Gå til innhold

Er det innenfor å bruke bunaden i utenlandsk bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal være forlover i bryllup i utlandet, og brudeparet har tidligere kommentert opptil flere ganger over hvor fin den norske bunaden er. Så dersom temperaturen tillater det, så regner jeg med at jeg stiller i bunaden i kirken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste jeg vet er folk som bruker bunad i alle fest eller høytid sammenhenger. Det må da finnes en fin kjole man kan bruke. Koster ikke all verdens på butikker som HM for eksempel

Anonymkode: fe27b...8a7

For mange, kanskje de aller fleste, er nettopp det litt av poenget med å ha bunad. 
Om det er gangbar skikk og bruk å bruke bunad i et katolsk bryllup i Polen, derimot, bør man rett og slett spørre vertskapet om. Selv ville jeg ikke dratt med meg en så tung og dyr ting som bunad m/sølv til utlandet for en slik anledning. Ikke pga etikette, men pga vekt, verdi og at den trolig ville blitt mer krøllete enn jeg liker. Derfor ville jeg heller brukt noe annet. 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En polyester- eller akrylkjole fra HM kan aldri måle seg mot ekte ull, silke, damask, lin, håndbroderi, nupereller, hardangersøm, raslende søljer og over 100 år med drakthistorie.

En bunad passer ikke alltid inn, men denne vakre, tradisjonsrike klesdrakten passer utmerket til de viktige, tradisjonstunge begivenhetene dåp, konfirmasjon, bryllup og grunnlovsdagen.

Anonymkode: f6e17...50a

Men nå er det slik at dette bryllupet handler ikke om deg og dine gull.

Anonymkode: fe27b...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at bunad kan ikke brukes i alle anledninger slik som noen bruker den. Man må tenker på andre og hvor man bruker den. Jeg har nemlig lagt merke til at de fleste tenker på seg selv og hvor fine de er i den slik som vi så i denne tråden. De tenker ikke på andre og hvor de skal, eller hvor de skal bruke den. Ja bunad er kjempefin og jeg er enig. Men når man skal i f.eks i et bryllup må man kanskje ta litt hensyn til bruden. Var noen som snakket all sin gull og hvordan hun skulle shine. Det er ikke du som skal være i sentrum her. Det er bruden.

Anonymkode: fe27b...8a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør kanskje det. Men kanskje litt kleint for alle å se noen i samme kjole i bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai...

Anonymkode: fe27b...8a7

:klaske:

 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....For når man tenker over det er jo å gå med bunaden i bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai... det samme som å gå samme kjolen i bryllup, dåp, konfirmasjon, 17-mai... Hvem er det man tror man prøver å lure?

Anonymkode: fe27b...8a7

Holy Mother of God! 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jadda, jeg har skjønt at du elsker bunaden du har brukt masse penger på. Men ikke alle elsker din bunad.

Anonymkode: fe27b...8a7

Det er ikke alle som elsker kommentarene dine heller.

Med mindre du er bruden i TS så spiller din helt personlige misfornøydhet med folk i bunad NADA rolle.

Du kommenterer som du har en hang-up på motstand mot bunad.

TS: Hør med brudeparet. Du kan nemlig fort få beskjed om at bunad blir innertier i et katolsk bryllup i Polen.

Anonymkode: aa09d...237

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heg synes IKKE det er respekt

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viser mangel på respekt for det landet du er i.

Anonymkode: 7b03c...47b

Er er jeg 100% uenig! Ved å ta på deg bunad, viser du respekt ved å ikle deg det dyrbareste plagget du eier! Som en indier skuller tatt på seg sin vakreste sari i ditt bryllyp. Finnes jo ikke noe morsommere enn å se ulike folkegruppers festplagg! Blir en "støtt" av det, kan man ta seg en bolle!

La oss alle ikle os polyester fra Cubus dere, så vi kan være like alle sammen! :alice:

Endret av Perle
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å sammenlikne: I vårt bryllup hadde en av gjestene på seg en tradisjonell Thailandsk drakt. Hun var enestående nydelig og slående vakker. Mange kommenterte det i og etter bryllupet hvor nydelig hun var. Nå er jenta helt fantastisk fin sånn bare i seg selv også da, så det er sagt. Men jeg følte uansett ikke at drakten hennes stilte i samme kategori som min kjole. Kanskje du kan spørre hva bruden skal gifte seg i?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Jeg synes ikke det høres ut som en god idé med mindre befolkningen i det landet også har folkedrakter og gjerne bruker dem i slike sammenhenger. Hvis ikke vil du stikke deg så mye ut at du konkurrerer med bruden om oppmerksomheten, og det skal man jo som kjent unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen har jo en rik folkedrakttradisjon selv, så jeg hadde tatt med bunaden. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug
1 minutt siden, Honnikorn skrev:

Polen har jo en rik folkedrakttradisjon selv, så jeg hadde tatt med bunaden. ;)

Jeg er ikke så kjent med polske tradisjoner. Bruker de også folkedraktene sine i bryllup, eller kun ved nasjonale merkedager og feiringer som mange andre land gjør? Det er noe man bør undersøke før man evt stiller i bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte spørre en polakk. Det er ikke tradisjon for bruk av folkedrakt i bryllup , men det er ingenting i veien for å bruke bunad ,det blir bare sett på som en hyggelig norsk tradisjon. Bryllup blir sett på som en anledning til å gå i flotte kjoler 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør brudeparet ang kleskode og om du kan bruke bunad. Bryllup er jo en av de vanligste anledningene for nettopp bunad. Veldig vanlig å bruke bunad i kirken og under middagen, og mange skifter til kjole til selve festen. 

Var selv i bryllup i Tyskland, og da brukte både mannen min og meg bunad (brudeparet ønsket at vi tok med oss bunadene for å bruke de i bryllupet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan du det, de vil nok sikkert bare synes det er eksotisk og kult. 

Anonymkode: d0eea...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor brukte bunad i et bryllup i Polen. Fikk veldig mye komplimenter og folk synes det var artig å  se :) 

Anonymkode: e5c29...813

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs. Brukte bunad i Russland en gang, og folk spurte forbauset om jeg jobba på en (navngitt)lavprisrestaurantkjede, der det var sånn folkloristisk tema og servitrisene gikk i noe folkedraktinspirerte uniformskjoler.  Det er mange utlendinger som ikke syns bunader er like flott som vi nordmenn, og de har jo ikke noe kjennskap til håndbroderi, ull og sølv, de ser på det som ukledelige tyrolerutkledningsdrakter. Spør brudeparet.

Anonymkode: 802c6...276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.3.2017 den 17.56, AnonymBruker skrev:

Noen som har gjort det? 

Har blitt invitert til katolsk bryllup i Polen i sommer, og lurer med dette på om det er innenfor å ha på seg bunaden i kirka. Jeg har ikke vært i mange bryllup, og vet rett og slett ikke hva som er skikken. 

Hva tenker dere? Har dere hatt på dere bunaden i bryllup utenfor Norge?

Anonymkode: 37485...62c

Tenker du det er greit om noen kommer i sari i ditt bryllup eller andre nasjonaldrakter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt ok, men du bør tenke på at hvis du mister bagasjen er det ikke sikkert du får igjen nok på forsikringen til å kjøpe ny bunad. Man burde ikke pakke såpass dyre ting i bagasjen. 

Anonymkode: 14455...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en mann fra Polen og spurte han om dette. Han sier at folk ville blitt nysgjerrige og du mest sannsynlig får en del blikk og spørsmål. Men folkedrakttradisjonen er sterk i Polen og så det er ikke fremmed for de. Det er bare å bruke bunad om du ønsker. 

Anonymkode: be180...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2017 den 13.36, Illuminatum skrev:

Tenker du det er greit om noen kommer i sari i ditt bryllup eller andre nasjonaldrakter

Jeg er ikke TS, men jeg hadde syntes det var flott om noen kom i sari eller sin nasjonaldrakt i mitt bryllup

Anonymkode: 0e153...2d4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...