Gå til innhold

Hund som bæsjer i sengen vår


Teddi

Anbefalte innlegg

Vi har en liten hund som er alene hjemme mens vi er på jobb. Han får da være i andre etasje der soverommet vårt (og soveplassen hans) er. Før gikk han løst rundt i hele huset, men etter at naboene klagde på bjeffing, fant vi ut at det ble for mye hus å passe på for han. Nå lager han ikke en lyd mens vi er borte. 

Problemet er at han legger seg i sengen vår. Dette får han ikke lov til når vi er hjemme, og gjør det heller ikke da. Det alene er ikke noen katastrofe, men i det siste har han kastet opp og nå også bæsjet i sengen. Han er vanligvis en hund som ikke tråkker i eller spiser bæsj, men han har altså lagt fra seg en liten haug rett ved siden av der han pleier å sove. Hvorfor i all verden hopper han ikke ned på gulvet? Er det noen som vet? Eller har noen tips til hvordan vi kan få han til å slutte?

Endret av Teddi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis hunden bæsjer inne er det kanskje lurt å gå ut med hunden så den får bæsja ute :P hvis han kaster opp så får han kanskje mat han ikke tåler eller mat som er dårlig for den. Hva slags mat gir dere hunden? lar dere hunden spise på ting ute? det er jo ikke vanlig at hunder kaster opp med mindre den er syk eller har spist noe dårlig

Anonymkode: cab7d...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er alltid ute en halvtimes tid før vi drar på jobb, og han spiser maten sin på ettermiddagen/kvelden. Han får eucanuba-tørrfôr som han ikke har reagert på siden vi fikk han for 3 år siden. Ingen tegn til at han er syk eller stressa når han er oppe alene. 

Han kaster ikke opp mat, men gult skum. Har hørt av dyrlegen og to andre steder at det er magesyre som kommer opp, og at det er slik han regulerer magen. Problemet er vel egentlig at han velger å gjøre det i sengen (der han selv ligger mens vi er borte) framfor å hoppe ned på gulvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på det siste: Han får kun spise sin egen mat. Aldri menneskemat og de få gangene han finner noe ute bruker han så lang tid på å tygge det at jeg rekker å stoppe han før han svelger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere går tur før jobb så burde dere passe på at han bæsjer før dere drar. du kan prøve å bytte maten til noe med høyre fiberinnhold og gi han to spiseskjer med naturell yoghurt hver kveld.  andre grunner til at han kaster opp gult skum er fordi maten er for lettfordøyelig  eller at han får for lite eller for sen kveldsmat. Hvor gammel er hunden og hvilken rase?

Anonymkode: cab7d...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil kanskje ikke at dere skal ha sex. Vil ikke risikere at han ikke er den eneste babyen deres.

Anonymkode: 2383d...1ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dere går tur før jobb så burde dere passe på at han bæsjer før dere drar. du kan prøve å bytte maten til noe med høyre fiberinnhold og gi han to spiseskjer med naturell yoghurt hver kveld.  andre grunner til at han kaster opp gult skum er fordi maten er for lettfordøyelig  eller at han får for lite eller for sen kveldsmat. Hvor gammel er hunden og hvilken rase?

Anonymkode: cab7d...9c6

Dette med lettfordøyelig mat visste jeg ikke. Han bæsjer alltid 1-2 ganger før jobb og 1-2 ganger på kvelden. I følge anbefalt mengde i forhold til vekt på hunden, får han ørlitegrann for mye mat. Han pleier å spise mellom 18 og 20.00. Og så får han ofte en Dentastix etter maten.  Det er en bichon frisee hann på snart 4 år. Sunn og frisk, men de første 6 månedene av livet hans var ikke bra... 

Han kaster ikke opp/bæsjer hver dag, men de gangene han gjør det (kanskje 6 ganger i måneden), velger han sengen vår. Aldri noen andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han vil kanskje ikke at dere skal ha sex. Vil ikke risikere at han ikke er den eneste babyen deres.

Anonymkode: 2383d...1ab

Bulls***

Anonymkode: 2c3c6...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at hunder velger senger, tepper og steder der man helst ikke vil at hunden skal gjøre det, jeg mente å lese engang at det var et instinkt å spy og gå på do der det lett trekker inn slik at andre rovdyr ikke skal se at det er et dyr i nærheten. De skal helst skjule sporene. Hunder foretrekker jo å gå på do der det er gress, mose osv i naturen og ikke en stein :) men det er veldig irriterende, min hund gjør alltid det samme. 

Anonymkode: cab7d...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomifrue

At hunden kaster opp magesyre er for. Eg et tegn på at det går for lang tid mellom måltidene. Begynn å gi den noe av maten på morningen og resten på kvelden. 

At den gjør fra seg i sengen er som flere skriver - de velger ofte et teppe eller så til å spy på. Lukk soveromsdøra og flytte senga til hunden et sted der den ikke kommer opp i sofa/seng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start først med å droppe dentastix. Om ikke det funker så bytt for. 

Anonymkode: f3cc2...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg har fått mange gode tips som skal prøves ut. 

På grunn av at det blir litt dårlig luft i gangen, vil jeg ikke lukke dørene inn til soverommene. Så da får vi heller skaffe et sengeteppe som er lett å vaske og tørke eller noe sånt. 

Skal ihvertfall prøve å dele opp slik at han får to måltider pr. dag. Og tenkte å gi han litt yoghurt også. Har hørt at mange hunder reagerer på meieriprodukter, så får prøve litt forsiktig. 

Noen tips til hva han ev. kan få av belønning/godbit istedenfor Dentastix? Tørre kjeks og sånt blir ikke spist, bare knust og strødd ut over hele huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at hunden kaster opp gult skum er nok fordi den er sulten. Du bør gi mat på morgenen også.  

Anonymkode: 4ad9c...2eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om hunden prøver å være dominant,  kanskje du bør prøve et dyreforum eller noe for å få tips om adferd og hundeoppdragelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at hunden kaster opp gult skum er nok fordi den er sulten. Du bør gi mat på morgenen også.  

Anonymkode: 4ad9c...2eb

Nei uff! Den stakkars stakkars hunden min... jeg endrer på dette med en gang! Nå fikk jeg helt vondt... :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del opp maten sånn at han får tre ganger om dagen. Frokost, middag og kveldsmat. Dentastix er fulle av sukker osv. Gi heller en fryst kong, og puss tennene hans. 

Sett opp en barnegrind i døren inn til soverommet. Da kan døren stå åpen, men han kommer ikke inn dit. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Boomonster skrev:

Høres ut som om hunden prøver å være dominant,  kanskje du bør prøve et dyreforum eller noe for å få tips om adferd og hundeoppdragelse. 

Eeeh, er du seriøs nå?? Blir så lei når folk slenger ut ordet dominant i annen hver tråd her inne. At hunden er dominant er visst svaret på alle problemstillinger. Dominant er IKKE et personlighetstrekk. 

Anonymkode: d4580...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eeeh, er du seriøs nå?? Blir så lei når folk slenger ut ordet dominant i annen hver tråd her inne. At hunden er dominant er visst svaret på alle problemstillinger. Dominant er IKKE et personlighetstrekk. 

Anonymkode: d4580...caf

Dette det bærsje på eiers eindeler, sin egen seng eller på egene leker være en for m for markerering., absolutt,  Noen gjør det også av stress. I dete tilfellet da kansje stresset over å være innestengt eller alene hjemme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at hunden først bjeffet fordi den ikke liker seg alene hjemme, og nå har han begynt å bæsje istedenfor. Men høres ut som de over har mer erfaring og peiling på akkurat det enn meg

10 timer siden, Boomonster skrev:

Høres ut som om hunden prøver å være dominant,  kanskje du bør prøve et dyreforum eller noe for å få tips om adferd og hundeoppdragelse. 

Nå tuller du vel? Bæsjing/ tissing innendørs kan være tegn på sykdom eller psykiske (eller hva man kaller det) problemer hos dyr og må jobbes med derfra. Dersom du skal begynne å kue en hund som bare reagerer fra sykdom eller følelser vil du ende opp med et ødelagt vrak av en hund.

Anonymkode: 96adc...c30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var veldig stressa da han hadde hele huset å "passe på", men nå som han kun har soverommet og en liten gang, har det blitt bra. Han ligger egentlig bare å sover. Tar seg en tur bort til gangen innimellom for å lytte, drikke litt, klø seg, så legger han seg igjen. Har sjekket med kamera som sto på hele dagen. Noen ganger leker han litt med en biteleke han har. 

Han kan være en hund som er litt tøff på avstand, men det stopper der. Han har hentet seg litt skittentøy innimellom (sokker eller en genser e.l.), og dette legger han i sengen sin og sover på. Når han sover i vår seng, legger han seg alltid der jeg pleier å ha hodet/overkroppen min. Tviler sterkt på at dette har noe med dominans å gjøre. 

Det med å bæsje i sengen har kun skjedd to ganger. Og tenker (håper) at det kun er tilfeldig. 

 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...