Gå til innhold

Bechdel-testen


Gjest Den Lille Heksa

Anbefalte innlegg

Gjest Den Lille Heksa

"Bechdel-testen ble oppfunnet av tegneserieskaper Alison Bechdel, og kravene er som følger: 1) filmen må ha mer enn én navngitt kvinnerolle, 2) disse må ha minst én samtale sammen og 3) denne samtalen skal i minst ett tilfelle handle om noe annet enn menn."

http://www.filmweb.no/filmnytt/article1311730.ece

Overraskende få filmer som består den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meningsløs test.

Anonymkode: 70207...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
På 3/8/2017 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Meningsløs test.

Anonymkode: 70207...2f0

Hvorfor er den meningsløs? 

Noen gjorde en lignende test med barnebøker: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.3.2017 den 17.22, Den Lille Heksa skrev:

Overraskende få filmer som består den.

Det var egentlig interessant. Og, som du sier, overraskende. Mon tro hvorfor det er sånn?

Noe som også var litt overraskende, var at mange av de filmene som faktisk hadde bestått testen, er blant mine favorittfilmer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker den. Film er mer enn kriterier, og noen ganger kan en film ikke nå kriteriene men alikevel være en tankeprovoserende og gripende film. Jeg syns man burde fokusere på den ene filmens (eller andre mediums) fokus generelt, hvordan den tar for seg mennesker og situasjoner. Jeg syns det blir feil å lete etter disse 3 kriteriene. Om man setter større krav til dybde i filmer generelt, så ville disse kriteriene løses av seg selv

Dessverre er det også slik at når man skal fokusere på jenter/ kvinner i et medium for å kompensere, for å appellere til de som savner slike filmer, så ender man opp med et ganske dårlig resultat.

For å skape en bra opplevelse kreves dypere forståelse for mennesker, både menn og kvinner og nyanserte perspektiv på ulike hendelser og situasjoner. Fokuset menn vs kvinner skaper ikke bra film, og skaper ikke bra kvinnelige rollemodeller, syns jeg

Anonymkode: ed192...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misliker den. Film er mer enn kriterier, og noen ganger kan en film ikke nå kriteriene men alikevel være en tankeprovoserende og gripende film. Jeg syns man burde fokusere på den ene filmens (eller andre mediums) fokus generelt, hvordan den tar for seg mennesker og situasjoner. Jeg syns det blir feil å lete etter disse 3 kriteriene. Om man setter større krav til dybde i filmer generelt, så ville disse kriteriene løses av seg selv

Dessverre er det også slik at når man skal fokusere på jenter/ kvinner i et medium for å kompensere, for å appellere til de som savner slike filmer, så ender man opp med et ganske dårlig resultat.

For å skape en bra opplevelse kreves dypere forståelse for mennesker, både menn og kvinner og nyanserte perspektiv på ulike hendelser og situasjoner. Fokuset menn vs kvinner skaper ikke bra film, og skaper ikke bra kvinnelige rollemodeller, syns jeg

Anonymkode: ed192...f08

Nå er nok ikke poenget med testen å skape bra film, men bevisstgjøring av noe som sikkert ikke så mange egentlig tenker over. Jeg tenkte ALDRI på det før, noe jeg syns er litt skremmende. Jeg har rett og slett ikke lagt merke til det.

Selvsagt kan man ikke lage filmer med dette for øye, man må lage den filmen man vil lage. Filmene viser jo bare en tendens i samfunnet, de er ikke selve problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Nå er nok ikke poenget med testen å skape bra film, men bevisstgjøring av noe som sikkert ikke så mange egentlig tenker over. Jeg tenkte ALDRI på det før, noe jeg syns er litt skremmende. Jeg har rett og slett ikke lagt merke til det.

Selvsagt kan man ikke lage filmer med dette for øye, man må lage den filmen man vil lage. Filmene viser jo bare en tendens i samfunnet, de er ikke selve problemet.

Jo, men bevissthet rundt det å lage mennesker med dybde og mer komplekse temaer løser disse problemene automatisk. Det er det som er poenget mitt. Serier som Sopranos, Breaking Bad, House of Cards er med på å skape en ny formfor bevissthet rundt menneskene de skriver om. Dette er viktigere enn kjønnene det fokuseres på

Jeg vet ikke hva jeg skal si til at mennesker ikke legger merke til det. Det betyr vel at de syns det er ok slik filmer og mennesker fremstilles. De forventer ikke mer. Personlig er det veldig sjeldent jeg finner serier eller filmer jeg liker. Men jeg merker at folk flest liker fordummende eller enkle serier som 13 reasons why, westworld, frustrerte fruer eller hva det skulle være. Karakterdybde er ikke en prioritet hos folk flest, og man kan da ikke forvente gjennomførte kvinnelige karakterer. Mange er fornøyd med en sexy kvinne som kan kampsport. Det er hvor lite dypde folk flest forventer

Anonymkode: ed192...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...