Gå til innhold

VG forsvarer omskjæring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.3.2017 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette er rette stedet å spørre, men;

Er det noe forskjell på hvordan jøder og muslimer omskjærer? 

Jeg ser at jødene har blitt dratt inn flere ganger i debatten som en gruppe dette vil gå utover, men man nevner lite muslimene:) 

Anonymkode: 063b9...36f

Det er ikke ett krav i islam, kun en vane; det gjør at det er enkelt å komme rundt det med muslimer. 

I jødedommen er det ett "krav" ( det er mange som ikke er omskjært og likevel definerer seg som jøder) og det er her den store spenningen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvor i min argumentasjon er det du tenker at jo hun må være muslim?

Det er basert på tidligere uttalelser fra deg. Hør her; jeg har respekt for deg som person og du er sannsynligvis av den mer sekulære typen uavhengig av hva du måtte tro på. Det kunne de trengt mer av i den muslimske verden, men det er ikke opp til meg å bestemme. Det må de finne ut av selv. Vi kan bare prøve å ta vare på dette landet etter beste evne, men det skorter kolossalt på prioriteringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Z.Z skrev:

Det er basert på tidligere uttalelser fra deg. Hør her; jeg har respekt for deg som person og du er sannsynligvis av den mer sekulære typen uavhengig av hva du måtte tro på. Det kunne de trengt mer av i den muslimske verden, men det er ikke opp til meg å bestemme. Det må de finne ut av selv. Vi kan bare prøve å ta vare på dette landet etter beste evne, men det skorter kolossalt på prioriteringene.

Vel jeg er ikke muslim, har aldri vært det og kommer aldri til å bli det.

Ja jeg har lest Quraen men det gjør meg heldigvis ikke til muslim, men det gir meg en viss innsikt i deres tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2017 den 18.56, AnonymBruker skrev:

Gutt døde under omskjærings i Oslo:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/gutt-doede-etter-omskjaering-i-oslo/a/10053299/

Også våger de å komme med en slik leder: 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/sv/sv-og-omskjaering/a/23951296/

Vi må altså tillate barnemishandling og kjønnslemlestelse, ellers risikerer vi å innskrenke religionsfriheten... gutten som døde hva slags religionsfrihet hadde han? Og hva slags overgrep i religionens navn skal være lov og hvem skal bestemme det? VG ? "tradisjon" hva slags grunn er det? Vet VG noe om hvilke tradisjoner som har vært opp gjennom tidene, ville de likt at enkelte makabre tradisjoner som har vært opp gjennom tidene skal bli brukt på dem kanskje?

Anonymkode: 500b0...804

Det skulle bare mangle at vi hadde religionsfrihet her i landet. Er det stalinisme eller nazisme du ser på som løsningen i livet?

Helle dussen

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det en ting vi er gode på holdningslover som f.eks sexkjøpsloven som skulle endre folks holdninger. Ved et forbud vil folk måtte tenke seg om to ganger. Omskjæringer av kvinner er langt mer alvorlig men det er også en lang tradisjon for hvor jeg vil anta at man har fått redusert omfanget betydelig.

Ser at du skriver "uten konsekvenser for hverken seksuell eller annen kroppslig funksjon". Det er rimelig godt beskrevet problemer med nedsatt førliget alt det måtte medføre etterhvert. Det sier seg selv egentlig. Uten "beskyttelsen" så vil det oppstå "træl" på samme måte som jobber uten handsker vil få grøvre hud.

"er å begrense skadene man uvegerlig VIL se" . Og det veit vi? hvorfor virker sexkjøpsloven og loven mot omskjæring av jenter men ikke på gutter?

Feighet kalles det.

 

Anonymkode: b49ba...94e

Nei, det er ikke godt beskrevet noen nedsatt førlighet, for det er nemlig svært sjeldent. Det forekommer en marginalt nedsatt sensorisk funksjon over berøring, og den hemmer ikke seksuallivet i det hele tatt. Overflatecellene på glans forandres litt (det produseres et tynt lag med keratin over plateepitelcellene), men dette fører ikke til nedsatt førlighet. Du må sjekke kildene dine.

 

Vi vet vledig godt at foreldre ikke lar være å omskjære guttebarna sine om helsevesenet nekter. Det er derfor du tror du har rett når du snakker om funksjonsnedsettelser. Det er nemlig ofte resultatet når inngrepet ikke utføres forsvarlig.

3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Selvfølgelig forstår jeg at det er ett komplekst dilemma, så gå ned fra din høye hest.

Ja det vil finnes de som vil bryte loven, på lik linje med at foreldre slår barna sine uten lov, prostitusjon finnes enda osv.

Lover vil alltid bli brutt, men det betyr ikke at lovene ikke skal forekomme.

Det som er viktig er å statuere eksempler tidelig ved å bruke bøter og/eller fengselsstraff og omsorgsovertakelser slik at de som skjuler lemlestelsene av sine barn bak relgion skjønner at det vil få konsekvenser.

Leger og helsesøstre bør ha meldeplikt på lik linje med det de i dag har om de ser en kjønnslemlestet jente.

Jeg sitter i beste fall på en liten shetlandsponni, og du trenger ikke å bli høylydt bare fordi vi er uenige.

Jeg tror fortsatt ikke du forstår at de enkle løsningene du skisserer ikke vil fungere i praksis. Da er det ikke så mye mer å si.

Anonymkode: 4adc7...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

I utgangspunktet er jeg veldig enig med SV. Det ville i prinsippet vært veldig fint med en aldersgrense på 15 år slik at guttene kan gi sitt samtykke eller nekte. Men i realiteten ville det aldri funke.

Jødene har det som krav, de skal omskjære sine sønner den 8 dagen. For muslimer er det ikke et krav, men det er en kulturell skikk og kan gjøres når guttene er små eller når de blir eldre. Enkelte kristne velger også å gjøre det. Og de fleste amerikanere kan det virke som.

Innfører vi kravet om 15 års aldersgrense vil dette kunne fungere for muslimer og kristne, men hvis poenget skal være at de selv skal samtykke er jeg veldig i tvil om hvor reelt et slikt samtykke vil være. Det vil være et sosialt og kulturelt press på at man skal la seg omskjære. Ser for meg at det vil bli som konfirmasjon i gamledager. Det var noe alle gjorde, ikke snakk om noe annet. Men kanskje om 40 år vil det være et reellt samtykke? Hvis vi sammenligner med konfirmasjonen så er det jo nå et valg man selv kan ta. 

For jødene vil ikke en aldersgrense på 15 år være noe de kan forholde seg til. Resultatet vil være at omskjæringen kommer til å skje under jorden, eller at de reiser ut av landet for å få det gjort. 

Etter min mening er det såpass lite sannsynlig at et forbud frem til fylte 15 år vil være realistisk at for barnas egen del er det bedre at det kan gjøres på sykehus under trygge forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Newroz skrev:

I utgangspunktet er jeg veldig enig med SV. Det ville i prinsippet vært veldig fint med en aldersgrense på 15 år slik at guttene kan gi sitt samtykke eller nekte. Men i realiteten ville det aldri funke.

Jødene har det som krav, de skal omskjære sine sønner den 8 dagen. For muslimer er det ikke et krav, men det er en kulturell skikk og kan gjøres når guttene er små eller når de blir eldre. Enkelte kristne velger også å gjøre det. Og de fleste amerikanere kan det virke som.

Innfører vi kravet om 15 års aldersgrense vil dette kunne fungere for muslimer og kristne, men hvis poenget skal være at de selv skal samtykke er jeg veldig i tvil om hvor reelt et slikt samtykke vil være. Det vil være et sosialt og kulturelt press på at man skal la seg omskjære. Ser for meg at det vil bli som konfirmasjon i gamledager. Det var noe alle gjorde, ikke snakk om noe annet. Men kanskje om 40 år vil det være et reellt samtykke? Hvis vi sammenligner med konfirmasjonen så er det jo nå et valg man selv kan ta. 

For jødene vil ikke en aldersgrense på 15 år være noe de kan forholde seg til. Resultatet vil være at omskjæringen kommer til å skje under jorden, eller at de reiser ut av landet for å få det gjort. 

Etter min mening er det såpass lite sannsynlig at et forbud frem til fylte 15 år vil være realistisk at for barnas egen del er det bedre at det kan gjøres på sykehus under trygge forhold. 

Akkurat det samme kunne sies om kjønnslemlestingen av jenter, men forbudet der har jo slått meget bra ut. Men det er jo typisk kvinner å kun tenke på sitt eget kjønn i disse sakene.

Anonymkode: e346a...152

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme kunne sies om kjønnslemlestingen av jenter, men forbudet der har jo slått meget bra ut. Men det er jo typisk kvinner å kun tenke på sitt eget kjønn i disse sakene.

Anonymkode: e346a...152

Nå er det jo en forskjell på omskjæring av gutter og av jenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme kunne sies om kjønnslemlestingen av jenter, men forbudet der har jo slått meget bra ut. Men det er jo typisk kvinner å kun tenke på sitt eget kjønn i disse sakene.

Anonymkode: e346a...152

Det er ikke sammenlignbare inngrep.

Kvinnelig omskjæring er et inngrep med store, livslange konsekvenser. Man kan ikke forsvare det selv om det utføres av helsepersonell.

Mannlig omskjæring har normalt ingen følgetilstander utover en lett nedsatt følsomhet i penishodet, som hittil ikke har hindret store deler av befolkningen i å ha glede av sex.

Anonymkode: 4adc7...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sammenlignbare inngrep.

Kvinnelig omskjæring er et inngrep med store, livslange konsekvenser. Man kan ikke forsvare det selv om det utføres av helsepersonell.

Mannlig omskjæring har normalt ingen følgetilstander utover en lett nedsatt følsomhet i penishodet, som hittil ikke har hindret store deler av befolkningen i å ha glede av sex.

Anonymkode: 4adc7...898

Med store deler av befolkningen mener jeg altså de som er omskåret. Det er ikke lavere fødselsrate i land der de praktiserer omskjæring av gutter.

Anonymkode: 4adc7...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk...tradisjoner er vist viktigere enn lidelse og dødsfall...

Bare se på verdens mest makabre underholdning,  tyrefekting

Anonymkode: eef14...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli sykelig. At dere diskuterer dette velvillig viser bare hvor kjørt vi er som nasjon. Helt utrolig. Det finnes kun 1300 jøder i dette landet og det har strengt tatt aldri vært noe problem. Hva de gjør i utlandet er ikke vårt problem og det er det som er saken. Å blande seg inn i andres anliggende har vist seg å få katastrofale konsekvenser, både for dem og for oss. Tiden er inne for å tenke norske tradisjoner og videreføre dette. Vårt folk og vårt land. Punktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
1 time siden, Z.Z skrev:

Dette begynner å bli sykelig. At dere diskuterer dette velvillig viser bare hvor kjørt vi er som nasjon. Helt utrolig. Det finnes kun 1300 jøder i dette landet og det har strengt tatt aldri vært noe problem. Hva de gjør i utlandet er ikke vårt problem og det er det som er saken. Å blande seg inn i andres anliggende har vist seg å få katastrofale konsekvenser, både for dem og for oss. Tiden er inne for å tenke norske tradisjoner og videreføre dette. Vårt folk og vårt land. Punktum.

Jødene har gjort dette så lenge de har bodd i Norge. Eneste forskjellen på før og nå er at nå kan de få gjort det på sykehus under trygge forhold. Dette har skjedd i Norge i lang tid, og er ikke noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Newroz skrev:

Jødene har gjort dette så lenge de har bodd i Norge. Eneste forskjellen på før og nå er at nå kan de få gjort det på sykehus under trygge forhold. Dette har skjedd i Norge i lang tid, og er ikke noe nytt. 

Det har vært et minimalt problem. Hva er ditt argument for at vi skal la dette eskalere? Så lenge du ønsker å utvaske eget folk så får du det du ber om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
1 minutt siden, Z.Z skrev:

Det har vært et minimalt problem. Hva er ditt argument for at vi skal la dette eskalere? Så lenge du ønsker å utvaske eget folk så får du det du ber om.

Utvaske eget folk faktisk.... 

At man nå kan omskjære guttebarn på sykehus fører ikke til en eskalering. Det fører bare til at de som ville gjort det under jorden nå kan gjøre det på sykehus under trygge rammer. Og, hvordan i alle dager skal omskjæring føre til "utvasking av eget folk"? Det er ikke sånn at om man blir omskjært så blir det færre etniske nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Newroz skrev:

Utvaske eget folk faktisk.... 

At man nå kan omskjære guttebarn på sykehus fører ikke til en eskalering. Det fører bare til at de som ville gjort det under jorden nå kan gjøre det på sykehus under trygge rammer. Og, hvordan i alle dager skal omskjæring føre til "utvasking av eget folk"? Det er ikke sånn at om man blir omskjært så blir det færre etniske nordmenn. 

Ja faktisk, utvaske eget folk. Hvor naiv er du egentlig? Det er helt åpenbart for alle som vil se. Om du er enig, eller ikke er en annen sak, men skriften er på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Newroz
Akkurat nå, Z.Z skrev:

Ja faktisk, utvaske eget folk. Hvor naiv er du egentlig? Det er helt åpenbart for alle som vil se. Om du er enig, eller ikke er en annen sak, men skriften er på veggen.

Nei, jeg forstår virkelig ikke hvordan omskjæring vil føre til at man utvasker "eget folk". Du får ikke økt sædproduksjon av å bli omskjært, ei heller får du automatisk mer draget på etnisk norske kvinner - om det er det du frykter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Newroz skrev:

Nei, jeg forstår virkelig ikke hvordan omskjæring vil føre til at man utvasker "eget folk". Du får ikke økt sædproduksjon av å bli omskjært, ei heller får du automatisk mer draget på etnisk norske kvinner - om det er det du frykter. 

Omskjæring er bare ett av mange problemer som vi ikke hadde trengt å forholde oss til hvis ikke det hadde vært for innvandringen. Du kan late som så mye du vil og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen, men det er en tapt sak i lengden. Dette landet tilhører oss og ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/19/2017 den 14.40, AnonymBruker skrev:

Det burde vært innført straff ved ikke-medisinsk omskjæring av barn ja. All omskjæring som ikke er helt medisinsk nødvendig og/eller blir besluttet av den som eier penisen (som voksen) burde vært ulovlig. Og straffen bør være maksimal straff i forhold til lovverket, altså 21 års fengsel, uten unntak eller med muligheter for tidlig løslatelse, der man soner på maksimalt sikkerhetsnivå under hele soningen.

Anonymkode: af80a...18f

....da lurer jeg på hva du mener straffen for mord, pedofili og dyremishandling bør være?  I USA,  som alle vet helt vanlig å være omskjært. Unødvendig ! men ikke så big deal som du skal ha det til.

Anonymkode: 62f9e...c6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
Akkurat nå, Z.Z skrev:

Omskjæring er bare ett av mange problemer som vi ikke hadde trengt å forholde oss til hvis ikke det hadde vært for innvandringen. Du kan late som så mye du vil og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen, men det er en tapt sak i lengden. Dette landet tilhører oss og ingen andre.

At du ser på omskjæring som et problem er greit, men at noen omskjærer guttebarna sine, og har gjort det så lenge de har bodd i landet, fører ikke til at etnisk norske blir i mindretall, ei heller at den norske kulturen forsvinner. Hvis det er det du er bekymret for er det bedre å sette inn søtet andre steder. En forhud fra eller til gjør ikke noe med akkurat det. 

Jødene kommer aldri til å slutte med omskjæring, så det er en tapt sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...