Gå til innhold

Kjøp av bolig - hvor viktig er kveldssolen?


Juvo

Anbefalte innlegg

Synes ikke solforholdene er så big deal, med mindre huset ligger i en mørk dump uten noe som helst lys. 

Det er så få dager i året vi får sitte ute og nyte kveldssol likevel, at det er andre ting som er viktigere. 

Anonymkode: f6877...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For oss er det viktig, og da vi kjøpte huset vi bor i nå (nytt, så vi kunne velge blant ganske mange) valgte vi det som hadde best solforhold. Kunne ikke tenke oss å ikke ha sol på tomta etter jobb, det er jo da vi trenger den

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt rar, men jeg ønsker minst mulig sol. Det er bare lyst og slitsomt, og på sommeren blir det veldig varmt.

Anonymkode: d6429...65a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i leilighet nå, hvor solen forsvinner rundt 18 på kvelden, og det er perfekt. For det blir så varmt på sommeren, så da får man sitte i skyggen og kose seg litt og. Og man får jo med seg litt sol, før den går ned. Og i helger så har dere sol nesten hele dagen. Og det rekker og bli normal temperatur inne i boligen, til kvelden. For så lenge sola står på, så er det jo alt for varmt inne.

Anonymkode: bc859...de9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får solen inn vinduet på soverommet når den står opp, det er heller ikke optimalt :fnise: men selv om vi har sol rundt huset hele dagen til den forsvinner bak fjellet senest 20 på sommeren så SAVNER jeg kveldssola noe enormt og det har jeg gjort i de 17 årene siden vi flyttet hit.. Selv om det "bare" er å ta skoa fatt og gå ti minutter for å få sola litt til så blir det ikke til at man gjør det. Så for en som meg hvis jeg skulle velge på nytt ville jeg valgt sol om ettermiddagen/kvelden fremfor tidlig morgen.. uten tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det veldig viktig.

Da jeg var ung og uerfaren førstegangskjøper tenkte jeg ikke på slikt. Sol, hvor høyt boligen lå, innsyn, takhøyde...alt dette gikk over hodet på meg. Heldigvis hadde jeg veldig erfarne foreldre som visste hva jeg måtte se etter.

Det var først etter at jeg hadde bodd der en stund jeg så forskjellen. Er SÅ lykkelig over kveldssolen på balkongen.

Anonymkode: 3ed3e...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om resten av boligen hadde vært Drømmeboligen, så hadde jeg ikke brydd meg. Jeg foretrekker uansett å sitte i skyggen. 

Men aller helst vil jeg ha ettermiddags/kveldssol. Jeg vil ha muligheten til å være i solen, selv om jeg ikke orker sitte i direkte sollys mer enn et kvarters tid om gangen. Så kan jeg sette opp parasollen når jeg vil ha skygge. 

Husk også at det kan bli vanskeligere å få solgt også om leiligheten har noe som flertallet betegner som en "mangel". 

Anonymkode: d169d...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kveldssol og jeg synes det er helt forferdelig. Sola skinner inn i stua hele ettermiddagen og kvelden, noe som gjør det forferdelig varmt. I tillegg må vi omtrent ha blendingsgardiner for å kunne se film. Så for meg er kveldssol overvurdert og jeg vil helst IKKE ha det i neste bolig.

Anonymkode: 3d526...c60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kveldssol og jeg synes det er helt forferdelig. Sola skinner inn i stua hele ettermiddagen og kvelden, noe som gjør det forferdelig varmt. I tillegg må vi omtrent ha blendingsgardiner for å kunne se film. Så for meg er kveldssol overvurdert og jeg vil helst IKKE ha det i neste bolig.

Anonymkode: 3d526...c60

Det kan løses med solskjerming. Markiser, utvendige persienner, innvendige persienner/lameller, sånne "solbrillerullegardiner" jeg aldri husker hva heter på ordentlig, etc. Mine foreldre har gjennomsiktige rullegardiner som blokkerer både sol og varme, så det er null problem med temperatur og tv-titting selv om solen står rett inn i stuen fra kl 16 til solnedgang midtsommers. 

Anonymkode: d169d...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan løses med solskjerming. Markiser, utvendige persienner, innvendige persienner/lameller, sånne "solbrillerullegardiner" jeg aldri husker hva heter på ordentlig, etc. Mine foreldre har gjennomsiktige rullegardiner som blokkerer både sol og varme, så det er null problem med temperatur og tv-titting selv om solen står rett inn i stuen fra kl 16 til solnedgang midtsommers. 

Anonymkode: d169d...860

Vi har lameller, men synes ikke de tar varmen noe særlig. Og synes jo egentlig det er litt kjipt å måtte trekke for og ikke kunne se ut vinduet store deler av sommeren.

Men folk er jo forskjellige, noen elsker jo akkurat den varmen og vil ikke sitte inn og se tv om sommerkveldene uansett. Så det er jo opp til hver enkelt hva de ønsker. :)

Anonymkode: 3d526...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kveldssol og jeg synes det er helt forferdelig. Sola skinner inn i stua hele ettermiddagen og kvelden, noe som gjør det forferdelig varmt. I tillegg må vi omtrent ha blendingsgardiner for å kunne se film. Så for meg er kveldssol overvurdert og jeg vil helst IKKE ha det i neste bolig.

Anonymkode: 3d526...c60

Dette! - Jeg har sol hele dagen og nyter det når sola går ned bak trærne. Da kan vi se på tv og nett i en passe varm stue. I dette huset jeg kjøpte for en stund siden, var det et stort vindu mot sørvest, og stua blei som en bakerovn. Tok det bort, og satte inn et lite vindu istedet, helt perfekt. Men vi er forskjellige og dette er min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer jo veldig. Vi bor nå en plass med veldig gode solforhold, allerede tidlig i januar har vi sol på dagtid, og om sommeren har vi sol til ca 23. For oss betyr det også mye, selv om det ikke var avgjørende når vi kjøpte boligen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering: Vi fant ut at det ikke er krise uten kveldssol, og er nå i budrunde! :alice:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Juvo skrev:

En liten oppdatering: Vi fant ut at det ikke er krise uten kveldssol, og er nå i budrunde! :alice:

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden gikk jeg glipp av drømmehuset, fordi min far var så negativ til at det ikke var kveldssol. Han tok piffen fra meg, ved å stå på hvor viktig det var. Jeg har angret i mange år, for på hytten har vi heller ikke kveldssol, og det har aldri stoppet oss fra å sitte ute utover ettermiddag og kveld, og storkose oss. To venner har heller ikke sol til sene kvelden, men der sitter vi også ute og koser oss når været tillater det, og har ikke savnet sol. 

Selv endte jeg opp med å kjøpe et hus som hadde sol til 22:30, men når satt jeg ute i solen? Jo på formiddagen i helgene! På kveldene satt vi like godt på den terrassen som ikke hadde kveldssol, og satt vi på solsiden hadde vi fort terrassemarkisen nede. 

Mitt råd er helt klart å ikke la drømmeboligen glippe for litt kveldssol. Det kan man få andre steder. Morgensol er dessuten deilig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da vi begynte å se etter leiligheter snakket vi om at kveldssol og stor balkong/veranda ikke var så viktig, og at vi ikke kom til å være ute så mye uansett. Men etter å ha vært på visninger på ettermiddager og kvelder innså vi at det egentlig var ganske viktig likevel, og at leiligheter uten virket litt mørke og triste. Endte opp med leilighet med stor veranda, og sol hele ettermiddagen og kvelden. Alltid hyggelig å invitere venner over og sitte ute lenge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nei. Forbanna gjenskinn i dataskjermen!

Anonymkode: af97b...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sørvestvendt balkong med sol fra 11-20 på sommeren. Det er helt perfekt, da får man nytt solen godt i helgene, og i noen timer etter jobb, samtidig som det ikke er full steiking på vinduene hele kvelden. Har bodd i leilighet hvor solen forsvant kl 1530, utrolig irriterende å aldri ha sol etter jobb. Har også bodd i leilighet hvor solen først kom 16, utrolig irriterende i helgene når man har god tid til å sitte ute.

Anonymkode: a2bdf...d31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det først er en balkong som kan brukes ordentlig uten for mange tilskuere, så er kveldssolen veldig viktig! Slippe å dra i parken etter jobb for å få sol er verdt mye:) Men hvis det er en stusselig greie så er det ett fett for meg med solen, da er leiligheten generelt viktigst. 

Anonymkode: e0b27...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...