Gå til innhold

Naturfagsnina søker hjelp- klarer du å løse en niende klasse oppgave?


Naturfagsnina

Anbefalte innlegg

Hei alle flotte lesere her på kvinneguiden,

jeg trenger hjelp med en oppgave og lurer på om noen her med erfaring med naturfag kunne hjulpet meg. Jeg skal forklare så detaljert som mulig hvordan et valgfritt produkt bruker strøm.

" Dere velger selv om det skal være et produkt som skal bruke voltstyrke på 220V eller 12V (eller lavere), men pass uansett på at sikkerheten ivaretas. Lager dere et produkt selv med egne koblinger anbefales det at dere bruker under 12V. Dere MÅ ikke kunne koble produktet til strøm og bruke det. Størrelsen på produktet må også være såpass lite at du enkelt kan ta det med på skolen (i klasserommet).

Den enkleste måten å løse oppgaven på vil være å bruke et produkt som allerede finnes, men da kan det være vanskelig å vise kompetanse på høyeste nivå.  Det kan f. eks. være en elektrisk brødrister.

For å ha mulighet til å vise mer kompetanse kan dere selv lage et elektrisk produkt. Bruk gjerne materialer fra ødelagte produkter som dere setter sammen til deres nye elektriske produkt. Det kan f. eks. være en enkel liten krets med noe som blåser, varmer, lyser eller andre ting."

Jeg skal bruke begrepene strøm, spenning, resistans, effekt og induksjon til å forklare hvordan strømmen brukes i ditt produkt.

Om noen hadde hjulpet meg med dette, ville jeg ha vært evig takknemmlig.

Mvh NaturfagsNina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde valgt noe som bruker solenergi, en vifte eller en kalkulator og så fortalt litt om grønn energi, det burde læreren like. Se på for eksempel Clas Ohlson etc. Hva de har av produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lag en liten elektromotor.

Kjempe enkelt. Du trenger en magnet, helst neodym, litt kobbertråd og batteri.

Se denne video'n: 

Ellers er det masse av enkle prosjekt på youtube.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...