Gå til innhold

Får du jobbhenvendelser på SMS, Messenger o.l.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I min nye jobb får jeg stadig vekk beskjed på Facebook/messenger eller SMS for eksempel når noen andre på jobb er syke, eller andre ting som har med jobben å gjøre (jeg har ikke noe personalansvar, men har blitt lagt til i diverse fellesmeldinger og sånt, og får også sendt ting kun til meg). Det forventes tydeligvis at jeg både skal følge med og svare på det jeg får beskjed om, for hvis jeg feks. ignorerer en messenger-melding er det enkelte som venter en halvtime-time og deretter sender akkurat samme teksten på SMS...

Er dette vanlig? Og er det vanlig å synes at dette er helt greit?

Jeg synes tvert imot at det er litt irriterende... Jeg får jo ingen lønn for å bruke fritiden min på å tenke på jobben, og jeg har ingen interesse av mine kolleger utenfor tidsrommet mandag-fredag 8:00-15:30. Når noen feks. er borte fra jobb blir det mer å gjøre på oss andre, og jeg merker at jeg kan bli litt stresset av å få påminnelser om at "i morgen.." blir det ekstra arbeidsbelastning.

Anonymkode: 49db7...35d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest canacas

Ja, men jeg er leder og forventes å være tilgjengelig. Har dekket telefon og bredbånd for dette, og lønnes i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker alle på jobben måtte laste ned whatsapp fordi sjefen ville lage en en felles gruppe. ETTER dette var det som et helevete for meg. Jobbet en gang i uken og fikk ørten meldinger HVER DAG. Og alle måtte lese at de hadde lest og forstått. SLITSOMT.

 

Dette var i en klesbutikkkjede.

Anonymkode: 07d2d...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får henvendelser om ekstravakter, personalmøter osv på SMS - da sjefen har dårlig erfarig med mail (folk ser det ikke osv). I tillegg er det veldig greit for oss som jobber sjelden - da vi gjerne ikke får med oss lapper som er hengt opp og meldinger som ligger på kontoret. Jeg syns det er helt greit, men det er jo bare et par ganger i uka da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du si ifra at jobbhenvendelser kun besvares på e-post, og evt. sms hvis det er noe viktig. Fellesmeldinger kan du melde deg ut av. Det er ikke noe galt i å bruke en plattform som Facebook for slik informasjonsutveksling, men det er jo ikke et krav til det (om så er det fryktelig useriøst).

Anonymkode: cbbb9...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har en gruppe på facebook. Men det er en salig blanding av jobbting og mere personlige ting. Ble lagt til der fordi jeg er av lederne. Synes det er stressende, men kan liksom ikke melde meg ut heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vel både facebook-gruppe og facebook-chat. Jeg leser ingen av dem, og hvis de vil noe så ringer de. Bruker mer tid til å snakke med kollegaer på telefon enn i det virkelige liv.

Jeg foretrekker egentlig SMS, da vet jeg at jeg får meldingen (kan gå en uke mellom hver gang jeg sjekker facebook) og så forstyrrer det meg ikke.

2 timer siden, canacas skrev:

Ja, men jeg er leder og forventes å være tilgjengelig. Har dekket telefon og bredbånd for dette, og lønnes i tillegg. 

Min arbeidsgiver vil dekke min telefon, men blir ikke det bare dyrt mtp fordelsbeskattingen? Virker billigere å bare ha egent abonnement. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Vi har vel både facebook-gruppe og facebook-chat. Jeg leser ingen av dem, og hvis de vil noe så ringer de. Bruker mer tid til å snakke med kollegaer på telefon enn i det virkelige liv.

Jeg foretrekker egentlig SMS, da vet jeg at jeg får meldingen (kan gå en uke mellom hver gang jeg sjekker facebook) og så forstyrrer det meg ikke.

Min arbeidsgiver vil dekke min telefon, men blir ikke det bare dyrt mtp fordelsbeskattingen? Virker billigere å bare ha egent abonnement. 

Hvordan blir det dyrere tenker du? Dekket 1000,- og skatter av 366,- eller betaler 1000,- selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men har lederstilling. Det er mail (push), telefoner og meldinger hver dag og til alle døgnets timer. 

Plager meg lite. Jeg ser, og basert på hva det gjelder - tar jeg tak i det/skriver det på td listen for senere/ignorerer. Det er derfor ute av hodet det øyeblikket jeg har lest mail/beskjed og puttet det i riktig "boks". Forbinder ikke dette med stress i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...