Gå til innhold

"Perfekte" hunderasen for deg"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vet man egentlig hva den "perfekte" hunderasen for deg er? Det finnes en jungel av hunderaser der ute og det holder bare ikke å si gjeterhunder, eller spisshunder eller selvskapshunder siden det finnes haugevis av hunderaser som er ganske like i gemytt og væremåte.

Hvis man driver med gjetning av sauer så sier det seg selv at man ikke skal skaffe en chihuahua. Hvis man driver med jakt på fugler så skaffer man seg heller ikke en grand danois. 

Men hvordan velger man den "perfekte" hunderasen som passer best for deg i samme formål med hunden feks. Trekkhunder. Det finnes jo mange trekkhundraser der ute hvis man vil trekke på ski. 

Hvordan vet jeg at feks. en finsk lapphund passer bedre enn en svensk lapphund eller norsk buhund for meg? Som er avlet ganske likt.

Eller om jeg skal ha en coton de tular eller en malteser?

Jeg har lest om mange hunderaser og har ennå ikke funnet den "beste" rasen for meg for hva passer meg "best" ?

Har tatt mange hunderaser velger tester på nett og har fått mange forskjellige hunderaser som passer mine kriterier best.

Forressten er det noen som vet om noen bra linker til hunderaser tester som er bra?

Anonymkode: c6c33...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ser hverdagen din ut da? Er du en person som går tur i fjellet to ganger PR mnd feks? Eller er du en veldig aktiv person som MÅ ut å være aktiv hver dag? Ønsker du en hund som du kan bruke til agillity? Eller spor? 

Canis sin test er den beste jeg har bært borti så langt, men de testene vil aldri gi deg en fasit, kun tips om hva slags type hund (altså ikke rasemessig men bruksmessig) og hvilken retning du bør se. 

Anonymkode: 32940...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går turer på 1-2 timer hver dag pluss litt lydighet. Pluss kanskje på hundelek i parken. Skal ikke bruke hunden til noe annet enn noe utstilling. Blir mest en familiehund selv om jeg bor alene. Jeg går bare hjemme så har mye ledig tid. En kosehund og en turvenn. 

Anonymkode: c6c33...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man egentlig hva den "perfekte" hunderasen for deg er? Det finnes en jungel av hunderaser der ute og det holder bare ikke å si gjeterhunder, eller spisshunder eller selvskapshunder siden det finnes haugevis av hunderaser som er ganske like i gemytt og væremåte.

Hvis man driver med gjetning av sauer så sier det seg selv at man ikke skal skaffe en chihuahua. Hvis man driver med jakt på fugler så skaffer man seg heller ikke en grand danois. 

Men hvordan velger man den "perfekte" hunderasen som passer best for deg i samme formål med hunden feks. Trekkhunder. Det finnes jo mange trekkhundraser der ute hvis man vil trekke på ski. 

Hvordan vet jeg at feks. en finsk lapphund passer bedre enn en svensk lapphund eller norsk buhund for meg? Som er avlet ganske likt.

Eller om jeg skal ha en coton de tular eller en malteser?

Jeg har lest om mange hunderaser og har ennå ikke funnet den "beste" rasen for meg for hva passer meg "best" ?

Har tatt mange hunderaser velger tester på nett og har fått mange forskjellige hunderaser som passer mine kriterier best.

Forressten er det noen som vet om noen bra linker til hunderaser tester som er bra?

Anonymkode: c6c33...fe4

Det trenger vel strengt tatt ikke være sånn at kun èn rase er den perfekte for deg?

Du ser på hva du ønsker å bruke hunden til, finner noen raser som egner seg, velger deg ut de du liker best, forsøker å møte noen individer av hver rase - og vips. Du har antakelig funnet ut hvilken hund som vil passe, og som det kan tenkes at du vil trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ingen perfekt rase for en person, akkurat som det ikke finnes noe perfekt individ av en rase. Som regel finner man en rekke raser man liker i lynne, pelsstell, størrelse, hårlag, helsesituasjon og som passer til den livsstilen og det man ønsker å bruke hunden til. Så er det ofte litt tilfeldig hvilken av disse rasene man ender opp med, eller kanskje man tar den man liker best utseendemessig. Jeg valgte irsk setter fordi det var den fuglehundrasen jeg hadde mest av rundt meg, og jeg kjøpte strihåret vorsteh fordi jeg synes de er penere enn korthår da jeg skulle ha en hund til mer enn fugl. Perfekte var de ikke, jeg hadde sikkert vært like fornøyd med en annen setter eller vorsteh.

En annen ting er det praktiske. Spisshunder krever mindre vedlikehold av pels enn en malteser, og pelsen deres er værbestandig og ikke som en svamp som suger opp både kvist, gjørme og annen dritt. Spisshundene hiver man i dusjen noen uker før utstilling og du slipper å gjøre noe mer med dem. En malteser må klippes og stelles mye mer før en utstilling, og i hverdagen. Det praktiske med en malteser er at den er mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...