Gå til innhold

Hvordan være en støtte i den siste tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper jeg ikke legger denne feil, men i så fall må den bare flyttes. 

Min mormor har fått beskjeden om at hun ikke har lenge igjen å leve. Hun har mistet gleden, er mye bitter og nekter å ta imot noen hjelp. Hun er vant til å klare seg selv, men er nå svært redusert. 

Hvordan kan jeg være en støtte? Hva kan man si? Jeg har bodd langt unna i flere år, men er jo fremdeles glad i henne og vil vise min omtanke på det siste. Men jeg syns det er vanskelig å vite hvordan man skal opptre og hva man skal si.. Noen råd eller tips? 

Anonymkode: b3cf0...1b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dra hjem til henne med middager. Spør om du får lov til å spise med henne. Vær ydmyk. Snakk om hverdagslige ting, ikke mas om døden og alt som må ryddes opp etter henne og sånt.

Anonymkode: e8a43...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden hun er bitter og ikke vil ha hjelp er hun nok ikke en som setter pris på å bli sett på som stakkarslig og bli dulla med (ja, de finnes de og) Derfor tenker jeg det er lurt at du oppfører deg som om hun ikke er terminal. Skru tiden 10 år tilbake og oppfør deg deretter. 

Spis middag sammen, lag vafler, spill kort, se på tv, snakk om ting som interesserer henne.. Siden du bor langt unna så kan du jo snakke om hverdagen din, vise bilder ol. 

Du sier ikke noe om hvor redusert hun er. Er hun sengeliggende? Kan hun gå? Hvor mye klarer hun å gjøre? Hvis hun klarer å gå kan dere jo gå en liten tur, sitte ute og spise is hvis det er fint vær, gå på cafe...

Mulighetene er mange :) Du kan jo også tilby deg å hjelpe til hvis hun trenger noe, eller si at hun kan godt ringe hvis hun vil prate ol, uten å gå mer inn på situasjonen hun er i. 

Lykke til :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...