Gå til innhold

Er maleriet for stygt til å selges?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå blir jeg rørt, haha :-( Ja, det er mitt første bilde! Meningen bak bildet er vel meg selv, og hvordan det føles når den mørke siden av meg drar meg med inn i et dragsug av angst, sinne og nedstemthet. Det er på en måte mitt symbol over hvordan det er når jeg taper kampen mot den "onde" siden.

Har virkelig ikke prøvd å herme etter Munch, æresord!

 

TS

Anonymkode: 3cf61...1f7

OK, her er en kjapp (beroligende?) presisering: Å være inspirert av noen er noe helt annet (og mye mer stuerent) enn å herme etter noen. :) Det finnes vel ingen kunstnere som påstår at de ikke er inspirert av andre kunstnere. Da måtte de i så fall produsert kunstverkene sine i et kunstnerisk og kulturelt vakuum, og da hadde kunsten deres sannsynligvis blitt ganske uinteressant. :) 

Anonymkode: f2c84...dda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå blir jeg rørt, haha :-( Ja, det er mitt første bilde! Meningen bak bildet er vel meg selv, og hvordan det føles når den mørke siden av meg drar meg med inn i et dragsug av angst, sinne og nedstemthet. Det er på en måte mitt symbol over hvordan det er når jeg taper kampen mot den "onde" siden.

Har virkelig ikke prøvd å herme etter Munch, æresord!

 

TS

Anonymkode: 3cf61...1f7

Jeg tror deg! Å være inspirert eller ha er lignende uttrykk er heller ikke å herme. Alle kunstnere lar seg inspirere av en eller flere kunstnere når de lager bilder.
Om jeg skulle si det minner om en annen kunstner vil jeg heller si det er beslektet med Van Gogh. Spesielt Starry Night o.l. bilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå blir jeg rørt, haha :-( Ja, det er mitt første bilde! Meningen bak bildet er vel meg selv, og hvordan det føles når den mørke siden av meg drar meg med inn i et dragsug av angst, sinne og nedstemthet. Det er på en måte mitt symbol over hvordan det er når jeg taper kampen mot den "onde" siden.

Har virkelig ikke prøvd å herme etter Munch, æresord!

 

TS

Anonymkode: 3cf61...1f7

Og en ting til: Jeg synes du formidler dette veldig godt. Kanskje spesielt angsten, dessverre. Dessverre, fordi man må kjenne den så godt for å klare å formidle den så tydelig. Og den følelsen unner jeg ingen. 

Fortsett å male! Og ta vare på deg selv. :hug:

Anonymkode: f2c84...dda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent maler noen rare strekfigurer og legger de ut på facebookprofilen sin, og de blir solgt umiddelbart. Hun skriver ikke noe pris, det avtaler de på PM. 

Anonymkode: aa245...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg også om Munch. Jeg tror nok det er noen som vil ønske å kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at hvis du ønsker å drive med billedkunst, så bør du investere i bedre materialer. Når fargene er så blasse, så får det fort et amatøraktig preg. Jeg kan også se lerretet gjennom malingen din, og det er ofte et tegn på enten dårlige materialer eller dårlig teknikk. Du burde studere hvordan man tegner menneskekroppens proposjoner, det er noe med forholdene i underkroppen som føles ubehagelige. Og du burde også studere fargelære - for meg formidler ikke fargene det motivet skal forestille, det kjennes mer som motefarger du liker.

Jeg ser definitivt inspirasjon fra Munch, men det trenger ikke være en dårlig ting. Der er mange andre kunstnere, som var inspirert av ham. Men jeg syns kunst er bedre når uttrykket er personlig, gjennomtenkt og trent. Det er derfor det tar tid å bli kunstner. Det er derfor de jobber og studerer i årevis før de "finner seg selv". Det er ikke gjort på det første maleriet. Man blir ikke kunstner av å kjøpe noe utstyr på Søstrene Grene, og tro at man kan selge det første man gjør. Det blir som å synge en arie man har øvd på i dusjen, på Norske Talenter-audition, og så tro at man er operasanger. All kunst tar tid.

Jeg syns derimot det var et fint første forsøk, og du burde definitivt fortsette med det som hobby. Hvem vet? Kanskje det kan bli til noe? Og det skader jo ikke å prøve å selge det som amatørkunst på en slik "kjøp/selg/bytt"-side på facebook! Ser flere som prøver seg på den lokale siden jeg er medlem av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, bopera skrev:

Jeg syns at hvis du ønsker å drive med billedkunst, så bør du investere i bedre materialer. Når fargene er så blasse, så får det fort et amatøraktig preg. Jeg kan også se lerretet gjennom malingen din, og det er ofte et tegn på enten dårlige materialer eller dårlig teknikk. Du burde studere hvordan man tegner menneskekroppens proposjoner, det er noe med forholdene i underkroppen som føles ubehagelige. Og du burde også studere fargelære - for meg formidler ikke fargene det motivet skal forestille, det kjennes mer som motefarger du liker.

Jeg ser definitivt inspirasjon fra Munch, men det trenger ikke være en dårlig ting. Der er mange andre kunstnere, som var inspirert av ham. Men jeg syns kunst er bedre når uttrykket er personlig, gjennomtenkt og trent. Det er derfor det tar tid å bli kunstner. Det er derfor de jobber og studerer i årevis før de "finner seg selv". Det er ikke gjort på det første maleriet. Man blir ikke kunstner av å kjøpe noe utstyr på Søstrene Grene, og tro at man kan selge det første man gjør. Det blir som å synge en arie man har øvd på i dusjen, på Norske Talenter-audition, og så tro at man er operasanger. All kunst tar tid.

Jeg syns derimot det var et fint første forsøk, og du burde definitivt fortsette med det som hobby. Hvem vet? Kanskje det kan bli til noe? Og det skader jo ikke å prøve å selge det som amatørkunst på en slik "kjøp/selg/bytt"-side på facebook! Ser flere som prøver seg på den lokale siden jeg er medlem av. 

Enig i det med lerretet, men å si at proposjonene er feil er litt merkelig, for det er de også hos mange kjente kunstnere - om man skal se slik på det. Mener du at proposjonene til mannen i Skrik er perfekt, for eksempel? 

Rått bilde, TS!!

Anonymkode: f25d4...b2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det med lerretet, men å si at proposjonene er feil er litt merkelig, for det er de også hos mange kjente kunstnere - om man skal se slik på det. Mener du at proposjonene til mannen i Skrik er perfekt, for eksempel? 

Rått bilde, TS!!

Anonymkode: f25d4...b2c

Mannen i Skrik er en semi-abstrakt portrettering av en ikke-konkret følelse, åpen for hver og en å tolke. Den trenger ikke være riktig proposjonert. Når det er sagt, så er store deler av den meget riktig proposjonert. 

Motivet i TS sitt bilde derimot, er en konkret skikkelse omgitt av et semi-abstrakt landskap. Det er selvfølgelig opp til kunstneren om man ønsker en riktig proposjonert konkret skikkelse, men om man velger bort det, så må man være klar over at andre kan oppfatte bildet negativt pga. den anstrengte billedlige manifestasjonen av menneskekroppen.

Går man bort fra kroppens gylne snitt, så må man gjøre det på en måte som skaper et nytt gyllent snitt. Denne kroppen har ikke et gyllent snitt, og blir av den grunn stubbete og uklar. Jeg klarer ikke ta inn hele kroppen samtidig, fordi det er en disconnect mellom overkropp og underkropp. Derfor bør TS studere proposjoner, og når jeg tenker på det - reglene rundt det gyldne snitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids prøve. Hva ligger i bakgrunnen for bildet, altså hva tenkte du på da du malte bildet? Får assosiasjoner til både Van Gogh og Munch her. Men det skal mye til før man tjener mye som ukjent kunstner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bopera skrev:

Mannen i Skrik er en semi-abstrakt portrettering av en ikke-konkret følelse, åpen for hver og en å tolke. Den trenger ikke være riktig proposjonert. Når det er sagt, så er store deler av den meget riktig proposjonert. 

Motivet i TS sitt bilde derimot, er en konkret skikkelse omgitt av et semi-abstrakt landskap. Det er selvfølgelig opp til kunstneren om man ønsker en riktig proposjonert konkret skikkelse, men om man velger bort det, så må man være klar over at andre kan oppfatte bildet negativt pga. den anstrengte billedlige manifestasjonen av menneskekroppen.

Går man bort fra kroppens gylne snitt, så må man gjøre det på en måte som skaper et nytt gyllent snitt. Denne kroppen har ikke et gyllent snitt, og blir av den grunn stubbete og uklar. Jeg klarer ikke ta inn hele kroppen samtidig, fordi det er en disconnect mellom overkropp og underkropp. Derfor bør TS studere proposjoner, og når jeg tenker på det - reglene rundt det gyldne snitt.

Riktig, men nå må du også huske at det ble jo diskutert rundt Munch om hans malerier i det hele tatt kunne kalles kunst, på grunn av at han gikk imot det som var "riktig" for den tidsperioden. Og se hvor han er i dag?

Likevel, i mine øyne er det noe plaget og fengende med bildet til TS. Det er på en måte så uriktig, at det blir riktig. Enig med deg i proposjonene på den nakne kroppen, dog. 

Anonymkode: f25d4...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig, men nå må du også huske at det ble jo diskutert rundt Munch om hans malerier i det hele tatt kunne kalles kunst, på grunn av at han gikk imot det som var "riktig" for den tidsperioden. Og se hvor han er i dag?

Likevel, i mine øyne er det noe plaget og fengende med bildet til TS. Det er på en måte så uriktig, at det blir riktig. Enig med deg i proposjonene på den nakne kroppen, dog. 

Anonymkode: f25d4...b2c

Men det er jo viktig at man er mottakelig for kritikk. Jeg ser bare velmenende råd som åpenbart har en faglig tyngde. Man kan alltid finne eksempler som Munch eller Einstein for å fremme et poeng, men de fleste vil ikke følge de samme sporene som dem. Å bruke tid på å lære og utvikle ferdighetene sine er ikke et feiltrinn uansett område, selv i kreative yrker. 

Anonymkode: e45c5...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivmessig er det greit, men teknisk er det ikke noe særlig bra. Du vil ikke få solgt det for mer enn verdien av rammen og materialet, så trenger du penger er det smartere å finne seg en betalt jobb! Gå med aviser, butikk, vasking etc. Det finnes mange muligheter for den som vil!

Behold maleriet ditt selv. Du vil angre på å selge for et par hundrelapper!

Anonymkode: 1ac68...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir feil å dra inn det gylne snitt og pirking på teknikk og menneskekroppens proposjoner når TS er såpass klar på at hun er nybegynner og er i startgropa som hobbykunstner. Selvfølgelig er det mye man kan kritisere dersom man skal se på bildet med kunstfaglige briller, men her er spørsmålet om bildet kan selges og det kan det nok til rette kjøperen. Folk flest uten store kunnskaper innen kunst kjøper bilder de liker og tenker ikke så mye på hvor malinga, penslene og lerretet er kjøpt. Folk flest har heller ikke så store kunnskaper om f.eks. det gylne snitt, selv om man ubevisst tiltrekkes av bilder der komposisjonen er bygd på det gylne snitt. Man må se an sitt publikum og det tror jeg absolutt TS gjør. Jeg tror ikke hun forventer trampeklapp fra kunsteliten og høye salgspriser.
Fortsett med maling du, TS, og øv masse! Det jeg vil trekke fram som positivt med det du gjør er at du har en tanke bak kunsten din. Du ønsker å uttrykke noe og skape følelser i folk, og det er et veldig godt utgangspunkt! Fortsett med å male og prøv gjerne å selge maleriene dine. De du ikke får solgt kan du ha som dokumentasjon på utviklingen din etterhvert som du blir bedre. Og et lite tips: Å male fra fantasien kan være fint for å male ut følelser og tanker, men vil du utvikle deg bør du i tillegg øve deg på å se etter bilder og modeller og gjengi det du ser. Da vil også uttrykke i bildene malt etter fantasien bli bedre.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Motivmessig er det greit, men teknisk er det ikke noe særlig bra. Du vil ikke få solgt det for mer enn verdien av rammen og materialet, så trenger du penger er det smartere å finne seg en betalt jobb! Gå med aviser, butikk, vasking etc. Det finnes mange muligheter for den som vil!

Behold maleriet ditt selv. Du vil angre på å selge for et par hundrelapper!

Anonymkode: 1ac68...bdd

Hvor har TS sagt at hun trenger penger? Det er jo ikke uvanlig at folk har hobbyer som innebærer å lage noe som selges, selv om de ikke tjener særlig mye på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg faktisk solgt til tross for at det ikke er et teknisk bra bilde, og som er laget med middels kostbare materialer. Finner du rette kjøperen kan du absolutt selge bildet ditt!

11041670_10153096135606405_6024721443410

 

Anonymkode: 8b60e...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ardwinna skrev:

Jeg synes det blir feil å dra inn det gylne snitt og pirking på teknikk og menneskekroppens proposjoner når TS er såpass klar på at hun er nybegynner og er i startgropa som hobbykunstner. Selvfølgelig er det mye man kan kritisere dersom man skal se på bildet med kunstfaglige briller, men her er spørsmålet om bildet kan selges og det kan det nok til rette kjøperen. Folk flest uten store kunnskaper innen kunst kjøper bilder de liker og tenker ikke så mye på hvor malinga, penslene og lerretet er kjøpt. Folk flest har heller ikke så store kunnskaper om f.eks. det gylne snitt, selv om man ubevisst tiltrekkes av bilder der komposisjonen er bygd på det gylne snitt. Man må se an sitt publikum og det tror jeg absolutt TS gjør. Jeg tror ikke hun forventer trampeklapp fra kunsteliten og høye salgspriser.
Fortsett med maling du, TS, og øv masse! Det jeg vil trekke fram som positivt med det du gjør er at du har en tanke bak kunsten din. Du ønsker å uttrykke noe og skape følelser i folk, og det er et veldig godt utgangspunkt! Fortsett med å male og prøv gjerne å selge maleriene dine. De du ikke får solgt kan du ha som dokumentasjon på utviklingen din etterhvert som du blir bedre. Og et lite tips: Å male fra fantasien kan være fint for å male ut følelser og tanker, men vil du utvikle deg bør du i tillegg øve deg på å se etter bilder og modeller og gjengi det du ser. Da vil også uttrykke i bildene malt etter fantasien bli bedre.

Hvor har TS sagt at hun trenger penger? Det er jo ikke uvanlig at folk har hobbyer som innebærer å lage noe som selges, selv om de ikke tjener særlig mye på det.

Hun sier det i innlegg nr 5... 

og det er strengt tatt ikke vanlig å lure på om man kan selge sitt første forsøk på maleri. Da handler det ikke om å kose seg med hobbyen, virker mer som noen som tror de kan tjene lettvinte penger. Reality check, veldige få av alle de jeg kjenner som maler på hobbybasis klarer å få solgt noe selv med innsats! De fleste selger med tap, så det handler mer om å lage plass i huset så de kan male mer enn å tjene noe. 

Anonymkode: 1ac68...bdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier det i innlegg nr 5...

Anonymkode: 1ac68...bdd

Ok beklager det hadde jeg oversett.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

og det er strengt tatt ikke vanlig å lure på om man kan selge sitt første forsøk på maleri. Da handler det ikke om å kose seg med hobbyen, virker mer som noen som tror de kan tjene lettvinte penger. Reality check, veldige få av alle de jeg kjenner som maler på hobbybasis klarer å få solgt noe selv med innsats! De fleste selger med tap, så det handler mer om å lage plass i huset så de kan male mer enn å tjene noe. 

Anonymkode: 1ac68...bdd

Det er kanskje litt uvanlig å prøve å selge sitt første bilde, og spesielt om man har ambisjoner om å tjene penger på det, men det betyr ikke at man skal gi opp før man har prøvd. Det verste som kan skje er at det ikke blir solgt, noe som er "reality check" nok.

De fleste som skaper noe som en del av en hobby og selger produktene sine, går i tap ja. Det var også det jeg skrev; de tjener ikke særlig penger på det. Men om TS har lyst til å prøve å få solgt bildene sine for penger så må hun da hjertens få lov til det. Er hun heldig treffer hun akkurat rette kjøper(e) som er villig til å betale noen hundrelapper for å ha akkurat hennes bilde på veggen. Det vet hun ikke før hun har prøvd.

For å si det sånn: da jeg var første året på videregående hadde vi OD-prosjekt der vi laget Masai-smykker og solgte fra stand på gata til inntekt for en veldedig sak. Jeg hadde tegnet et enkelt bilde av en Masai-kvinne på A4 tegnepapir, med lignende smykke rundt halsen der ansiktet var i sorthvitt og smykket var i farger. Dette skulle egentlig bare være til illustrasjon på standen, men det kom en dame og spurte hva vi skulle ha for bildet. Jeg hadde jo ikke anelse så jeg bare ba om 200 kr. Det betalte hun gladelig, for hun likte bilde veldig godt. Det var selvfølgelig flaks og vi fikk bare 200 kr for det (som gikk til OD), men det viser at treffer man rette kjøperen kan man nesten selge hva som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du jo digitalisere bildet og lage plakater av det. Finnes flere salgssider, for eksempel society 6 eller hva det heter :)

Anonymkode: becf4...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/26/2017 den 18.59, AnonymBruker skrev:

En bekjent maler noen rare strekfigurer og legger de ut på facebookprofilen sin, og de blir solgt umiddelbart. Hun skriver ikke noe pris, det avtaler de på PM. 

Anonymkode: aa245...796

Fra Alta?

Anonymkode: 7db08...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Wow! Bildet er faktisk litt Munch'sk, hvis en kan bruke den betegnelsen. Jeg likte bildet kjempegodt og jeg synes det er flott nok til å selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...