Gå til innhold

Bare 2 mnd. siden sist, ny ormekur likevel?


gangnedsol i elg

Anbefalte innlegg

Hei

Oppdaga nylig at katten min har fått innvollsorm igjen, selv om det er bare 2 mnd. siden hun fikk ormekur. Er det akseptabelt å la katten gå en stund MED innvollsorm, for at hun ikke skal bli immun mot ormemiddelet (middelet er "Profender" spot on, og katten har fått den angitte dosen) ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri gitt ormemiddel, kattene mine er 6 og 7 år gamle. Vet at en av dem har orm, men hun er like frisk og blank i pelsen som de andre, så ser ikke dette som noe problem her iallefall.

Anonymkode: 5073e...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anthrax

Man gir ormekur når man ser orm. Ormen vil spise opp næringen og katten vil gå ned i vekt og ikke få nok næring i det lange løp. Å behandle når man ser bevis på orm er innafor, å behandle "bare fordi" er det vi ønsker å slutte med :) Bare gi en kur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke innafor å la katten gå med orm. Det du kan gjøre for at ormen ikke skal bli resistent er å passe på å ta knekken på de hver gang og ikke bruke kur uten grunn. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Selvsagt er det ikke innafor å la katten gå med orm i magen. Å ikke gi ormekur når man ser at katten har orm er dyreplageri. Og for å ikke snakke om; skikkelig ekkelt. Tenk at den katten er i sofa, (mine går på kjøkkenbenken når jeg ikke ser), ligger i sengen etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gi ormekur så fort tegnene er der. Hjelper lite å la katten gå lenge med orm for å hindre at de blir immune mot medisin. 

Anonymkode: 84f08...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråletårer

En liten av sporing her.  Gadd ikke lage ny tråd.Pus min fikk ormkur  i november.  Jeg ser ikke  orm da han ikke bruker katte kasse  bare ute. Men han jager og nå har han blitt så sulten igjen. Og blass pels.  Men ellers er han topp form. Det  kan hende at det er vår  og derfor pelsen ikke er tipp topp og spiser pga mer aktiv. Men kan jeg gi han en kur nå skal ikke gi før sommeren egentlig.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Solstråletårer skrev:

En liten av sporing her.  Gadd ikke lage ny tråd.Pus min fikk ormkur  i november.  Jeg ser ikke  orm da han ikke bruker katte kasse  bare ute. Men han jager og nå har han blitt så sulten igjen. Og blass pels.  Men ellers er han topp form. Det  kan hende at det er vår  og derfor pelsen ikke er tipp topp og spiser pga mer aktiv. Men kan jeg gi han en kur nå skal ikke gi før sommeren egentlig.? 

Dette bør du spørre dyrlegen om. De vil helst ikke gi ut kurer i hytt å pine, men er godt mulig at pus skulle hatt en kur igjen. 

Anonymkode: 84f08...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Solstråletårer skrev:

En liten av sporing her.  Gadd ikke lage ny tråd.Pus min fikk ormkur  i november.  Jeg ser ikke  orm da han ikke bruker katte kasse  bare ute. Men han jager og nå har han blitt så sulten igjen. Og blass pels.  Men ellers er han topp form. Det  kan hende at det er vår  og derfor pelsen ikke er tipp topp og spiser pga mer aktiv. Men kan jeg gi han en kur nå skal ikke gi før sommeren egentlig.? 

Hvis det er såpass lenge siden sist, mener jeg at du fint kan gi pusen en omgang til med ormemiddel. Jeg har hørt at man bør gi max 3 omganger pr år, og da er jo du innafor.

Når det gjelder om at du ikke har sett om katten din har orm. Jeg pleier å oppdage det enten ved at katten kaster opp og da ser jeg lange ormer i spyet, eller at det pipler ut ledd fra bendelorm fra endetarmen; som små riskorn...

Jeg har aldri sett noe sånt i kattesand-kassa. Og tviler på om det er mulig (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen.

Jeg har nå gitt katten en ny spot-on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra meg. Ga pus en kur. Han er ikke glupsk på maten lenger. Pelsen er blitt mere glans i ( minus det støvet og sanden han elsker å rulle seg rundt i) og mindre stressa. Så tror jeg løste det problemet. 

Anonymkode: 7f095...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎03‎.‎2017 den 10.52, Solstråletårer skrev:

Hvorfor ble jeg anonym  nå gitt 

Så bra! Ja, det er utrolig mye parasitter der ute...ekkelt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.3.2017 den 2.41, AnonymBruker skrev:

Har aldri gitt ormemiddel, kattene mine er 6 og 7 år gamle. Vet at en av dem har orm, men hun er like frisk og blank i pelsen som de andre, så ser ikke dette som noe problem her iallefall.

Anonymkode: 5073e...72e

Tuller du? Lar du seriøst katten din gå rundt med orm?

Anonymkode: 61fa6...a7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...