Gå til innhold

Blodbadet på vestfronten - hvor ville tyskland ta frankrike?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvor ville tyskland ta Frankrike, i blodbadet på vestfronten?

Østerikke-ungarn ville starte krig mot serbia

og Tyskland støttet Østerike-ungarn

Russland støttet Serbia

Men hvorfor ble Frankrike blandet inn? (og Russland, siden de det var russland Tyskland skulle invadere etter de hadde invadert Frankrike..)

Anonymkode: 09286...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg skjønner ikke hvorfor begynte plutselig Tyskland å skulle invadere Frankrike? Konflikten handlet jo om at Østerike-ungarn ville starte krig mot Serbia og da skjønner jeg ikke hvorfor Tyskland skulle invadere Frankrike, hva har det med "østerike-ungarn mot serbia- konflikten" å gjøre?

Anonymkode: 09286...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle kongene i europa på den tiden var i slekt i større eller mindre grad så var dette bare et familieoppgjør om hvem som hadde de kuleste leketøyene i militæret. Slik ble europas befolkning dratt inn i et blodbad som ikke handlet om noe annet enn interne kongehusintriger.

Anonymkode: ab6c5...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riley Owain

Det var hovedsakelig Russland som Tyskland ønsket krig mot i 1914 ikke Frankrike.

Frankrike ble blandet inn siden i 1894 hadde Russland og Frankrike inngått en allianse som gjorde at Russland og Frankrike skulle beskytte hverandres militære og økonomiske interesserer. 

1 Verdenskrig er veldig komplisert jeg vil anbefale om du vil lære mer om og lese July Crisis av T. G Otte og The Sleepwalkers av Christopher Clark som begge handler om hvordan Europa gikk til krig i 1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2017 den 15.50, AnonymBruker skrev:

jeg skjønner ikke hvorfor begynte plutselig Tyskland å skulle invadere Frankrike? Konflikten handlet jo om at Østerike-ungarn ville starte krig mot Serbia og da skjønner jeg ikke hvorfor Tyskland skulle invadere Frankrike, hva har det med "østerike-ungarn mot serbia- konflikten" å gjøre?

Anonymkode: 09286...efc

Som Riley nevner var Russland og Frankrike allierte, og lovet å komme hverandre til unnsetting dersom det ble krig. Tyskland hadde i forkant av krigen utarbeidet en omfattende krigsplan, kjent som schlieffenplanen (Jf. vedlagt lenke). Denne planen innebar et raskt angrep på Frankrike, for deretter å sette styrkene på østfronten når Frankrike var beseiret. Formålet med planen var å unngå en tofrontskrig. 

Dermed angrep Tyskland Frankrike. De visste at det kun var et spørsmål om tid før Russland erklærte Østerrike-Ungarn krig, og ettersom den tyske generalstaben var lite giret på en krig på to fronter, valgte man å gjennomføre schliffenplanen. I praksis gikk jo ikke dette hekt som forventet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Schlieffenplanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Snakker vi om 1 verdenskrig.

Så er det enkelt. Russland støttet Serbia.

Frankrike / England mente at Russland ville tape en krig i mot Tyskland. Skulle det skje ville Tyskland bli for mektige. England likte heller ikke at Østerrike skulle dominere på balkan, England ville beskytte vannveien til den (nye) Suezkanalen.

Derfor ble Russland, Frankrike og England allierte og skulle ta Tyskland som ville forsvare Østerrike i mot Russland. 

Egentlig ble Tyskland dårlig behandlet.

(kilde Menneskenes liv og historie av Carl Grimberg)

 

Anonymkode: 67b3f...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...