Gå til innhold

Kinesere som steker gammel gris til middag hver eneste dag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I etasjen under så bor det et ektepar som kommer fra et annet land. (Det har forsåvidt ingenting å si men)
Problemet er at hver eneste dag så steker de mat som stinker helt for jævlig. Lukter gammel purke og jeg begynner å gå lei.

Det er virkelig ikke greit å gå kvalm hele dagen bare pga naboene skal lage mat. Er det frekt å si i fra? At jeg for eksempel ringer på å spør hvilke middager de lager som lukter sånn, og om de kanskje kan ta litt hensyn til oss andre som bor der.  Er det ok?

Har ikke snakket med mine andre naboer og derfor vet jeg ikke hva de synes. Skulle jeg snakket med de, sånn at vi kanskje kunne banket på alle sammen? :wink: Jeg vet at det er mye jeg bør godta når jeg bor i blokk, men når det går utover hverdagen så må det gå an å si ifra.

Anonymkode: 7d5ad...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stinker det ut i fellesgangen og/ eller trappeoppgangen, er det muligens noe galt med ventilasjonen i bygget. Da er det dette som bør tas tak i og få utbedret. Bor du i borettslag? I så fall ta det opp med styret i ditt borettslag, og hør om ventilasjonsanlegget kan forbedres.

Anonymkode: 4328b...2da

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw

Hvordan vet du at det er gammel gris de steker?

Anonymkode: 4328b...2da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en av de tingene man må finne seg i om man skal bo kloss oppi andre mennesker.

Anonymkode: 41ab8...38d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare på takknemligheten, over å slippe og måtte forholde meg til "grise-stekende kinesere" :engel:

 

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gå flere sammen er veldig ufint. Stå nå for dine egne meninger, ring på til de og forklar situasjonen din og spør om dere kan finne en løsning som begge kan være fornøyd med. 

Bor man tett må man av og til godta at de rundt ikke gjør som man vil. Noen steker gris, andre har høylytt sex hver bidige dag. Noen har små barn som nettopp har lært seg å løpe og som tramper hardt over gulvet. 

Anonymkode: 868bc...e7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må borettslaget ta tak i ventilasjonen. Blir for dumt å "tvinge" voksne folk til å forandre middagsvanene sine.

Anonymkode: 18336...a70

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er noe du får gjort med dette, ut over å ta opp dårlig ventilasjon med styret (evt. flytte) Hva skal denne familien liksom gjøre, lære seg å lage (og like) norsk mat? Skal du stille opp på døra deres med en kokebok med oppskrifter på "akseptable" matretter? 

Dette med (vond) lukt i oppgangen er jo en gjenganger i blokker hvor det bor mange innvandrere. Vi liker ikke matlukten deres, og de liker sikkert ikke maten vi lager heller. Jeg ville flyttet. 

Anonymkode: 97aef...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lukten av gammel sau er aldeles forskrekkelig. Tror jeg skal nekte naboene å lage får-i-kål og pinnekjøtt. Jepp. God plan!

Matlaging (og lyden av unger) må man faktisk bare leve med tenker jeg. Men ikke noe i veien for å be styret sjekke om det er noe galt med ventilasjonen. I blokka hos oss er det ikke lovlig å koble kjøkkenvifte til ventilasjonsanlegget (kun kullfilter), men hadde noen gjort det hadde jo matlukten spredd seg i hele blokka.

Anonymkode: 734ba...8a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesere vet at maten de lager lukter. Kinesere som har råd til det lager et minikjøkken inni kjøkkene som brukes til matlaging som lukter. Så de synes selv at det lukter.

Si ifra til de, kinesere er pragmatiske og finner som regel en løsning.

Eller så kan de sette seg på bakbena og kjøre full krangel, men da er du for så vidt bare tilbake til utgangspunktet.

Anonymkode: 3427b...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - du skal ikke si noe som helst til dem.  Dette tar du opp med styrer pga ventilasjonen.  Folk som lager sterk krydret mat (indisk, pakistansk, kinesisk osv)  lukter og da lukter det inni huset også. Men de bor i et demokrati hvor de får lov å lage hva som helst de vil.  Du må enten blir vant til det, eller åpne vinduene dine og bruke duftlys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/26/2017 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Det er virkelig ikke greit å gå kvalm hele dagen bare pga naboene skal lage mat.

Anonymkode: 7d5ad...c33

Selvsagt ikke!

Du har dine rettigheter, og der hvor dine nesebor begynner, slutter andre sine.

Slå deg isammen med en gjeng sutre-kjerringer du, og konfronter dem på døra med at maten deres lukter vondt.

Lag noen plakater, skriv noen slagord ("Nei nei kinamann, reis tilbake til ditt land") og ta med dere ungene deres og fortell dem at hvis de ikke ser leie seg ut og bebreidende, så får de ikke godteri på lørdag.

Hjelper ikke det så får du ta det opp i ekstraordinært bostyremøte, eventuelt skrive til avisa.

Eller ringe politiet på 112 og forklare situasjonen helt til de forstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.2.2017 den 0.40, AnonymBruker skrev:

I etasjen under så bor det et ektepar som kommer fra et annet land. (Det har forsåvidt ingenting å si men)
Problemet er at hver eneste dag så steker de mat som stinker helt for jævlig. Lukter gammel purke og jeg begynner å gå lei.

Det er virkelig ikke greit å gå kvalm hele dagen bare pga naboene skal lage mat. Er det frekt å si i fra? At jeg for eksempel ringer på å spør hvilke middager de lager som lukter sånn, og om de kanskje kan ta litt hensyn til oss andre som bor der.  Er det ok?

Har ikke snakket med mine andre naboer og derfor vet jeg ikke hva de synes. Skulle jeg snakket med de, sånn at vi kanskje kunne banket på alle sammen? :wink: Jeg vet at det er mye jeg bør godta når jeg bor i blokk, men når det går utover hverdagen så må det gå an å si ifra.

Anonymkode: 7d5ad...c33

Kinesere en plass, "et annet land" en annen plass. Gammel gris? Hvordan vet du det? 

Anonymkode: 95f86...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...