Gå til innhold

Invitert kun i vielse


sølvblad

Anbefalte innlegg

Man inviterer ikke til selve vielsen i kirken, denne er jo åpen for alle uten invitasjon.  Hadde droppet det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hurra for deg som aldri gjør feil!! :nordvesta:

Anonymkode: ebc7c...92e

Nå leste jeg bare HI før jeg svarte, så det har vel ikke noe med at jeg er så feilfri??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sølvblad skrev:

Jeg og min samboer har nylig mottatt en bryllupsinvitasjon fra min kusine som skal gifte seg i år. I invitasjonen er det også lagt brudeparet har sin ønskeliste.

Det jeg/vi reagerer på er at vi kun er invitert i vielsen i kirken - ingen middag eller kake/kaffe/feiring etterpå. Jeg har snakket med andre i familien og de som bor i andre byer er invitert i både middag og til fest, mens de jeg har snakket med så langt som bor i samme by som vielsen skal være er stort sett bare invitert til vielsen og ikke noe mer. Vielsen skal være i kirke og min kusine vil ha svar på om vi kommer eller ikke.

Er det normalt å sende ut invitasjoner til folk når man ikke inviterer dem til bryllupsmiddagen eller feiringen etterpå? Dette har jeg aldri opplevd før. Jeg har bare opplevd at hvis man får en invitasjon til bryllup så er man invitert til mer enn vielsen. Og er det ikke litt frekt å sende med ønskeliste når man bare inviterer noen til vielsen? 

Frekkheten når nye høyder. Det der er ren gavetigging!

jeg hadde svart at vi naturligvis ikke kom, og lagt til at de burde lese skikk og bruk, for man inviterer ikke til en seremoni på den måten, man inviterer til selskap. For øvrig er en kirkelig vielse åpen for alle.

På grunn av den åpenlyse tiggingen hadde jeg også latt være å gi noen form for gave, jeg hadde kun sendt et enkelt gratulasjonskort.

Edit: Og da har jeg lest gjennom hele tråden. Særlig at du har fått feil innbydelse, TS. Det er nok bare din kusiner måte å prøve å redde eget skinn på nå som hun skjønner at hun har dritt seg ut. Så lenge invitasjonene er personlige slik du har vist tidligere i tråden, er det ikke mulig å gjøre en slik feil. 

Endret av Rosalie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rosalie skrev:

Frekkheten når nye høyder. Det der er ren gavetigging!

jeg hadde svart at vi naturligvis ikke kom, og lagt til at de burde lese skikk og bruk, for man inviterer ikke til en seremoni på den måten, man inviterer til selskap. For øvrig er en kirkelig vielse åpen for alle.

På grunn av den åpenlyse tiggingen hadde jeg også latt være å gi noen form for gave, jeg hadde kun sendt et enkelt gratulasjonskort.

Edit: Og da har jeg lest gjennom hele tråden. Særlig at du har fått feil innbydelse, TS. Det er nok bare din kusiner måte å prøve å redde eget skinn på nå som hun skjønner at hun har dritt seg ut. Så lenge invitasjonene er personlige slik du har vist tidligere i tråden, er det ikke mulig å gjøre en slik feil. 

Enig!!

Anonymkode: 824ea...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i bygda har vi offentlig 17. mai-fest hvert år, selvfølgelig åpen for alle som vil.
I år tenkte jeg å sende innbydelse med gaveliste til alle jeg kjenner.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forteller oss tid og sted for denne vielsen, så tropper vi mannsterk opp i kirka, regner med at bruden blir ganske så forfjamset hvis der er fullt hus!

Ser du forskrekkelsen hos bruden når hun begynner å tenke over hvem av disse hun egentlig har sendt invitasjon til?

Anonymkode: 30654...333

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, sølvblad skrev:

Jeg og min samboer har nylig mottatt en bryllupsinvitasjon fra min kusine som skal gifte seg i år. I invitasjonen er det også lagt brudeparet har sin ønskeliste.

Det jeg/vi reagerer på er at vi kun er invitert i vielsen i kirken - ingen middag eller kake/kaffe/feiring etterpå. Jeg har snakket med andre i familien og de som bor i andre byer er invitert i både middag og til fest, mens de jeg har snakket med så langt som bor i samme by som vielsen skal være er stort sett bare invitert til vielsen og ikke noe mer. Vielsen skal være i kirke og min kusine vil ha svar på om vi kommer eller ikke.

Er det normalt å sende ut invitasjoner til folk når man ikke inviterer dem til bryllupsmiddagen eller feiringen etterpå? Dette har jeg aldri opplevd før. Jeg har bare opplevd at hvis man får en invitasjon til bryllup så er man invitert til mer enn vielsen. Og er det ikke litt frekt å sende med ønskeliste når man bare inviterer noen til vielsen? 

Vielsen er en seanse som er åpen for alle og det er veldig rart å invitere til den. En inviterer til middag etc og informerer om når vielsen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpe meg. Nå tror jeg nesten at jeg bare tar med meg kjæresten på tinghuset fremfor å faktisk ha det store bryllupet vi egentlig har tenkt. Makan til reaksjoner fra alle rundt her da. Jeg skjønner det at jeg tydeligvis kommer til å gjøre folk sure, bitre og fornærmede uansett hvordan jeg velger å utføre bryllupet mitt. Men at folk skal pålegge andre mennesker egenskaper som gjerrige og frekke på grunn av slike småting? 

Anonymkode: fb147...a92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å hjelpe meg. Nå tror jeg nesten at jeg bare tar med meg kjæresten på tinghuset fremfor å faktisk ha det store bryllupet vi egentlig har tenkt. Makan til reaksjoner fra alle rundt her da. Jeg skjønner det at jeg tydeligvis kommer til å gjøre folk sure, bitre og fornærmede uansett hvordan jeg velger å utføre bryllupet mitt. Men at folk skal pålegge andre mennesker egenskaper som gjerrige og frekke på grunn av slike småting? 

Anonymkode: fb147...a92

Dersom du følger vanlig skikk og bruk, og ikke inviterer folk kun til vielse vedlagt ønskeliste, så tror jeg faktisk bryllupet ditt vil gå veldig fint. :)

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å hjelpe meg. Nå tror jeg nesten at jeg bare tar med meg kjæresten på tinghuset fremfor å faktisk ha det store bryllupet vi egentlig har tenkt. Makan til reaksjoner fra alle rundt her da. Jeg skjønner det at jeg tydeligvis kommer til å gjøre folk sure, bitre og fornærmede uansett hvordan jeg velger å utføre bryllupet mitt. Men at folk skal pålegge andre mennesker egenskaper som gjerrige og frekke på grunn av slike småting? 

Anonymkode: fb147...a92

Det som har foregått i denne saken, blir som å sende ut invitasjoner til juleaften, men egentlig kun til gudstjenesten i kirka, med vedlagt ønskeliste. Man sender ikke ut invitasjoner til offentlige hendelser som er åpent for alle. Man inviterer hvis man skal ha et selskap, det foregår ikke i kirka. 

Anonymkode: a4651...f64

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2017 den 16.13, sølvblad skrev:

Jeg ønsker jo ikke å bli uvenner med henne eller starte en unødvendig konflikt. Prøver å tenke ut hva jeg skal si til henne og hvordan jeg skal formulere meg.

Har jo lurt på om det kan være en feil her, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av det. Er redd jeg utløser en unødvendig konflikt om jeg formulerer meg på feil måte. Men jeg har absolutt tenkt tanken at det kan være en feil, men synes likevel at det er merkelig at de har invitert noen bare til vielse.

Bar takk nei, hvis det er det du ønsker. Du kan evt. komme med en nødløgn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. mars 2017 den 22.36, Ulven skrev:

 

Med tanke på teksten i invitasjonen, klarer jeg ikke helt å se at den kan forklares på annen måte enn at brudeparet faktisk har sendt ut invitasjoner til vielsen, med beskjed om hvor gavelisten finnes. 

Ah, skjønner, jeg trodde gavelisten var et eget ark de la ved i konvolutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎03‎.‎2017 den 2.39, Rosalie skrev:

Frekkheten når nye høyder. Det der er ren gavetigging!

jeg hadde svart at vi naturligvis ikke kom, og lagt til at de burde lese skikk og bruk, for man inviterer ikke til en seremoni på den måten, man inviterer til selskap. For øvrig er en kirkelig vielse åpen for alle.

På grunn av den åpenlyse tiggingen hadde jeg også latt være å gi noen form for gave, jeg hadde kun sendt et enkelt gratulasjonskort.

Edit: Og da har jeg lest gjennom hele tråden. Særlig at du har fått feil innbydelse, TS. Det er nok bare din kusiner måte å prøve å redde eget skinn på nå som hun skjønner at hun har dritt seg ut. Så lenge invitasjonene er personlige slik du har vist tidligere i tråden, er det ikke mulig å gjøre en slik feil. 

Helt enig med deg i ditt svar! :) Tenkte selv at kusinen prøvde å redde eget skinn. Ts pratet med brudens mor først, og kusinen har vel fått høre det godt av sin mor. Noe så flaut å i det hele tatt ha sendt rundt slike invitasjoner! Ser for meg brudens mor, både irritert, oppgitt og skamfull. Dette blir nok en god snakkis! Og til deg TS, siden du fikk kun invitasjon til vielsen, stod det svar ønsket innen en viss dato på invitasjonen? For det kan jo faktisk gi en pekepinn på om invitasjonen var feilsendt eller ikke! Mht til at din kusine spurte om du kom? Bruden trenger da ikke vite hvem som kommer i vielsen! Eller, siden det lukter Bridzilla med stor B i lange baner her, kan det jo hende at hun har tenkt til å rangere "gjestene" i kirken også, at hun vil passe på at dere som kun er gjester under vielsen og lavest rangert, også får de bakerste/dårligste plassene osv.:fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎21‎.‎03‎.‎2017 den 16.23, kattehviskeren skrev:

Helt unormalt og utrolig frekt å legge ved ønskeliste til noe sånt. Kirker er åpne for alle, for øvrig. Ville spurt henne pent om det bare var til vielsen dere var invitert, eller om at hun med vielse også tenker middagen. Hadde aldri gitt noen stor gave for å se henne gå opp kirkegulvet, noe de for øvrig ikke må betale en dritt for selv heller.

Man må aktivt svare på om man ønsker åpen eller lukket kirke under vielsen. De fleste velger nok åpen kirke, ville jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎03‎.‎2017 den 20.15, sølvblad skrev:

Nå har min tante sett invitasjonen og jeg har snakket med min kusine. Jeg fikk selv tak i min kusine uten min tantes hjelp, men tante var hos meg da jeg endelig fikk kontakt med henne.

Det var en feiltakelse at jeg fikk en invitasjon til kun vielse fra min kusines side, men det er en del gjester hun med vilje kun inviterer til vielsen. Min kusine ble selv ganske overrasket over at jeg hadde fått feil invitasjon, men jeg synes reaksjonen hennes var merkelig. Hun var lei seg over at jeg hadde fått feil invitasjon for hun vil ha meg der gjennom hele bryllupet, men hun var da redd for at noen hun bare ville ha der til vielsen har fått invitasjon til middag og hele festen i stedet for bare til vielsen.

Jeg har forklart henne mitt syn på det hele og da sa hun at hun håper at jeg fremdeles vil komme, men at hun forstår dersom jeg ikke ønsker det.

Så oppsummert altså, hun har sendt ut tre forskjellige type invitasjoner - en for vielse, middag og kaffe/fest, en for vielse og kaffe/fest, og en for kun vielse. Jeg fikk den for kun vielse, men skulle visst nok ha fått den for pakken, så nå er hun redd at flere har fått feil invitasjon og at noen hun ikke vil ha der er invitert til hele bryllupet.

Forstår meg ikke på henne. Og må nok tenke meg litt om før jeg bestemmer meg for om jeg skal gå eller ikke.

Å invitere til kun vielse når man bare kan velge å ha åpen kirke, er i mine øyne svært merkelig. Og usigelig frekt å legge ved ønskeliste. Jeg har selv gitt gaver til brudepar jeg ikke har vært invitert i bryllupet til, men hadde jeg fått ønskeliste i posten, hadde det blitt en kuletyggis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Man må aktivt svare på om man ønsker åpen eller lukket kirke under vielsen. De fleste velger nok åpen kirke, ville jeg tro...

Kirken kan ikke være lukket. Det er en offentlig hendelse

Anonymkode: 4db3f...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ville stått middag og feest også hvis dere var invitert til begge deler. Å invitere noen til kun vielse er jo bare stygt gjort. Det er bare for å sanke gaver... Hadde jeg fått en invitasjon til kun en vielse, så tror jeg seriøst ikke at jeg hadde giddi å brydd meg med å respondere en gang! I hvert fall aldri giddi å gitt noen gave... Invitasjon om vielse og fest er en ting, at man ikke blir invitert til middag er "innafor, selv om jeg ikke forstår hvorfor noen bare inviterer til noe og ikke alt. Det er for å sanke gaver slik jeg ser det.... 

 

Vi inviterte til alt. Vielse/Middag/Fest....  Kirken er da virkelig åpen for alle, så er vel ingen nødvendighet å sende ut invitasjoner til det... No gift from me hvis det er alt jeg får invite til ass!

Anonymkode: c6127...d3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. mars 2017 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Hvis du forteller oss tid og sted for denne vielsen, så tropper vi mannsterk opp i kirka, regner med at bruden blir ganske så forfjamset hvis der er fullt hus!

Ser du forskrekkelsen hos bruden når hun begynner å tenke over hvem av disse hun egentlig har sendt invitasjon til?

Anonymkode: 30654...333

Jeg liker måten du tenker på :lur:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2017 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært med på planlegging av bryllup, hvor bruden har insistert på å sende ut invitasjoner til folk hun ikke vil ha på festen eller ikke liker. De ble bare invitert til vielsen, og gavelisten fulgte med, sånn at de kan få flere gaver. 

Da sa jeg rett ut at det er smålig og frekt. Kirken er åpen for alle. Selv for brudeparet. Det koster ikke akkurat allverden å gifte seg i kirken heller. Jeg tenker at det er blitt vanligere. 

Anonymkode: 395d7...5cf

Hvorfor får jeg aldri slike invitasjoner sånn at jeg kan gni det inn til bridezilla og gi det lykkelige brudeparet enn big boy vibrator i gave???? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎03‎.‎2017 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Kirken kan ikke være lukket. Det er en offentlig hendelse

Anonymkode: 4db3f...9a5

Jo, det er en privat hendelse og man kan velge om man vil ha åpen eller lukket kirke. Det blir også sagt når det er lysning og det står på oppslag i kirken - at det er vielse mellom ... og ... og så står det åpen eller lukket kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...