn andre kvinner

Anonymkode: b888d...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Boomonster skrev:

Du reagerer kanskje mer på syntetisk framstilt parfyme mer enn ekte.  Tror det blir laget svært få ekte parfymer idag, det meste er nok syntetisk. 

Høysensitivitet har ingenting med allergi å gjøre. 

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/hoysensitiv-1438622.ece

Jo, husker også at legen min sa at dette med lukt er typisk for mange av oss høysensitive.

Anonymkode: da2b7...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på parfyme og parfymerte produkter. Det startet i det små, med enkelte parfymer, gamle damer med hatt utmerket seg. Nå er bare det å gå mellom vaskemiddelhyllene på butikken kilde til ubehag. Duftlys, slike sprayer og dingser mange bruker på toaletter er blant verstingene, skallebank de luxe i tillegg til luftveier i opprør. 

Synd, for jeg synes fortsatt mye av det lukter godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...