Gå til innhold

Ny kollega som er Utøya overlevende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har og vært utsatt for noe svært traumatisk. Ønsker ikke at noen skal behandle meg som et offer, eller annerledes. Jeg ønsker å bli behandlet som alle andre. Derfor er det få som vet om, hva jeg har opplevd. Da mennesker ofte starter å behandle meg annerledes.

Anonymkode: 73013...c97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan ha såkalt "survivors guilt" eller være automatisert, og vil derfor ikke snakke om det. Råder deg til å behandle henne som alle andre, vil hun snakke om det på ett senere tidspunkt vil det kanskje bli lettere å ikke se "elefanten i rommet" :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har og vært utsatt for noe svært traumatisk. Ønsker ikke at noen skal behandle meg som et offer, eller annerledes. Jeg ønsker å bli behandlet som alle andre. Derfor er det få som vet om, hva jeg har opplevd. Da mennesker ofte starter å behandle meg annerledes.

Anonymkode: 73013...c97

Dette. Vi er  mange som har opplevd traumatiske ting men vil ikke bli spurt om det til daglig for det.

Anonymkode: 5c864...08f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tror kanskje at Utøya-overlevende er i en egen klasse for traumatiserte, men det er de ikke. Kjenner en som var i Libanon f.ex, alkoholiker med flashbacks og mareritt, men man snakker ikke med han om det for det. Det er også de som har blitt utsatt for seksuelle overgrep i årevis, de som har mistet alle sine nærmeste i en bilulykke der de var eneste overlevende etc. Det er ikke bare Utøya-overlevende som er traumatiserte, men de er kanskje de man er mest nyskjerrige på og ønsker å vite hva som skjedde, fordi det er en så spesiell hendelse.

Anonymkode: 5c864...08f

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behandler henne akkurat som alle andre TS. Du er en kollega, ikke en venninne eller samtalepartner. Dersom hun deler det selv på et tidspunkt er det greit å ta opp, om ikke lat som ingenting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tror kanskje at Utøya-overlevende er i en egen klasse for traumatiserte, men det er de ikke. Kjenner en som var i Libanon f.ex, alkoholiker med flashbacks og mareritt, men man snakker ikke med han om det for det. Det er også de som har blitt utsatt for seksuelle overgrep i årevis, de som har mistet alle sine nærmeste i en bilulykke der de var eneste overlevende etc. Det er ikke bare Utøya-overlevende som er traumatiserte, men de er kanskje de man er mest nyskjerrige på og ønsker å vite hva som skjedde, fordi det er en så spesiell hendelse.

Anonymkode: 5c864...08f

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner flere som var på Utøya og som mistet venner i angrepet. Behandler dem som alle andre jeg kjenner. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, liljene skrev:

kanskje hun faktisk synes det er greit å snakke om det, og er usikker på hvordan hun skal gå frem. Det går jo an å spørre om hun er overlevende at du er usikker på hvordan du skal håndtere dette og rett og slett spørre hva hun tenker. 

 

NEI, NEI, NEI!

Anonymkode: 235a0...9a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal forholde deg til henne helt som før. At du har fått et oppheng på dette er jo ikke hennes skyld. Du vet jo ikke sikkert om hun har vært på Utøya engang, og uansett kan hun ha det bra nå for alt du vet. Kanskje hun er trist for noe helt annet, eller kanskje det bare er sånn øynene hennes ser ut. Det er ditt valg å høre på rykter og spinne historier om dette. Bare slutt.

Anonymkode: fea9e...1f5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fjor fikk vi en ny kollega her på kontoret. Vi er en liten bedrift.

Den nyansatte var etterlengtet hos alle fordi vi har manglet en i teamet vårt. 

Kollegaen er søt fin jente, hyggelig, høflig og kan jobben sin. Hun smatt rett inn i miljøet og ble satt pris på fra første stund. Det eneste jeg stusset over var at det var noe i øynene hennes som virket så trist.

I januar i får fikk vi vite via en kunde hos oss at hun overlevde fra 22 juli på Utøya. Hun overlevde ved å svømme men bestevenninnen hennes ble skutt og drept rett foran henne. Hun måtte visstnok bare hive seg i vannet og svømte helt til hun ble plukket opp av en båt. 

Etter at jeg fikk vite dette vet jeg ikke lengre hvordan jeg skal forholde meg til henne. Jeg leser bare om ulykken, har så lyst til å spørre henne om ting, har blitt redd for å snakke til henne om 100% jobbrel. ting. Føler meg så dum. Tror kanskje hun skjønner at jeg vet.

Noen tips, er det noen som kjenner noen fra Utøya, hva har dere gjort??

Anonymkode: 4f683...f12

Ja, det er ganske kjipe greier det som skjedde der :( Jeg hadde også en venn som var på Utøya, men han overlevde i det minste. Sitter i fengsel nå da men...

Anonymkode: 885b0...0f7

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hvertfall ikke skrevet om det på et åpent forum som nesten alltid kommer opp først ved Google-søk... 

denne tråden bør slettes. 

Anonymkode: f642a...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hvertfall ikke skrevet om det på et åpent forum som nesten alltid kommer opp først ved Google-søk... 

denne tråden bør slettes. 

Anonymkode: f642a...ae1

Hvorfor? Fordi noen ble drept på Utøya? Hvis man skulle sensurert alle slike tråder så hadde det blitt vanskelig å snakke om de fleste steder i verden.

Anonymkode: 9fad3...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Fordi noen ble drept på Utøya? Hvis man skulle sensurert alle slike tråder så hadde det blitt vanskelig å snakke om de fleste steder i verden.

Anonymkode: 9fad3...f95

Fordi det er veldig lett å kjenne igjen vedkommende basert på den detaljerte infoen!

Anonymkode: f642a...ae1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...