Gå til innhold

Utrolig vanskelig valp :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en god del problemer med valpen min. Han er 9 uker og har bodd hos oss i litt over en uke. Dette er min første hund men jeg har vokst opp og passet mange hunder (og valper) tidligere. 

Det første jeg la merke til var kroppsspråket hans. Han går rundt i leiligheten her som om han eier stedet. Jeg har aldri sett på maken hos en liten valp. Han stopper opp mange ganger om dagen med en stiv kropp og stirrer meg i senk. Og det er ikke et nyskjerrig blikk - hvis jeg prøver å kosesnakke til han og prøver å få han til å komme bare fortsetter han med stirringen. Jeg er klar over at dette kan bli sett på som en trussel i hundespråket så jeg prøver å ikke se tilbake på han. Noen ganger kan han komme med et lite "voff" etter at han har "vunnet".

En annen ting er at han aldri vil være med oss - han ligger alltid for seg selv og er ikke glad i kos. Når jeg har prøvd å kose med han, bare går han vekk. Vi har øvd masse på "kom" i forskjellige scenarioer hele uka og jeg har alltid med noe godt - pølse, fisk o.l. Men han kommer kun når han SER at det er en godbit han kan ta, ellers ser han bare dumt på meg selvom jeg prøver å gjøre meg morsom/interessant eller gjemme meg. 

En annen ting han gjør er at han knurrer på meg. Jeg må bære han opp og ned trappa når han skal ut. Hvis han ikke vil inn igjen når vi skal inn knurrer han i det jeg løfter han. Noen ganger kan han også bite etter meg. Dette gjelder ikke bare når jeg bærer han, men også hvis jeg nærmer meg kongen hans eller noe annet han føler at han eier. Dette har gjort at jeg til tider er litt nervøs når jeg skal løfte han. Jeg vet at han mest sannsynlig kan merke at jeg er nervøs men jeg er virkelig redd for at han kommer til å bite meg ordentlig hardt. 

Jeg merker det når han leker med andre hunder at han er svært dominant. Dvs han prøver alltid å hoppe på dem og klatre på ryggen deres. Han logrer litt dog, når han er med andre hunder men aldri med meg uansett hvor mye jeg prøver å leke med han og dulle med han. Når jeg legger meg på gulvet for å komme på hans nivå plasserer han potene og hele kroppen på ansiktet mitt på en veldig dominerende måte. 

Denne valpen kom fra en god oppdretter med temperament testing og gode linjer. Jeg har møtt begge foreldrene og de var fantastiske. Gode og snille og veldig kosete. Valpen min virker som det motsatte. Jeg er så lei meg og bekymret. Noen som har opplevd noe lignende? Jeg hadde håpet at valpetiden i det minste skulle bli litt hyggelig. Jeg føler at valpen hater meg. 

Anonymkode: 87230...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han høres utrolig kul ut. Men også hard. En perfekt hund for en som vil ha en hund som er tøff nok for konkurranser ol. Men kanskje for tøff for deg? 

Ta en telefon til oppdretter. Det er første bud. Det kan være de hadde flere interessente på valpekullet og kan gi denne videre til noen som trenger litt tøffere hunder. 

Og så leter du videre etter en mykere hund. 

Skal man gi opp en hund så gjør det så fort som mulig. 

Men valpetiden er ikke lett. Det er et jævla slit som regel. 

Anonymkode: a4ef6...817

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, holhel11 skrev:

Shiba Inu. 

Det er en veldig selvstendig rase du har fått deg. De er også reserverte ovenfor fremmede. Det tar tid å vinne en slik hunds vennskap. Den vurderer deg først før den godtar deg som en venn. 

Anonymkode: a4ef6...817

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo valgt en rase som skal ha sterkt kroppspråk og ofte kan være litt dominerende. Hvis du i tillegg har fått den "tøffeste" valpen i kullet er det ikke rart det blir mye. Hvorfor valgte du denne rasen? Jeg spør ikke for å dømme deg, men for å finne ut om du egentlig har gjort rett valg eller ikke. 

Anonymkode: 4f85b...01e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, holhel11 skrev:

Shiba Inu. 

Glemte du å lese deg opp på rasen før du skaffet deg valp? Dette regnes av mange ikke som en førstegangshund.

Anonymkode: 8923e...eba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Glemte du å lese deg opp på rasen før du skaffet deg valp? Dette regnes av mange ikke som en førstegangshund.

Anonymkode: 8923e...eba

Det tenkte jeg på også. Ikke rart folk får problemer når de ikke leser seg opp på rasen før de går til anskaffelse av en valp. 

Anonymkode: d0b86...ab8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje den høres usikker ut jeg, litt utrygg på dere og situasjonene rett og slett. Snakk med oppdretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud: Oppførselen til valpen har ingenting med dominans å gjøre. En valp dominerer ikke, og en hund eller en rase kan heller ikke "være" dominant. Dominans er situasjonsbetinget mellom to individer, ikke noe man "er". 

Shiba Inu er som andre sier en selvstendig rase. Valpen liker ikke å bli håndtert (knurrer når du løfter den) og virker også som om den har ressursforsvar (knurrer når den har ressurser som tyggebein/leker).

Jeg vil anbefale et valpekurs evt privattimer hos noen som bruker oppdaterte treningsmetoder, siden det er mye her som det er vanskelig å ta skriftlig på et forum. 

Men et par punkter:
 

1. Ikke ha godbiter synlig sånn at valpen kan se om du har dem eller ikke. Siden det er en selvstendig valp, belønn MYE (med godbiter og lek) frivillig kontakt og innkalling. Mye! Med skjulte godbiter.

2. Tren håndtering. Hvis du nå går frem med holdningen om at "dette må den bare tåle" så kan du verste fall ende opp med en hund som gjør mer enn bare å knurre, og det er særdeles lite trivelig. Bruk igjen masse godbiter og gå frem svært gradvis slik at den får positive assosiasjoner til å bli håndtert.

3. Aldri ta fra den tyggebein/leker den har, lær den å bytte. (Gi den noe den har bare litt lyst på og frist med noe den har enda mer lyst på. Når den av seg selv slipper det den har, så får den det du har i stedet for).

4. Ikke la valpen bølle andre valper. Den er ikke dominant, men antagelig litt "bøllete", noe den ikke bør få lov til å være. Ikke kjeft, bare rolig fjern den fra den andre valpen så den lærer at om den bøller så får den ikke leke mer.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Hunden din er ikke "dominant", den er redd, og du må bruke tid på å vinne tilliten dens. Mulig den er litt dårlig sosialsert fra oppdretter og derfor litt usikker på mennesker. Her er det bare å kjøre på med godbiter, og la den velge selv hva den vil være med på. Du må IKKE løfte valpen opp mot dens vilje, da blir den bare reddere! Og det at den rir på andre valper kan også være stress.

Les deg opp om dominans-myten, den er nettopp det - en myte. Denne videoen er utrolig bra:

https://urskola.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar

Kan også anbefale boken Valpen Flytter Hjemmefra, og bøker av Turid Rugaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dere har hentet valpen på et dårlig tidspunkt. 

 

Sitat

Overtagelse når valpen er 6-7 uker?

Dette er den perioden da de har den sterkeste bindingen til sted og individer der de er født, og de burde derfor absolutt ikke flyttes i den 
alderen. Blir de tatt vekk fra sitt opprinnelige miljø kan resultatet bli store 
forstyrrelser, som kan gjøre dem alvorlig ustabile (Elliot& Scott 1961).
 
I den alderen kan forstyrrelser og stress føre til alvorlige forstyrrelser i 
utviklingen, og fortsette å utvikle seg til atferdsproblemer. Å tas vekk fra sitt miljø i den alderen har en negativ effekt på valpens fysiske helse, og vil senere, som voksen, vise større grad av problemer som bjeffing, frykt og nervøsitet, lydsensitivitet, vokting, oppmerksomhetssøking og destruktiv 
atferd (Pierantoni et al. 2011)
 
I den alderen har de ingen mulighet til å bli renslige. De vil gjøre fra seg 
der de er, uten hensyn til hvor de befinner seg, og har ingen fysisk mulighet for å velge.

Overtagelse når valpen er 8 uker?

Ved 8 uker har valpene en fryktperiode, og bør absolutt ikke bytte hjem akkurat da.  
Det kan gi store traumer og samme negative effekter som nevnt ovenfor.
Etter 8 uker utvikler det seg betydelig mindre grad av de nevnte problemene, og ved 8,5 ukes alder er de fleste valper neuromuskulært klare til å velge hvor de vil gjøre fra seg.

Overtagelse når valpen er 8,5 - 12 uker?

8,5 - 12 uker er på alle mulige måter den beste alderen for å flytte til nye eiere. 

Innen den aldersrammen vil det være individuelle forskjeller, slik at noen kan dra så tidlig som 8,5 til 10 uker, men de aller fleste vil være tjent med å vente til 10 - 12 uker. For en mental og fysisk sunn oppvekst med minst mulig problemer bør nye valpeeiere sørge for at de får valpen i denne alderen, og ikke lar seg lure til å hente valpen for tidlig.

http://www.turid-rugaas.no/leveringstid---naringr-boslashr-valpen-hentes.html

Anonymkode: 3f752...9b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om dere har hentet valpen på et dårlig tidspunkt. 

 

http://www.turid-rugaas.no/leveringstid---naringr-boslashr-valpen-hentes.html

Anonymkode: 3f752...9b0

Nei, med unntak av Rugaas så anbefaler de aller fleste at man henter valp ved 8 ukers alder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en Shiba eller Basenji du har skaffet deg? Men du har en valp, de er litt rare. Meld deg på valpekurs og få hjelp fra starten av om du er usikker på hvordan du skal håndtere det. Men en valp er aldri født domintant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kunne jeg faktisk gjette kun ofra introteksten din at det var snakk om en shiba :P

Det er en fantastisk rase, men valpe- og unghundstiden er en skikkelig utfordring. Jeg sitter på mobil, så orker ikke skrive så langt nå, men om du ønsker kan du sende meg en pm her, eller søke opp Marita Sørensen på Facebook (profilbilde er en stor, grå hund med ryggsekk). Vet ikke hvor i landet du er, men flere steder i landet har shibakklubben lokalgrupper hvor det arrangeres fellesturer og man hjelper gjerne hverandre med forskjellige ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mye av det du forteller her er alarmerende, så jeg anbefaler at du henter inn en hundeterapaut som kan hjelpe deg å vurdere dette før det går galt. Tenker spesielt på at han ikke er kosete/leken, stirringen, og at han reagerer så negativt på håndtering. Dette er ikke normalt for en så liten valp, og bør taes tak i med en gang. 

Anonymkode: d7e5f...4bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du har høres ut som en helt normal djevel... unnkyld, jeg mener shibavalp.

Det første jeg la merke til var kroppsspråket hans. Han går rundt i leiligheten her som om han eier stedet. Jeg har aldri sett på maken hos en liten valp.

Det gjør han fordi han eier stedet ;) Shiba har ofte noe som i miljøet kalles "shiba mind control", de forventer at du skjønner hva de vil bare med å stirre på deg. Min står som en statue å stirrer om han er sulten, om han vil ut eller om han vil leke. Samme blikket, jeg må bare gjette hva han vil. Om du ikke skjønner/ignorerer så kan det etterhvert komme et frustrasjonsbjeff. Det har ingenting med å vinne å gjøre. Det er en rase som er kjent for å bjeffe lite, fordi de som oftest bruker andre måter å kommunisere på... som å stirre tomt ut i lufta.

En annen ting er at han aldri vil være med oss - han ligger alltid for seg selv og er ikke glad i kos. Når jeg har prøvd å kose med han, bare går han vekk.

Også ikke unormalt for en shiba. Noen er kosete, noen avskyr kos og noen er sånn midt i mellom. Her vil jeg anbefale deg at du "lærer" han å kose. Hold han på fanget og ikke slipp han ned igjen før han er rolig. Tvangskos er en fin greie. Du har ikke en unormal valp selv om han ikke ønsker kos, men det er viktig å ikke ignorere han fordet om. Håndtering er alfa og omega med denne rasen.

Vi har øvd masse på "kom" i forskjellige scenarioer hele uka og jeg har alltid med noe godt - pølse, fisk o.l. Men han kommer kun når han SER at det er en godbit han kan ta, ellers ser han bare dumt på meg selvom jeg prøver å gjøre meg morsom/interessant eller gjemme meg.

Selv måtte jeg gi opp etterhvert. Jeg har min løs på tur i skogen da han følger etter meg når vi går tur, men innkallinga er vel 50/50. Mange shiba er ikke veldig motiverte av godbiter, men mange av de har et heidundrende jaktinnstinkt. Så du kan jo f.eks prøve å få tak i en kul pipeleke som du KUN bruker i innkalling. Pip i vei med den og kast den bak deg så han må løpe forbi deg for å komme til den, og sleng på en "kom" når du ser han faktisk er på vei. Man må være litt kreativ for å finne en bra belønning. Jeg prøvde den "gjemme seg bak et tre" metoden med min.. jeg trur han tenkte "åh, mamsen er borte.. da får jeg vel bare klare meg selv da"

En annen ting han gjør er at han knurrer på meg. Jeg må bære han opp og ned trappa når han skal ut. Hvis han ikke vil inn igjen når vi skal inn knurrer han i det jeg løfter han. Noen ganger kan han også bite etter meg. Dette gjelder ikke bare når jeg bærer han, men også hvis jeg nærmer meg kongen hans eller noe annet han føler at han eier. Dette har gjort at jeg til tider er litt nervøs når jeg skal løfte han. Jeg vet at han mest sannsynlig kan merke at jeg er nervøs men jeg er virkelig redd for at han kommer til å bite meg ordentlig hardt.

Dette derimot høres ut som det kan bli et problem om du ikke tar tak i det. Husk at valpebiting er helt normalt, det var flere ganger jeg GRÅT meg i søvn og lurte på hva i alle dager som gikk igjennom hodet mitt da jeg tenkte at jeg kunne håndtere en shiba! Jeg tenker den knurringa når han ikke vil inn og den knurringa med en ressurs er to helt forskjellige ting, den første trur jeg ikke er noe som ikke vanlig håndtering kan løse, men angående den andre så vil jeg nok se om jeg finner noe lesestoff om ressursforsvar, evt. hører med de på valpekurset hvordan dere trener på det.

Jeg merker det når han leker med andre hunder at han er svært dominant. Dvs han prøver alltid å hoppe på dem og klatre på ryggen deres. Han logrer litt dog, når han er med andre hunder men aldri med meg uansett hvor mye jeg prøver å leke med han og dulle med han. Når jeg legger meg på gulvet for å komme på hans nivå plasserer han potene og hele kroppen på ansiktet mitt på en veldig dominerende måte. 

Han er ikke dominant, han er en valp på valpelisens som tuller rundt. Om du ser at de hundene han leker med blir ukomfortable, så plukk vekk valpen og ikke slipp han igjen før han har roet seg ned. De må ofte lære seg å leke fint, og i denne alderen så vil mange voksne hunder ikke si ifra til valpene (derav valpelisens), så det er da din jobb. Min var vel godt over året før han logret for første gang, han har blitt mer og mer "følsom" med alderen. Nå er han snart syv og et skikkelig lykketroll. Fortsett å lek og dull med han du, min teori er at mange shibaer ikke føler behov for å vise følelser til flokken sin, for de vet jo hvor de har deg, mens de for andre føler for å signalisere litt mer.

Denne valpen kom fra en god oppdretter med temperament testing og gode linjer. Jeg har møtt begge foreldrene og de var fantastiske. Gode og snille og veldig kosete. Valpen min virker som det motsatte. Jeg er så lei meg og bekymret. Noen som har opplevd noe lignende? Jeg hadde håpet at valpetiden i det minste skulle bli litt hyggelig. Jeg føler at valpen hater meg. 

Husk at forskjellen på valp og voksen er uendelig stor. Overlever du valp- og unghundstadiet, trener på det begynnende ressursforsvaret og øver masse på håndtering (tafs på poter, løft og styr, sjekk tenner, PUSS tenner, vær fysisk i leken), så er sjansen stor for at du ender opp med en helt fantastisk hund. Valpetid er ikke hyggelig, om noen sier at den er det så har de glemt hvordan det var å ha valp - uansett rase! Det er tenner og tiss og bæsj og hull i klær og småsår over alt.

Jeg er enig i at det er ting her som må tas tak i, men jeg tror nok at et vanlig valpekurs vil være mer enn nok. Jeg synes alle, uavhengig av rase burde ta hunden med på valpekurs ;) Men det er kanskje ekstra viktig når man har shiba.

Still disse spørsmålene i den første gruppen jeg linker til under her. Da vil du nok få den hjelpen du trenger :)

Shiba Norden på Facebook

Østlandshibaer på Facebook (om du er herfra, finnes også for nord-Norge, vestlandet og sørlandet).

11265323_10205824972558716_1461621810758522638_n.jpg.e9c9484b3e24fca543a4cb064ddfa17d.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎02‎.‎2017 den 19.39, Tabris skrev:

Første bud: Oppførselen til valpen har ingenting med dominans å gjøre. En valp dominerer ikke, og en hund eller en rase kan heller ikke "være" dominant. Dominans er situasjonsbetinget mellom to individer, ikke noe man "er". 

Shiba Inu er som andre sier en selvstendig rase. Valpen liker ikke å bli håndtert (knurrer når du løfter den) og virker også som om den har ressursforsvar (knurrer når den har ressurser som tyggebein/leker).

Jeg vil anbefale et valpekurs evt privattimer hos noen som bruker oppdaterte treningsmetoder, siden det er mye her som det er vanskelig å ta skriftlig på et forum. 

Men et par punkter:
 

1. Ikke ha godbiter synlig sånn at valpen kan se om du har dem eller ikke. Siden det er en selvstendig valp, belønn MYE (med godbiter og lek) frivillig kontakt og innkalling. Mye! Med skjulte godbiter.

2. Tren håndtering. Hvis du nå går frem med holdningen om at "dette må den bare tåle" så kan du verste fall ende opp med en hund som gjør mer enn bare å knurre, og det er særdeles lite trivelig. Bruk igjen masse godbiter og gå frem svært gradvis slik at den får positive assosiasjoner til å bli håndtert.

3. Aldri ta fra den tyggebein/leker den har, lær den å bytte. (Gi den noe den har bare litt lyst på og frist med noe den har enda mer lyst på. Når den av seg selv slipper det den har, så får den det du har i stedet for).

4. Ikke la valpen bølle andre valper. Den er ikke dominant, men antagelig litt "bøllete", noe den ikke bør få lov til å være. Ikke kjeft, bare rolig fjern den fra den andre valpen så den lærer at om den bøller så får den ikke leke mer.

Kommer med fasiten du da? Jeg må le litt av behovet ditt for å forklare oppførselen til en valp som er høy på seg selv med noe annet enn dominans. Joda vi har alle hørt den oppdaterte hundepsykologipåstanden "dominans finnes ikke". Men det er alltid en eller to i kullet som er bøllete som du sier, (må for all del ikke bruke begrepet dominans), og det er den valpen som alltid vinner diskusjoner, er først i matfatet og er pågående og frekk mot søsknene sine. Typ legger haka på skulderen, og går rett på når de hilser i stedet for å gå i en høflig bue.

Ts; hva fikk du vite om kullet før du valgte valp, ble du bare tildelt en valp?

Anonymkode: bb918...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer med fasiten du da? Jeg må le litt av behovet ditt for å forklare oppførselen til en valp som er høy på seg selv med noe annet enn dominans. Joda vi har alle hørt den oppdaterte hundepsykologipåstanden "dominans finnes ikke". Men det er alltid en eller to i kullet som er bøllete som du sier, (må for all del ikke bruke begrepet dominans), og det er den valpen som alltid vinner diskusjoner, er først i matfatet og er pågående og frekk mot søsknene sine. Typ legger haka på skulderen, og går rett på når de hilser i stedet for å gå i en høflig bue.

Ts; hva fikk du vite om kullet før du valgte valp, ble du bare tildelt en valp?

Anonymkode: bb918...1c1

Dominans finnes så absolutt! Dominans er en avklart rangordning mellom to individer når det gjelder hvem av dem som har forrang til en ønsket ressurs. Dvs, at dominans betyr en allerde avklart ordning, dominans betyr at det ikke er noen diskusjon eller krangel. Så hvis to individer ønsker samme ressurs, så vil den som er dominant få den UTEN noen konflikt

Valper er for unge til dette, valper er babyer. 

Du trenger ikke ta mitt ord for det, min definisjon er den samme som zoologer/etologer bruker.

Endret av Tabris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...